2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
بیوگرافی و زندگی خانوادگی مهراوه شریفی‌نیا

بیوگرافی و زندگی خانوادگی مهراوه شریفی‌نیا

دوست داشتم معلم شوم یا یک مدرسه غیرانتفاعی برای خودم داشته باشم تا از طریق موسیقی و نمایش به بچه‌ها درس بدهم. من غیر از پیانو مدتی هم ریاضی درس می‌دادم.

دوات آنلاین-از 8 سالگی وارد دنیای بازیگری شد و در این سال‌ها توانسته در کنار پدر و مادر و خواهرش جایی برای خود باز کند. مهراوه شریفی‌نیا از جمله بازیگران محبوب سینما و تلویزیون ایران است.

 

مهراوه فرزند بزرگ خانواده شریفی‌نیا است. پدرش محمدرضا شریفی نیا و مادرش آزیتا حاجیان و البته خواهر کوچکش ملیکا هم بازیگر است. مهراوه روز 29 فروردین سال 60 در تهران به دنیا آمد.

خودش در مصاحبه‌ای درباره کودکی‌اش گفته است: بچه خیلی شلوغی نبودم. شاید شرایط جامعه و جنگ باعث شده باشد ما بچه‌های دهه 60 کودکی عجیبی را سپری کنیم. مادرها و پدرها آن روزها مشغول تعلیم قناعت به فرزندان خودشان بودند و با والدین این روزها و روش‌های تربیتی جدید خیلی تفاوت داشتند. مادر من در 7 سال اول زندگی‌ام به‌دلیل نبود پدرم برای من خیلی زحمت کشید. من را با بازی‌های فکری آشنا کرد. همیشه شب‌ها برایم قصه می‌گفت یا کتاب می‌خواند. فکر کردن به آن روزها و جانفشانی‌های مادرم هنوز هم اشک به چشمانم می‌آورد."

 

تحصیلات

مهراوه شریفی‌نیا در دبیرستان در رشته ریاضی و فیزیک درس خواند و بعد از گرفتن دیپلم وارد دانشگاه شد. او یک ترم در رشته کارگردانی سینما درس خواند اما چندان مطلوبش نبود به همین دلیل انصراف داد و به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت. ساز تخصصی او پیانو است و حتی مدتی این ساز را تدریس هم می‌کرد. خودش می‌گوید: " در یکی دو گروه ساز می‌زدم. الان هم ساز می‌زنم ولی نه برای درآمدزایی بلکه برای دل خودم."

 

بازیگری

مهراوه 8 ساله بود که برای بازی در فیلم دزد عروسک‌ها انتخاب شد. او دراین فیلم همراه مادرش بازی کرد.

 

او بعد از فیلم دزد عروسک ها در فیلم "دایان باخ"  به کارگردانی فرهاد پوراعظم در سال 1371 به ایفای نقش پرداخت و تا 7 سال در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرد تا این‌که در سال 1378 در فیلم سینمایی زیر پوست شهر به کارگردانی رخشان بنی اعتماد در کنار باران کوثری به ایفای نقش پرداخت.

 

مهراوه غیر از دزد عروسک‌ها در کار دیگری با مادرش هم‌بازی نشد اما در سال 1388 در سریال آشپزباشی با خواهرش ملیکا شریفی نیا همبازی شد. سریال آشپزباشی به کارگردانی علیرضا هنرمند و با بازی پرویز پرستویی ، فاطمه معتمد آریا ، مهراوه و ملیکا شریفی نیا از شبکه اول سیما پخش شد.

او همچنین در سریال امام علی (ع) نیز با پدرش هم بازی شد. مهراوه تاکنون در 15 فیلم سینمایی بازی کرده که آخرین آن درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی است.

 

شریفی‌نیا همچنین در 13 سریال تلویزیونی و نمایش خانگی حضور داشته که آخرین آن معمای شاه است.

 

فوتبال

شریفی‌نیا خیلی به فوتبال علاقه دارد. او در ۱۵ سالگی عاشق شخصیت کارتونی واکی‌وایشی در مجموعه ژاپنی فوتبالیست‌ها بود و دوست داشت یک روز این شخصیت جلوی مدرسه دنبال او برود و به خانه برساندش. حتی خیلی شب‌ها خواب واکی‌وایشی را می‌دید.

او در عالم واقعی از طرفداران کاسیاس –دورازه‌بان سابق رئال مادرید- است. او دو تیم محبوب دارد. بین تیم‌های خارجی رئال مادرید را به بقیه ترجیح می‌دهد و در تیم‌های داخلی هم پرسپولیسی است اما نه یک پرسپولیسی معمولی بلکه از هواداران دو آتشه که در کل‌کل‌های اینترنتی حضور فعال دارد.

 

حاشیه

مهراوه شریفی‌نیا هم مثل خیلی از هنرمندان هرچقدر از حاشیه به دور باشد باز هم در معرض این خطر قرار دارد. یکی از حاشیه‌ها شایعه ازدواج او با پوریا پورسرخ بود که هر دو نفر به‌سرعت تکذیب کردند.

 

حاشیه بعدی مربوط به انتشار عکس‌های خصوصی این بازیگر بود. وقتی تصاویر بی‌حجاب مهراوه منتشر شد او توضیح داد گوشی‌اش را هک کرده و عکس‌ها را دزدیده‌اند.

 

ازدواج

این قسمت را به نقل از برنامه دورهمی بخوانید. او وقتی با این سوال مهران مدیری مواجه شد که ازدواج کردید ؟ کسی نمیگیره شما رو ؟ در پاسخ با خنده گفت : شوهر گیر نمیاد.

 

مدیری مجداد سوال کرد تو همین ماه ۳۵ ساله میشی چرا ازدواج نمی‌کنی ؟ مهراوه شریفی نیا مجددا با خنده گفت : شوهر خوب پیدا نمیشه.

 

مدیری در اینجا پرسید : شوهر خوب به کی می گن ؟ مهراوه شریفی نیا گفت : اینقدر درگیر کار بودم که تا حالا بهش فکر نکردم.

 

کتاب و غذا

مهراوه شریفی‌نیا خیلی اهل مطالعه است و اوقات فراغتش را به مطالعه می‌گذراند. او در این باره گفته است:"کتاب از روزهای اول زندگی من جزئی جدانشدنی از سرنوشت من بوده. پدر من آدم بسیار باسواد و اهل مطالعه‌ای است و من در خانه‌ای بزرگ شدم که تمام دیوارهایش با کتاب پوشانده شده بود. مادرم هم در تمام روزهای کودکی برای من قصه‌های صمد بهرنگی و صادق چوبک می‌خواند. کتاب مهم‌ترین دوست و رفیق من از کودکی تا امروز بوده."

 

آشپزی یکی دیگر از کارهایی است که مهراوه شریفی‌نیا اوقات فراغتش را با آن پر می‌کند. او در این باره گفته است:"برای ما غذا پختن همیشه یک موضوع جذاب بوده و من هم از آن لذت می برم.  خانواده پدری ام همه آشپزهای خوبی بوده اند من این مناسک آشپزی را هم دوست دارم. کلا دختر خانه هستم وقتی زیاد سر کار هستم دوست دارم برگردم خانه گل هایم را درست کنم و آشپزی کنم".

 

آرزو

مهراوه شریفی نیا یک آرزوی بزرگ دارد که به آن نرسیده است: "دوست داشتم معلم شوم یا یک مدرسه غیرانتفاعی برای خودم داشته باشم تا از طریق موسیقی و نمایش به بچه‌ها درس بدهم. من غیر از پیانو مدتی هم ریاضی درس می‌دادم".

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.