2024/05/13
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
متن معذرت خواهی درست و مودبانه چگونه باید باشد

متن معذرت خواهی درست و مودبانه چگونه باید باشد

اگر قصد دارید از فردی عذرخواهی کنید حتما در متنی که می نویسید یا جملاتی که به او می گویید، نکاتی را که در این مطلب آمده است، رعایت کنید.

دوات آنلاین -عذرخواهی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد اما آیا شما به‌شیوه درستی به اشتباهات‌تان اعتراف می‌کنید؟ دو روان شناس که بیش از ۲۰ سال درباره معذرت خواهی کردن مطالعه کرده‌اند، راه درست ابراز پشیمانی را به ما یاد داده‌اند. «هریت لرنر» و «کارینا شومان»، بر اهمیت اعتراف به اشتباه تأکید کرده‌اند. هریت، نویسنده کتاب «چرا عذرخواهی نمی‌کنی؟» گفته است: «همه ما به دیگران صدمه می‌زنیم، همان طور که از آن ها لطمه می‌بینیم. پس نیاز به عذرخواهی تا آخرین نفس با ماست».

 

عصر ایران نوشت، هریت و کارینا که دانشیار روان شناسی اجتماعی در دانشگاه پیتسبورگ است، معتقدند که یافتن بهترین راه برای گفتن و ارائه چیزی از صمیم قلب دشوار است اما نکاتی وجود دارند که به شما برای ابراز یک عذرخواهی خالصانه کمک می کنند.

 

در عذرخواهی حالت تدافعی نداشته باشید

اولین قدم برای داشتن یک مکالمه عمیق و معنادار، تمایل به شنیدن صحبت‌ها و نظرات طرف‌مقابل است. هنگام عذرخواهی باید هرگونه حالت تدافعی را کنار بگذاریم و واقعاً سعی کنیم که همه چیز را از منظر طرف‌مقابل ببینیم. همچنین لازم است به‌یاد داشته باشید که در بعضی از مواقع ممکن است نتوان همه احساسات را در یک مکالمه بیان کرد اما این روندی است که باید طی شود.

 

بیشتر بخوانید: چطور فردی خوش صحبت باشیم

 

کلمات مناسب در معذرت خواهی

در مرحله بعد، انتخاب کلمات مناسب کلیدی برای برعهده گرفتن مسئولیت «به صورت واضح و مستقیم» است. یک عذرخواهی صحیح نباید شامل هیچ‌گونه اما و اگری باشد و تمرکز روی عکس‌العمل طرف مقابل ندارد، زیرا این کار نشان‌دهنده نداشتن مسئولیت‌پذیری است.

روش درست معذرت خواهی کردن چگونه است

نکته مهم در عذرخواهی صمیمانه

سومین عامل در ابراز یک عذرخواهی صمیمانه، بیان قصد جبران خسارت با یک «اقدام اصلاحی» بوده که می تواند به اصلاح وضعیت کمک کند. این اقدام اصلاحی می‌تواند قولی برای تغییر رفتار در آینده و تکرار نکردن اشتباه باشد.

 

در همین زمینه: چگونه به فرد عزادار تسلیت بگوییم

 

به طرف مقابل برای بخشش فرصت دهید

گام بعدی برای یک عذرخواهی درست، دادن فضا و زمان برای بخشش است زیرا همه چیز بلافاصله مثل قبل نمی‌شود و هر فرد ممکن است به مدت زمان خاصی برای بخشش نیاز داشته باشد. گاهی‌اوقات، مهم نیست که چقدر صادق باشیم، عذرخواهی نقطه شروع خوبی محسوب می‌شود اما بخشی از یک «فرایند طولانی‌تر نشان دادن مسئولیت‌پذیری» است. همچنین هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای عذرخواهی وجود ندارد. یک عذرخواهی دیرهنگام بهتر از هرگز عذرخواهی نکردن است.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.