2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
راه‌های کم‌خطر برای برنزه‌کردن پوست
مجتبی قمری، متخصص پوست و مو توضیح داد:

راه‌های کم‌خطر برای برنزه‌کردن پوست

استفاده از حمام آفتاب یا سولاریوم باید حد و مرز داشته باشد. به لحاظ علمی و پزشکی توصیه نمی‌کنیم که افراد رنگ پوست خود را با اين روش‌ها تغییر دهند. چون این کار عوارض زیادی دارد.

دوات آنلاین- اگر به فکر برنزه‌کردن پوست‌تان هستید، یک متخصص پوست و مو توصیه‌هایی برای شما دارد و راه‌های کم‌خطرتر را معرفی کرده است. اولین توصیه او این است: بهترین و کم‌خطرترین راهی که افراد برای تیره‌کردن موقت رنگ بدن خود در فصل بهار و تابستان می‌توانند استفاده کنند، اسپری‌های تیره‌کننده‌ است البته به شرط نداشتن حساسيت .

دکتر مجتبی قمری تغییر دادن رنگ پوست با آفتاب یا اشعه‌های مصنوعی را بسیار خطرناک می‌داند و  به دوات آنلاین می‌گوید: حتی ممکن است دربرخی موارد بر اثر سوختگي حاد ناشی از آفتاب یا اشعه مصنوعی کار افراد به بستری شدن در بیمارستان بکشد.

دکتر قمری درباره تغییر رنگ پوست این‌طور می‌گوید:


جنس رنگ دانه‌های پوست و مو تقريبا یکی است. رنگ پوست و موی هر شخصی به نوع و ميزان ملانینی بستگی دارد که در پوست و موی او موجود است. به‌طور کلی رنگ پوست و موي افراد در 5 نوع قرار می‌گیرد.


تغییر رنگ پوست افراد گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته‌ است. رنگ پوست می‌تواند به دلیل بیماری تغییر پیدا کند، ویتیلیگو که عموم مردم آن را به‌عنوان لک و پیس می‌شناسند یکی از این بیماری‌هاست. وقتی رنگدانه پوست از بین می‌رود، پوست حالت سفیدی پیدا می‌کند و ملانین‌سازی پوست مختل می‌شود. این اتفاق می‌تواند گاه به‌خاطر مصرف بعضی داروها رخ بدهد و ممکن است رنگ‌دانه‌‌سازي برای همیشه متوقف شوند و رنگ پوست دیگر برگشت‌پذیر نباشد.


در مواردي مردم رنگ پوست خودشان را مخصوصا در بهار و تابستان تیره می‌کنند. وقتی سیستم رنگدانه‌سازی پوست فعال باشد بر اساس نوع پوستی که در افراد تیره‌پوست هست اشعه آفتاب یا اشعه‌های مصنوعی که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث افزایش فعالیت رنگ‌دانه‌سازي شود اما باید بدانیم که نمی‌توان به‌صورت بی‌نهایت و بی‌حد جلوی اشعه قرار گرفت و رنگ پوست را به قول عده‌ای شکلاتی یا خوش‌‌رنگ کرد چراکه از یک زمانی به بعد اشعه، رادیکال‌‌های آزادي در پوست ایجاد می‌کند که می‌تواند خطرساز باشد و باعث بیماری شود.

نکته‌ای که باید درباره پوست به یاد داشته باشیم این است که پوست یک حافظه دارد و اگر اشعه‌ای که به پوست می‌تابانیم در حافظه پوست بماند، دفعات بعد وقتی اشعه به پوست می‌خورد مضرات تابش دفعه قبل با این بار تجمیع می‌شوند و می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد.

استفاده از حمام آفتاب یا سولاریوم باید حد و مرز داشته باشد. به لحاظ علمی  و پزشکی توصیه نمی‌کنیم که افراد رنگ پوست خود را با اين روش‌ها تغییر دهند. چون همانطور که گفتم این کار عوارض زیادی دارد. 

تاکید من به‌عنوان پزشک این است که افراد در صورتی‌که در معرض اشعه آفتاب قرار می‌گیرند حتما از ضدآفتاب استفاده کنند اما متاسفانه گاهی اصرار برخی افراد چاره‌ای برای پزشک نمی‌گذارد زیرا آنها تصمیم خود را برای تغییر رنگ پوست گرفته‌اند ،این افراد به‌هیچ وجه نباید بیشتر از بازه زمانی 10 تا 15 دقیقه در معرض اشعه قرار بگیرند.

اشخاصی که رنگ پوست روشن دارند، رنگ‌پذیر نیستند و در برابر اشعه آفتاب دچار سوختگی می‌شوند و این اتفاق عوارض زیادی برایشان دارد. بنابراین افراد سفید‌پوست باید بیشتر از پوست خود مراقبت کنند.


افرادی که تصمیم قطعی برای آفتاب گرفتن دارند باید زمان‌بندی استاندارد را رعایت کنند و صورت را خوب بپوشانند چراکه  عوارض پوستی در صورت  بسیار بارز است و راه‌های درمان گسترده‌ای ندارد. به همین دلیل هم افراد را اذیت می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنم اول افرادی که اصرار بر تیره‌شدن دارند صورت خودشان را حتما بپوشانند و برای سایر قسمت‌های بدن  از مرطوب‌کننده و روغن‌های مخصوص  استفاده کنند.

 

روغن‌هایی هستند که اس‌پی‌اف دارند و عارضه آفتابی را کمتر می‌کنند بنابراین بهتر است از آنها استفاده شود. نکته بسیار مهمی که این افراد باید رعایت کنند توجه به زمانی است که در معرض اشعه هستند افراد نباید بیشتر از 15 دقیقه در معرض اشعه قرار بگیرند. بعد از 15 دقیقه، باید نیم ساعت کاملا از اشعه دور باشند .

 

دربعضی مواقع زیاد ماندن مقابل اشعه چنان سوختگی را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث بستری شدن افراد و درمان اورژانسی شوند.  بهترین روش برای تیره کردن پوست که در صورت آلرژی نداشتن افراد کاملا بی‌ضرر است اسپری‌های تیره‌کننده است، این اسپری‌ها را می‌توان به‌راحتی از روی پوست پاک کرد.

 

درباره روش‌های تیره‌کردن پوست صحبت کردیم اما نکته‌ای هم در این خصوص وجود دارد. برخی مراجعه‌كنندگان دوست دارند روشی برای سفیدکردن و روشن کردن پوست خود پیدا کنند. همانطور که تاکید کردم رنگ پوست بر اساس ملانین‌های پوستی هر فرد مشخص می‌شود .برای سفیدکردن پوست راه‌حلی وجود ندارد. البته در مواقعی که فرد دچار بیماری لک و پیس است و مثلا  تا 90 درصد از رنگ‌دانه‌های پوست خود را از دست می‌دهد، پوست سفید می‌شود اما مابقی پوست که همان 10 درصد است ملانین‌های فعال دارد و رنگ واقعی پوست فرد را تولید می‌کند.

 

برای اینکه این تغییر که به صورت لک روی پوست  افراد است از بین برود ما از یک روش‌درمانی استفاده و ملانین‌های سایر قسمت‌های پوست را غیر فعال می‌کنیم تا پوست یک دست شود. این روش کاملا درمانی است و برای افراد عادی استفاده نمی‌شود.

 

گاه ممکن است  لک‌هایی روی صورت افراد به خاطر استفاده از روغن‌های خاصی به وجود بیاید. مثلا برخی افراد از عصاره لیمو برای بهتر شدن پوست خود استفاده می‌کنند. وقتی این افراد در معرض افتاب قرار بگیرند، قسمت‌هایی از پوست‌شان تیره  و لک می‌شود. برای این افراد هم حتما باید از روش‌های درمانی برای تصحیح ملانین‌سازی پوست آنها استفاده کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.