2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
غذا برای رژیم مدیترانه ای چی بخوریم

غذا برای رژیم مدیترانه ای چی بخوریم

یکی از سوالات رایج درباره رژیم مدیترانه ای این است که چه غذاهایی برای این رژیم مناسب است.

دوات آنلاین -رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است و 6 سال عنوان بهترین برنامه غذایی را به دست آورده است اما این رژیم چیست و چه غذاهایی برای آن مناسب است؟

 

به نوشته روزنامه خراسان، منشا رژیم مدیترانه ‌ای کشورهای اطراف دریای مدیترانه مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان است البته نباید فراموش ‌کرد که رژیم مدیترانه‌ای دقیقا مشابه غذاهای مدیترانه‌ ای نیست.

 

هدف رژیم مدیترانه ای

تعریفی که ما از رژیم غذایی داریم این است: «تحمل ‌کردن محدودیت‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کند.» اما رژیم مدیترانه‌ای خیلی از این تعریف دور است. در واقع رژیم مدیترانه‌ای به عنوان یک برنامه کاهش وزن ساخته نشده‌، یک سبک غذاخوردن از مردم در یک ناحیه است که در طول قرن‌ها به طورطبیعی تکامل یافته ‌است و هیچ روش رسمی برای دنبال‌کردن آن وجود ندارد. در نتیجه رژیم مدیترانه‌ای یک الگوی غذایی ا‌ست نه رژیم لاغری.

 

بیشتر بخوانید: غذای تند چه فایده و ضرری دارد

 

در این رژیم همه چیز برعهده خودتان است. باید بدانید چقدر کالری مصرف ‌کنید تا وزن‌تان را کم یا زیاد کنید و با چه کارهایی می‌توانید پرجنب‌وجوش بمانید و چگونه فهرست غذای مدیترانه‌ای خود را شکل ‌دهید و بسازید. در رژیم مدیترانه‌ای باید از مصرف شکر افزوده ‌شده، غلات تصفیه‌شده، چربی‌های ترانس مانند چربی‌هایی که در روغن نباتی و غذاهای فراوری ‌شده وجود دارد، روغن‌های تصفیه ‌شده که در تهیه سوسیس و کالباس استفاده ‌می‌شود و غذاهایی با فراوری بالا خودداری کنید.

رژیم مدیترانه ای شامل چه غذاهایی می شود

غذاهای مناسب برای رژیم مدیترانه ای

غذاها در رژیم مدیترانه‌ای به 4دسته تقسیم می‌شوند: غذاهای مجاز، غذاهایی که باید کمتر مصرف‌شوند، غذاهای محدود و غذاهای ممنوع. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات، غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است.

 

در همین زمینه: برای سم زدایی از بدن چی بخوریم

 

در این رژیم شما گوشت قرمز، غذاهای شیرین و لبنیات (البته به‌جز مقدار کمی ماست و پنیر) را محدود یا حذف می‌کنید. اساس رژیم مدیترانه‌ای محصولات گیاهی است، روغن زیتون منبع اصلی چربی است، ماهی و غذاهای دریایی و ادویه‌ها و گیاهان سرشار از عطر و طعم بسیار استفاده‌ می‌شوند. برای مثال زعفران، سیر، مرزنجوش، رزماری و ریحان در ایتالیا یا زیره‌سبز، گشنیز، دارچین، میخک، فلفل قرمز و پاپریکا در مراکش.

 

به گفته محققان، این الگوی غذایی سالم نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و کاهش عوامل خطر مانند چاقی، دیابت، ابتلا به بیماری‌های مزمن، کلسترول بالا و فشار خون بالا دارد.

کدام غذاها برای رژیم مدیترانه ای مجاز است

تفاوت غذای مدیترانه‌ ای با رژیم

رژیم مدیترانه ‌ای که هم اکنون از آن استقبال زیادی می‌شود در دهه 60 و 70میلادی همزمان با رونق اقتصادی اروپا کم‌طرفدار شد. دلیلش هم این بود که برخلاف غذاهای آمریکایی پر از پروتئین و چربی، زیادی فقیرانه به نظر می‌رسید.

 

حتما بخوانید: بهترین پروتئین های گیاهی جایگزین گوشت

 

هنگامی که غذاهای مدیترانه ای را توصیف می‌کنیم، به ‌طورمعمول از یک سه‌گانه یعنی زیتون، گندم و انگور حرف ‌می‌زنیم اما وقتی صحبت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌شود اصول اولیه دقیقا یکی نیست.

 

برای مثال برخلاف رژیم غذایی، برای پخت غذاهای مدیترانه‌ای از کره استفاده می‌کنند و گوشت مرغ و گوشت قرمز کمتری دارند، اما در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، این محصولات باید به ‌اندازه مصرف شوند. پس باید در نظر بگیرید که پیتزای ایتالیایی خوشمزه‌ای که می‌خورید، متاسفانه بخشی از رژیم مدیترانه‌ای نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.