2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزاسه پوستی چیست و درمان آن چگونه است

روزاسه پوستی چیست و درمان آن چگونه است

همه آنچه درباره روزاسه پوستی یا آکنه بزرگسالی باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -بیماری پوستی روزاسه که به آن آکنه بزرگسالی نیز گفته می‌شود در سنین 30 تا 50 سالگی بیشتر دیده می‌شود و احتمال ابتلا به آن در افراد دارای پوست‌ خشک بیشتر است. درباره این بیماری و راه‌های درمان آن در ادامه بخوانید:

روزاسه چه نوع بیماری پوستی است

روزاسه چیست؟

صادقی نیا متخصص پوست و مو به باشگاه خبرنگاران گفته است: روزاسه مشابه آکنه در بزرگسالان است و به‌طورمعمول یک سوم مرکزی صورت را درگیر کرده و به‌خصوص روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. شدت روزاسه در طی زمان و تحت شرایط مختلف متفاوت بوده و ممکن است فرد را از لحاظ روحی هم اذیت کند و در صورت  کنترل نشدن به مرور بدتر خواهد شد.

 

اما نکاتی که درباره این بیماری باید بدانید:

۱. گاهی پوست صورت قرمز می‌شود. ممکن است گرما دلیل قرمزی پوست باشد (به علت آفتاب سوختگی) یا هیجانات و فشار بالا؛ اما اگر صورت شما به طور مداوم قرمز است، می‌تواند یک وضعیت پوستی به نام روزاسه باشد.

 

۲. چانا اوویتس، متخصص پوست عضو هیئت مدیره پزشکی در وستچستر نیویورک، می‌گوید: «روزاسه یک وضعیت مزمن پوستی است که با قرمزی و برجستگی بر روی صورت به وجود می‌آید. روزاسه بیماری پوستی شایعی به خصوص در فصل سرما است که حدود ۵ الی ۱۰ درصد جمعیت جهان و حداقل ۱۶ درصد آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌ است.»

 

۳. به دلایلی که به طور کامل روشن نیست، روزاسه اغلب در زنان میانسال رخ می‌دهد؛ اما در همه سنین و حتی انواع پوست مردان ممکن است رخ دهد. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ از انجمن ملی روزاسه، بیش از ۸۸ درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند گفتند که روزاسه آن‌ها ناخواسته توجه و تمرکز آن‌ها را به خود جمع کرده است. دو سوم گفتند که به دلیل وضعیت پوست‌شان از حضور در اجتماع اجتناب می‌کنند. دکتر اوویتس می‌گوید: «کنترل روزاسه زمان و تلاش خواهد برد؛ اما احساس اعتماد به نفس درباره‌ پوست‌تان باز خواهد گشت پس نگران نباشید.»

 

‌ روزاسه با آکنه چه فرقی دارد

روزاسه در حالی که می‌تواند با آکنه همراه باشد، تفاوت‌های زیادی با آن دارند. روزاسه را گاهی با نام آکنه بزرگسالان می‌خوانند.

 

- در روزاسه هیچ دانه چربی و جوش سر سیاه دیده نمی‌شود.

 

- در آکنه جوش‌ها بزرگ می‌شوند، در حالی که در روزاسه، جوش‌ها بزرگ نمی‌شوند.

 

- روزاسه دارای برآمدگی قرمز کوچک می‌باشد. ولی بر خلاف آکنه بر اثر فشردن این برآمدگی‌ها، تمام محتویات آن خارج نمی‌شود.

 

- افراد دچار روزاسه، پوستی قرمز رنگ دارند، ولی افرادی که جوش می‌زنند، پوستشان کمتر قرمز است.

روزاسه در چه افرادی بیشتر دیده می شود

آیا روزاسه مسری است

صادقی نیا گفت: روزاسه در افراد با پوست روشن بیشتر رخ می‌دهد. روزاسه بیماری مسری یا عفونی نیست و به آن آکنه روزاسه هم گفته می‌شود. توجه داشته باشید که روزاسه از آکنه متمایز است، اما در بعضی از علائم آن با هم مشابه هستند. این اختلال درخانم‌ها نسبت به آقایان شایع‌تر است.

نشانه های روزاسه پوستی چیست

روزاسه چه علائمی دارد

روزاسه یک وضعیت التهابی است که دارای چهار زیر مجموعه اصلی است.

 

برافروختن و قرمزی صورت

بسیاری از افرادی که روزاسه دارند اغلب سرخ می‌شوند و گونه‌هایشان قرمز است. این قرمزی نشانه اولیه روزاسه است.

 

برجستگی‌ها و جوش‌ها

روزاسه پاپولوپوستولار با لکه‌هایی بر روی دهان، بینی و پیشانی مشخص پدید می‌آید که شبیه آکنه است. معمولا قرمز، برجستگی و یا جوش چرکی، آسیب‌های ناشی از التهاب هستند.

 

پوست ضخیم شده

به ویژه در اطراف بینی، پوست می‌تواند ضخیم شود و پوست را ناهموار جلوه دهد. این نوع روزاسه معروف به روزاسه فیماتوس، بیشتر در مردان شایع است.

 

چشم‌های ملتهب

چشم های ملتهب که روزاسه چشمی نیز نامیده می‌شود، چشم‌ها آبکی و قرمز رنگ می‌شوند و پلک‌ها متورم می‌گردند.

 

سایر نشانه‌ها

علائم دیگر این بیماری شامل سوزش، تورم و خشکی پوست است. دکتر اوویتس می‌گوید: «افراد مبتلا به روزاسه ممکن است هر نوع از علائم این بیماری را داشته باشند ولی به طور معمول همه علائم را با هم ندارند.» علت فیزیولوژیکی این بیماری کاملا روشن نیست. بر اثر التهاب رگ‌های خونی بیماری روزاسه در پوست ظاهر می‌شود؛ ولی این موضوع که چرا رگ‌ها ملتهب می‌شوند هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اگر نسبت به درمان این بیماری بی‌توجه باشید با گذشت زمان، قرمزی پوست می‌تواند دائمی شود.

ابتلا به روزاسه چه دلایلی دارد

دلایل بیماری پوستی روزاسه

دانشمندان آمریکایی می‌گویند این بیماری به خاطر تولید بیش از اندازه دو پروتئین التهابی است که فعل و انفعالات داخلی آنها به نوبه خود موجب افزایش میزان پروتئینی می شود که نشانه های روزاسه را بروز می دهد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش‌های جوان سازی پوست صورت

 

نکات دیگری که درباره دلایل این بیماری باید بدانید شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱. مونا گوهارا، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در کنتیکت و دانشیار بالینی در بخش پوست دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید: «غذاهای تند، غذای داغ، کافیین، استرس، تغییرات احساسات، تغییرات دما، نوسانات هورمونی می‌تواند از دلایل وجود این بیماری پوستی باشند.»

 

۲. این بیماری پوستی ممکن است ارتباطی با یائسگی در زنان نیز داشته باشد. دکتر گوهارا می‌گوید: «اگرچه مردان و زنان مبتلا به این بیماری می‌شوند؛ اما روزاسه در زنان میانسال که در دوره یائسگی هستند، بیشتر از گروه سنی دیگر آنها یافت شده است.»

 

بیشتر بخوانید: چرا باید از لوسیون بدن استفاده کنیم

 

۳. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است نقش داشته باشند. جیسون ای کلارک، متخصص پوست، استادیار کمکی پوست دانشگاه امری، می‌گوید: «شیوع روزاسه در افراد با تبار شمال اروپا حاکی از استعداد ژنتیکی است که ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش فعال شود.» اما مردم از موقعیت‌های جغرافیایی دیگر هم می‌توانند حتی شدیدتر از افراد شمال اروپا به بیماری روزاسه مبتلا شوند.» اگر چه روزاسه التهابی است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد نشان دهد روزاسه یک بیماری خودایمنی است، که در آن بدن به خود حمله کند.

 

غذاهایی که نباید مصرف کنید

ماست، خامه ترش، پنیر، سس سویا، مخمر، بادمجان، آواکادوو، اسفناج، برخی لوبیاها و نخودها، مرکبات، گوجه فرنگی، موز، کشمش، انجیر و آلو قرمز را نباید مصرف کنند.

درمان روزاسه چگونه است

آیا روزاسه درمان دارد

اگرچه این عارضه هم از درون و هم از بیرون باید مورد مداوا قرار گیرد با این حال ابتدا باید از داخل مانند تشخیص تیروئید کم کار به درمان آن اقدام شود.اگر تنها به درمان ظاهری آن اقدام کنید، نشانه ها دوباره ظاهر خواهند شد و کمتر هم نخواهند شد.دکتر هانتر بر آن باور است که برخی به دلایل ژنتیکی دارای حساسیت های پوستی هستند که خوردن برخی از مواد غذایی هم تغییراتی را در پوست آنها به وجود می آورد.

 

با توجه به آنچه گفته شد ابتدا وضعیت تیروئید و حساسیت های احتمالی غذایی را مورد بررسی قرار دهید و سپس برای درمان های بیرونی و ظاهری اقدام کنید.

 

اگر واقعا می خواهید تغییری اساسی در وضعیت پوست خود به وجود آورید باید تغییراتی را در سبک زندگی خود به وجود آورید. دکتر هانتر بر این باور است که رژیم غذایی ای که با گروه خونی شما همخوانی ندارد و یا کاهش میزان اسید هیدروکلریک در معده می تواند از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن روزاسه باشد. گنجاندن سبزیجات سبزرنگ و انواع گوشت های سالم می تواند در بهبود این عارضه نقش موثری داشته باشد.

 

۱. خوشبختانه درمان‌های تجویزی جدید و موثری برای روزاسه به وجود آمده است. دکتر اویتس می‎‌گوید: «درمان‌های موضعی، خوردنی و همچنین درمان‌های لیزری می‌توانند روزاسه را درمان کنند.»

 

۲. درمان های موضعی، مکانیسم‌های زمینه‌ای کاهش التهاب را فراهم می‌کنند. درمان‌های خوردنی شامل آنتی بیوتیک‌هایی است که به عنوان عوامل ضد التهاب برای پوست کار می‌کنند و مشابه داروهای آکنه عمل می‌کنند. درمان‌های لیزری که به طور خاص رگ های خونی را هدف قرار می‌دهند قطعی‌ترین و ماندگار ترین درمان روزاسه تا به حال شناخته شده است.

 

راه‌های پیشگیری از روزاسه

اجتناب از عواملی که ممکن است علتی بر وجود روزاسه باشند (مانند غذاهای تند و غیره) بهترین راه جلوگیری این بیماری است.

 

کارشناسان پوست توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز این موقعیت حساس پوستی، مرتب از کرم‌های مرطوب کننده‌، غذاهای گیاهی و صابون شوینده با pH خنثی استفاده کنید.

 

در فصل‌های سرد، بیشتر از فصل‌های گرم باید به پوست رسیدگی کنیم. از ضد آفتاب حتی در روزهای غیر آفتابی غافل نشوید و به اندازه کافی آب بنوشید.

 

منابع: ایرنا زندگی- باشگاه خبرنگاران- شما نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.