2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
بلوغ زودرس و رفتارهای پرخطر جنسی؛ اثرات سریال‌های ماهواره‌ای بر کودکان و نوجوانان
یک روان‌شناس تاکید کرد:

بلوغ زودرس و رفتارهای پرخطر جنسی؛ اثرات سریال‌های ماهواره‌ای بر کودکان و نوجوانان

اغلب برنامه‌های ماهواره‌ای با هنجارهای تعیین شده قبلی کودکان در تضاد هستند و این موضوع باعث بروز سردرگمی و دوگانگی حسی و رفتاری در آنها خواهد شد

دوات آنلاین-تب سریال‌های ماهواره‌ای بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که این سریال‌ها می‌تواند تاثیر منفی به‌ویژه روی کودکان و نوجوانان داشته باشد.

بهروز رجبی روانشناس و مشاور خانواده در این باره می‌گوید: ماهواره در برخی از خانواده‌های ایرانی جای خود را باز کرده و والدین فارغ از هیچ گونه نظارت، کودک و نوجوان خود را در معرض هجمه برنامه های بی قید و بند این ابزار قرار می دهند.

بهروز رجبی مشاور خانواده و روانشناس با بیان اینکه کارشناسان تربیتی بر این باورند که کودکان و نوجوانان باید برنامه‌های متناسب با موقعیت سنی خود را تماشا کنند و نظارت بر این موضوع باید از سوی والدین انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای با سیاستگذاری خاص برای کودکان و نوجوانان برنامه هایی را پخش می‌کند که موازین اخلاقی در آن رعایت نشده، ادامه داد:این برنامه ها عواقب جبران ناپذیری در رشد اجتماعی و تربیتی او به دنبال دارد.

این روانشناس تاکید کرد: اغلب برنامه‌های ماهواره‌ای با هنجارهای تعیین شده قبلی کودکان در تضاد هستند و این موضوع باعث بروز سردرگمی و دوگانگی حسی و رفتاری در آنها خواهد شد، زیرا بسیاری از برنامه های این شبکه‌ها برای این گروه سنی مناسب نیستند؛ از سوی دیگر تبلیغاتی که در بین برنامه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، فارغ از هر گونه رعایت نکات تربیتی به مسایلی می‌پردازد که کنجکاوی و درگیری ذهنی بی‌مورد کودک و نوجوان را در پی خواهد داشت.

این مشاور خانواده افزود: شخصیت‌های سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای موجب تغییر نوع برخورد افراد در محیط خانواده، محافل و مهمانی‌ها می‌شود و در این میان کودکان تاثیرپذیری بیشتری نسبت به سایرین دارند و الگوبرداری غلط کودکان باعث ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی آن ها شده و بدون اینکه ظرفیت لازم برای پذیرش آن تغییرات را داشته باشند، منجر به بروز رفتارهایی می‌شود که با فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کنند هیچ تناسبی ندارند.

وی با اشاره به تاثیر گروه همسالان اظهار داشت: در کنار این مسائل، ارتباط با گروه‌های همسن و سال و ترویج رفتارهایی که هر کدام از شبکه‌های ماهواره‌ای دیده‌اند باعث می‌شود این تاثیرپذیری به مراتب بیشتر شود،برداشت‌های غلط از آنچه که در این قبیل برنامه‌ها ارائه می‌شود منجر به بلوغ زودرس و بروز رفتارهای پرخطر جنسی در این گروه می شود.

این روانشناس تصریح کرد: رفتارهایی که اگر بستر لازم و مطابق با عرف جامعه برای آن فراهم نباشد منجر به بروز انحرافات رفتاری و جنسی و در نهایت بزهکاری افراد می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.