2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چای سبز چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا بهبود سلامتی

چای سبز چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا بهبود سلامتی

کاهش وزن، پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، احساس آرامش و ...فقط بخشی از خاصیت‌های چای سبز است.

دوات آنلاین-چای سبز از جمله نوشیدنی‌های پرطرفداری است که برای سلامتی خاصیت‌های زیادی هم دارد باعث لاغری می‌شود. با فایده‌های این نوشیدنی و همچنین بهترین نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید:

 

فواید چای سبز از زبان یک متخصص تغذیه

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فواید چای سبز گفت: چای سبز آنتی اکسیدانی به نام کاته چین دارد که به وفور در آن وجود دارد.

چای سبز چه خاصیت هایی دارد

او افزود: چای سبز همانند چای سیاه فرآوری نمی‌شود و قبل از رسیدن به مرحله اکسیداسیون در همان ابتدا چیده شده و به صورت طبیعی‌تر از آن استفاده می‌کنیم.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فواید آنتی اکسیدان‌ها اظهار کرد: آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E، ویتامین C و... خواص زیادی دارند که باعث محافظت از سیستم ایمنی ما در مقابل عوامل محیطی مانند سموم مختلف می‌شوند.

 

جوزدانی درباره فواید کاته چین در چای سبز گفت: طی مطالعات علمی، نوشیدن چای سبز به علت کاته چین موجود در آن باعث کاهش کلسترول، کاهش بیماری‌های قلبی_ عروقی و کاهش فشار خون شود. حتی مطالعات نشان داده افرادی که به صورت مداوم از چای سبز استفاده کرده اند خطر احتمال به سکته‌های قلبی را تا حداقل کاهش داده اند.

 

او افزود: طبق مطالعات افرادی که به صورت مداوم روزانه یک الی دو فنجان چای سبز مصرف می‌کنند فعالیت سلول‌های مغزی آن‌ها در قسمت حافظه بیشتر بوده است. یعنی می‌توانستند راحت‌تر مطالب را به حافظه بسپارند و قسمتی از مغز آن‌ها که مرتبط با حافظه افراد بوده عملکرد بهتری داشته است.

 

جوزدانی تصریح کرد: مطالعات دیگر نشان داده است افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند یک سری پلاک‌هایی داخل مغز آن‌ها ایجاد می‌شود که باعث بروز این بیماری خواهد شد؛ بنابراین کسانی که به صورت مداوم از چای سبز استفاده می‌کنند خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تاثیر نوشیدن چای سبز بر قند خون گفت: افرادی که به صورت مداوم از چای سبز استفاده می‌کنند مانند مبتلایان به دیابت، قند خون خود را پایدارتر نگه خواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید: آب گازدار چه ضررهایی دارد

 

او افزود: طبق بررسی‌ها افرادی که یک تا دو فنجان چای سبز در طول روز مصرف می‌کنند و بقیه نوشیدنی‌ها از قبیل آبمیوه‌ها و نوشابه را از لیست برنامه غذایی خود حذف می‌کنند و حتی در کنار نوشیدن چای سبز از شکر، عسل، توت، خرما و ... استفاده نمی‌کنند؛ می‌توانند سالانه حدود ۱۵ پوند یا ۷ و نیم کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: ترکیبی به نام تنین در چای باعث ایجاد آرامش می‌شود به همین دلیل بیشتر افراد تمایل به نوشیدنی‌های گرم دارند. همچنین افرادی که دچار پرخوری‌های عصبی هستند با مصرف روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز این بیماری را از خود دور خواهند کرد.

 

جوزدانی تاکید کرد: افراد روزانه یک الی ۲ فنجان از چای سبز استفاده کنند زیرا مصرف زیاد چای باعث می‌شود تا جذب آهن بدن دچار مختل شود؛ بنابراین افراد باید حداکثر ۲ فنجان چای سبز در طول روز استفاده کنند و نوشیدن زیاد آن برای بدن مضر است.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: چای سبز ترکیبات قوی‌تر داشته و اثرات آن در جذب آهن بدن بیشتر است.

 

با دیگر خاصیت‌های چای سبز آشنا شوید

1) بهبود سلامت بدن

چای سبز، چیزی بیشتر از یک نوشیدنی است. ترکیبات موجود در برگ گیاه چای، آن را به ماده‌ای شفا بخش تبدیل کرده. پلی فنل موجود در این گیاه، به کاهش التهاب و مقابله با سرطان کمک می‌کند. همچنین منبع کاتچین نیز هست؛ کاتچین، آنتی اکسیدان خوراکی است که از آسیب دیدن و نابود شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند. چای سبز حاوی مواد معدنی نیز هست که به سلامت بدن کمک می‌کنند.

با فواید چای سبز آشنا شوید

2) بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش

ترکیبات موجود در چای سبز، علاوه بر بیدار نگهداشتن، باعث افزایش هوش هم می‌شود. کافئین موجود در چای سبز به اندازه‌ی قهوه نیست، اما انرژی مورد نیاز برای بیشتر بیدار ماندن را تأمین می‌کند و در کنار آن، موجب بی‌خوابی‌های عصبی و مضر نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: این 4 دمنوش آرامش‌بخش هستند + طرز تهیه

 

3) افزایش سوخت و ساز و بهبود کارایی بدن

نوشیدن این چای، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به دنبال آن، فرآیند چربی سوزی را سرعت می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای سبز، سوخت و ساز بدن را تا 17 درصد افزایش می‌دهد.

 

4) کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌

همانطور که می‌دانید، سرطان به علت رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها به وجود می‌آید. اکسیداتیو یکی از علل عمده‌ی آسیب دیدن سلول‌ها و افزایش ابتلا به سرطان است. اما مصرف چای سبز، به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

•           سرطان سینه:

محققان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که زنانی که چای سبز می‌نوشند، 20 تا 30 درصد کمتر از بقیه به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

 

•           سرطان پروستات:

مصرف چای سبز، باعث کاهش 48 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

 

•           سرطان روده‌ی بزرگ:

بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف چای سبز، تا 42 درصد از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند.

•           توجه داشته باشید که از نوشیدن شیر بلافاصله بعد از چای سبز خودداری کنید زیرا میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را کاهش می‌دهد.

 

5) چای سبز در میانسالی از مغز محافظت می‌کند، ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین بیماری‌ اعصاب مغزی است که می‌تواند ابتلا به جنون را در پی داشته باشد.

بیماری پارکینسون، دومین بیماری شایع اعصاب مغزی است که بر اثر مرگ اعصابی که دوپامین تولید می‌کند به وجود می‌آید.

تحقیقات متعددی نشان می‌دهند که کاتچین موجود در چای سبز، در محافظت از سلول‌های عصبی مؤثر است و احتمال بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: با فواید مهم قهوه آشنا شوید

 

6) کاهش باکتری‌ها، افزایش سلامت دهان و دندان و کاهش عفونت

کاتچین موجود در چای سبز، اثرات دیگری هم دارند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کاتچین می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین ببرد، ویروس آنفولانزا را مهار کند و ریسک عفونت را نیز کاهش دهد.

 

7) چای سبز ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد

دیابت نوع دو، بیماری است که در چند دهه اخیر، حدود 400 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا شده‌اند.

این بیماری به علت مقاومت بدن در برابر انسولین یا عدم توانایی آن در تولید انسولین به وجود می‌آید.

مصرف چای سبز موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت انسولین می‌شود.

 

8) کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی، شامل نارسایی‌های قلب و سکته‌های قلبی است که یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن چای سبز، عوامل بروز این بیماری‌ها را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. مهم‌ترین عوامل این بیماری‌ها کلسترول و تری گلسیرید هستند. چای سبز باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در خون می‌شود که کاهش عوامل بروز سکته قلبی را به همراه خواهد داشت.

 

9) کاهش وزن

همانطور که گفته شد، نوشیدن چای سبز سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، پس طبیعی است که در کاهش وزن تأثیر داشته باشد. در مطالعات زیادی ثابت شده‌است که مصرف چای سبز، چربی بدن را کاهش می‌دهد.

 

10) افزایش طول عمر

مرگ یک پدیده قطعی است اما با مصرف چای سبز می‌توان از مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان جلوگیری کرد، پس می‌توان گفت که مصرف آن موجب افزایش طول عمر می‌شود.

برای تأمین سلامتی بدن، کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بهتر است مصرف چای سبز را بخشی از زندگی خود قرار دهید.

 

نحوه مصرف چای سبز

جوزدانی گفت: توصیه می‌کنم افراد به هیچ عنوان چای سبز را با آب جوش اضافه نکنند. طریقه صحیح دم کردن آن به این نحو است؛ آب را داخل لیوان بریزید تا کمی از مقدار جوشش آب کاهش پیدا کند و سپس چای را به آن اضافه کرده و بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه بعد مصرف کنید.

تاثیر چای سبز بر سلامتی چیست

او ادامه داد: اگر چای سبز با آب داغ اضافه شود باعث از بین رفتن کاتچین یا آنتی اکسیدان‌های آن خواهد شد؛ بنابراین نمی‌توانیم آن را همانند چای معمولی یا چای سیاه دم کنیم.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: اگر لیمو را به چای سبز اضافه کنیم جذب کاتچین در آن افزایش می‌یابد بنابراین بعد از دم کشیدن، یک یا دو پر لیمو در آن ریخته یا نصف لیمو را در آن بچکانیم و بعد مصرف کنیم.

 

جوزدانی افزود: بعضی از افرادی که عادت دارند به شیر یا چای سبز خود چای اضافه کنند باید بدانند که باعث جذب کاتچین خواهد شد و هرچه چای تهیه شده تازه‌تر باشد و به صورت سنتی آماده شود؛ خواص بیشتری نسبت به چای‌های کیسه‌ای خواهد داشت.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.