2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چه کنیم بچه‌مان باهوش شود + معرفی چند بازی

چه کنیم بچه‌مان باهوش شود + معرفی چند بازی

اگر از سنین کم با فرزندان خود تمرین کنید می‌توانید هوش آنها را پرورش بدهید و حافظه‌شان را تقویت کنید. برای رسیدن به این هدف چند راهکار وجود دارد که در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین- همه ما دوست داریم هوش فرزندمان بیشتر و بیشتر شود اما خیلی از ما نمی‌دانیم باید چه کار کنیم. برای این‌که با راهکارهای افزایش هوش کودکان آشنا شوید کمی وقت بگذارید و این مقاله را بخوانید. اطمینان داشته باشید با راه‌های عملی آشنا خواهید شد. یادتان باشد بازی کردن با کودکان در این زمینه خیلی اهمیت دارد.

 

توصیه‌های یک روانشناس درباره پرورش هوش کودکان

سارا محمد نژاد روانشناس کودک و نوجوان  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه‌های پرورش هوش کودکان اظهار کرد: والدین با کودک راجع به مسائل مورد علاقه و فعالیت‌های روزانه صحبت کنند، همچنین سعی کنند در ارتباط با کودک، پدر و مادر پرحرفی باشند، زیرا صحبت کردن با کودکان به رشد مهارت‌های زبانی آن‌ها کمک می‌کند.

کتاب خواندن به افزایش هوش کودکان کمک می کند

او با بیان اینکه والدین باید روزانه مدتی را به خواندن کتاب برای کودک خود اختصاص دهند، چراکه کودکان از کتاب‌هایی که درباره فعالیت‌های روزانه و یا شخصیتی شبیه خودشان باشد لذت می‌برند، افزود: خواندن کتاب‌های حاوی تصاویر به رشد مهارت شنیداری و بینایی در کودکان کمک می‌کند. پدر و مادر به کودکشان این فرصت را دهند که سوالات خود را درباره محتوای کتاب و داستان‌هایی که برای کودک می‌خوانند، بپرسد و در مقابل والدین هم برای درک بهتر کودک از او سوال بپرسند و در نهایت به او فرصت پاسخگویی دهند.

 

بازی کردن برای افزایش هوش کودکان

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: والدین می‌توانند ریاضی را به زبان ساده و در قالب فعالیت‌های روزمره به کودک آموزش دهند، برای مثال ۵ دقیقه دیگر ناهار حاضر است، این کار کمک می‌کند که کودک با اعداد و ارقام آشنا شود.

پازل های ساده برای افزایش هوش کودکان مفید هستند

محمد نژاد ادامه داد: والدینی که می‌خواهند هوش فرزندشان را تقویت کنند می‌توانند پازل‌هایی جذاب و متناسب با سن کودک تهیه کنند و زمانی را به بازی و جور کردن آن‌ها با کودک اختصاص دهند؛ همچنین با کودک کاردستی درست کنند و از خرابکاری و کثیف کاری او نترسند و اجازه دهند کار با اشیاء را تمرین کند، این کار به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف در کودک کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: سن مناسب بچه‌ها برای رفتن به مهد‌کودک

 

او بیان کرد: والدین شرایطی را فراهم کنند که کودک با چالش‌های مختلف روبرو شود و آن‌ها را حل کند، برای مثال در مورد اینکه چه کنند تا صبح سریع‌تر برای رفتن به مدرسه آماده شوند و مشکل دیر رسیدن را حل کنند، با کودک مذاکره و در صدد رفع این مشکل برآیند.

 

محمدنژاد در پایان گفت: آنچه در تقویت هوش کودک مهم است، انجام فعالیت‌ها در قالب بازی است؛ چراکه بازی مانند یک غذای خوب و مقوی در پرورش هوش و خلاقیت کودک نقش بسزایی دارد.

هر چه بیشتر با فرزند خود صحبت کنید بهتر است

صحبت کردن : راهی برای تقویت 6 توانایی

حرف زدن با کودک مهم ترین کاری است که می توانید برای رشد هوش وی انجام دهید. بر اساس یک پژوهش افرادی که در فقر زبانی بار آمده اند میانگین هوشبهرشان 79، کودکانی که در محیطی با غنای متوسط زبانی بار آمده بودند هوشبهرشان 107 بود و کودکانی که در محیطی با غنای زبانی خوب بار آمده بودند میانگین هوشبهرشان 117 بود یعنی تفاوت 38 نمره ای میان محیط های فقیر و غنی زبانی وجود داشت. هارت و ریسلی دریافتند که موفقیت تحصیلی در سن 9 سالگی با تعداد کلماتی که در سنین پایین تر شنیده اند ارتباط دارد.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که قد کودکان بلند شود

 

در زندگی روزمره تا جایی که امکان دارد در مورد دنیای اطراف کودک با او هم کلام شوید. به او بگویید که روزتان را چه طور گذرانده اید، چه کارهایی انجام داده اید و چه کسانی را دیده اید. اگر کودکتان در مورد چیزی از شما سوال کرد سعی کنید در مورد آن توضیح دهید و با جواب های یک کلمه ای گفت و گو را تمام نکنید. کودکتان را به واسطه ی مکالمه ی پینگ پنگی یا رفت و برگشتی در بحث ها درگیر کنید. در مکالمه با آنها به یاد داشته باشید که از جملات کوتاه استفاده و  اشتباهات اورا بزرگ نکنید، سوالاتتان  مثل (( مدرسه ات امروز چه طور بود؟)) کلی نباشد. فراموش نکنید که کودکان به اظهار نظر بهتر پاسخ می دهند تا سوال! می توانید برای پیدا کردن موضوعات مختلف برای صحبت با کودک از خانه بیرون بزنید. محیط هایی نظیر موزه یا باغ وحش مکان های مناسبی برای گردش هستند.

 

بازی‌هایی برای تقویت مهارت‌های زبانی کودکان 

 به چند روش می تونی توصیف کنی:  در این بازی یک شی به طور مثال صندلی را در نظر می گیرید و با کودک به روش های مختلف آن را توصیف می کنید مثلا شما می گویید "چهارتا پایه داره و کودک می گوید میشه روی آن نشست."

 

 بازی دیگر بازی شباهت هاست: با کودک خود به نوبت وجوه اشتراک چیز ها را مرور می کنید.  روش پیشنهادی بعدی خرید ضبط صدا یا میکروفن برای کودک است . از او بخواهید به تناوب شعر بخواند یا داستان بگوید و به صدای خودش گوش کند.

 

گوش دادن را به کودک خود یاد بدهید

بزرگترین و رایج ترین اشتباهی که والدین مرتکب می شوند این است که به کودک خود نمی آموزند گوش کند و پاسخ دهد. توانایی گوش دادن و ارائه  پاسخ مناسب، علاوه بر اهمیتی که در تحصیل کودک دارد، کلید موفقیت او در خانواده است زیرا داشتن کودکی که به حرف های ما گوش نمی کند به شدت تجربه ی لذتبخش والدینی شما را خدشه دار می کند.  به یاد داشته باشید هنگام امر کردن به فرزندتان هم قد او صحبت کنید، ارتباط چشمی برقرار سازید، اسمش را به زبان بیاورید و در عین مهربانی از موضع خود کوتاه نیایید.

 

بیشتر بخوانید: چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند

 

بازی‌هایی برای بهبود گوش دادن 

 رییس میگه ! یک نفر به عنوان رهبر جلوی کودکان بایستد و بلند دستورات حرکتی بدهد مثلا رییس میگه لی لی کن.

 

چراغ سبز، چراغ قرمز: بچه ها در فاصله ی 3 متری رهبر می ایستند، رهبر می گوید: چراغ قرمز، هر کسی که با شنیدن آن توقف نکرد باید مسیر را از اول شروع کند.

راههایی برای تقویت هوش کودکان

چگونه حافظه کودک را تقویت کنیم

کودکان برای انجام فعالیت های تحصیلی خود به سه نوع حافظه نیاز دارند:

حافظه کوتاه مدت برای دنبال کردن دستورات و گفته ها

حافظه فعال برای کارکردن روی اطلاعات

حافظه بلند مدت برای بازیابی اطلاعاتی که در گذشته آموخته اند.

در زندگی روزمره می توانید از خاطرات مشترک خود با کودک به عنوان تمرین حافظه استفاده کنید. مثلا بپرسید : یادت میاد تابستان گذشته کجا رفتیم؟  از کودک بخواهید که با زبان خودش خاطرات را بازگویی کند.

 

بیشتر بخوانید: برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

 

بازی‌هایی برای تقویت حافظه

دارم میرم خونه مادربزرگ: مقوله ای انتخاب کنید مثلا لباس یا اثاثیه خانه.

شما: من دارم میرم خونه ی مادربزرگ و براش یه فانوس می برم

کودک: دارم میرم خونه مادربزرگ و براش یه فانوس و یه تخب خواب میبرم

 

و به همین صورت مقوله ها را افزایش دهید. کسی که نتواند به خاطر آورد یا نتواند اسمی اضافه کند باخته است.

 

بازی دیگر سامی خنگول نام دارد؛ به کودک جملاتی مثل این بگویید: "سامی آنقدر خنگ بود که وقتی خواست بخوابه، دندوناشو با صابون مسواک زد و دستاشو با خمیر دندون شست حالا بگو خنگ بازی سامی چی بود؟"، این بازی نه تنها برای حافظه مفید است بلکه فهم کودک از دنیای اطراف را بالا می برد زیرا در برابر هر اشتباه سامی کودک می فهمد چه کاری درست و عاقلانه است.

 

تمرینات دیگری هم برای بهبود هوش کودکان وجود دارد . آن چه که اهمیت دارد این است که والدین بدانند این یک تکلیف یک شبه برای افزایش هوش نیست بلکه باید سبک فرزندپروری شان به این سو  برود. این تمرینات مشابه علاوه بر بهبود هوش به بهبود رابطه ی والدین و کودکان هم کمک می کند و ازین طریق بر سلامت روان کودکان نیز اثرات مثبت می گذارد.

 

منابع: تبیان و باشگاه خبرنگاران

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.