2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
خاصیت های دنبه گوسفندی چیست؛ از پوست و مو تا استخوان

خاصیت های دنبه گوسفندی چیست؛ از پوست و مو تا استخوان

دنبه گوسفندی در طب سنتی خواص زیادی دارد البته مصرف آن بی ضرر هم نیست. با فواید و مضرات این نوع روغن در اینجا آشنا شوید.

دوات آنلاین -روغن دنبه گوسفندی در گذشته بیشتر استفاده می شد و طب سنتی نیز بر خاصیت های گوناگون آن و البته مضراتی که به دنبال دارد تاکید کرده است.

 

طبع روغن دنبه

روغن دنبه دارای طبع گرم بوده و به همین دلیل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است؛ چراکه به اعتقاد طب سنتی، خوراکی‌هایی که دارای طبع گرم هستند، برای سلامتی انسان مفیدترند.

 

دنبه گوسفندی برای شکستگی استخوان

روغن دنبه به استخوان سازی کمک فراوان می کند و استفاده از آن، برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند مفید می باشد و سبب جوش خوردن سریع استخوان ها خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: بوی دنبه را چطور بگیریم

 

می توان از روغن دنبه در محل شکستگی به صورت استعمال موضعی بهره برد و یا به صورت خوراکی از آن استفاده نمود. از دیگر خواص روغن دنبه پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم است.

روغن دنبه گوسفندی برای چی خوب است

خاصیت روغن دنبه برای پوست و مو

مالیدن روغن دنبه به صورت سبب شفاف شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت خواهد شد.

 

همچنین مصرف دنبه گوسفندی باعث می شود تا پوست و مو تقویت شود و شفافیت را به پوست هدیه می دهد؛ زیرا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب گروه امگا است که برای بدن به خصوص پوست و مو بسیار مفید است.

 

کاهش کلسترول با مصرف دنبه

روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می‌شود، با وجود این، باید توجه داشت به دلیل داشتن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب‌ اشباع، افراط در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا باید با احتیاط همراه باشد.

 

فواید دیگر دنبه گوسفندی

نعمت اله مرادی، متخصص طب سنتی با بیان این‌که در طب سنتی از روغن دنبه به‌عنوان مکملی برای تناسب اندام استفاده می‌شود، گفته: این روغن دارای مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف و همچنین حاوی اسیدهای چرب گیاهی است.

 

 

بدانید: فواید و مضرات مصرف ژله چیست

 

روغن دنبه با خاصیت سم‌زدایی که دارد، می‌تواند برای پاکسازی روده‌ها، تصفیه خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی استفاده شود.

 

روغن دنبه با اسیدهای چربی که دارد، قادر است مستقیماً به واسطه کبد جذب شده و به‌عنوان یک منبع انرژی از آن استفاده شود.

 

همچنین، در طب سنتی از روغن دنبه برای درمان افسردگی نیز استفاده شده می شود.

 

از خواص روغن دنبه لاغری و تناسب اندام است.

 

مخلوط دنبه با خرما برای رفع کمردردهای سیاتیکی و رفع درد مفاصل بسیار مفید است.

دنبه گوسفندی چه مضراتی دارد

مضرات دنبه گوسفندی

به گفته نعمت‌اله مرادی در استفاده از روغن دنبه، با توجه به صحبت‌های ضدونقیضی که درباره‌اش وجود دارد، باید با احتیاط انجام شود.

 

حتما بخوانید: دانه چیا را چگونه مصرف کنیم

 

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که مصرف کردن روغن دنبه برای افرادی که تحرک فیزیکی کمی دارند، توصیه نمی‌شود، افزود: همچنین، استفاده از این روغن برای بیماران قلبی و سالمندان و افراد مبتلا به دیابت و چربی خون نیز اکیدا ممنوع است.

 

مرادی همچنین گفت: با وجود این باید توجه داشت که روغن دنبه به علت دارابودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع‌شده، در صورتیکه در مصرف آن افراط شود ممکن است عوارضی برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به کلسترول بالا ایجاد کند.

 

مرادی افزود: این ماده خوراکی با داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده باعث سفت شدن دیواره رگ‌ها و بروز حملات قلبی می‌شود، همچنین روغن دنبه برای افراد مبتلا به اضافه وزن، کلسترول بالا و افراد کم تحرک مناسب نیست؛ هرچند در کل، افراط در مصرف روغن دنبه باعث بروز آسیب‌های ناشی از بالا رفتن چربی در بدن می‌شود.

 

منابع: ایسنا- تبیان- همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.