2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تزئینات موزاییکی در کجاها استفاده می‌شود؟
حسین اردلانی، نقاش و استاد دانشگاه توضیح داد:

تزئینات موزاییکی در کجاها استفاده می‌شود؟

اول اینکه نباید کل یک دیوار را با موزاییک تزئین کرد. دوم اینکه حتما باید در آن محل هارمونی رنگ و موزاییک وجود داشته باشد و نورپردازی مناسبی داشته باشیم...

دوات آنلاین-نقش و نگارهای موزاییک چگونه درست می‌شود و طراحان این آثار هنری چه معیاری را برای طراحی آن در داخل ساختمان یا فضای باز در نظر می‌گیرند؟ آیا موزاییک میتواند خانه ما را زیبا و خاص کند؟

 

حسین اردلانی نقاش و استاد دانشگاه درباره هنر موزاییک و تابلوهایی موزاییک که سطح شهر موجود است و دربرخی مواقع در خانه‌ها هم استفاده می‌شود می‌گوید:

 

هنر موزاییک تاریخ و عقبه طولانی دارد و یک هنر آیینی است این هنر در واقع از هنر بیزانس شکل گرفت. قبل از آن سنگهای رنگی را کنار هم قرار می‌دادند چون تلالو داشت و درخشندگی ایجاد می‌کرد. در مجموع موزاییک هرجایی که بتوانیم نورپردازی کنیم کاربرد دارد. 

آیینی یا تزئینی بودن  تابلوی موزاییک به نقش آن ربط دارد و  همه جای منزل و فضای بیرون می‌تواند کاربرد داشته باشد، نمی توان گفت موزاییک هنری است که فقط می توان در یک مکان خاص استفاده کرد بلکه این طراح است که با توجه به سبک کاری اش مشخص می کند یک وسیله تزئینی موزاییکی برای کجا مناسب است. برخی طرح ها را حتی می توان در داخل منزل در راهروها و لابی‌ها و اطراف شومینه یا کنار آکواریوم کار کرد.

اما چند نکته درباره تابلوها و تزئینات موزایکی وجود دارد اول اینکه نباید کل یک دیوار را با موزاییک تزئین کرد. دوم اینکه حتما باید در آن محل هارمونی رنگ و موزاییک وجود داشته باشد و نورپردازی مناسبی داشته باشیم.

همچنین نباید وسیله تزئینی که توجه ها را جلب می کند، کنار تابلوی موزاییک استفاده کرد البته این مساله ای است که باید درباره هر وسیله تزئینی رعایت کرد چرا که توجه و تمرکز را از وسیله تزئینی می گیرد. 

 نکته دیگر سایز تابلوهاست. درباره اینکه تابلو چه سایزی داشته باشد و چند قطعه در آن استفاده شود، باید بگویم قطعاتی که در یک تابلوی سرامیک استفاده میشود با توجه به  نقش و سایز تفاوت دارد و با توجه به فاصله ای که مخاطب با تابلو دارد دانه ها درشت و ریز می‌شود. من حتی تابلوی سرامیکی طراحی کردم و ساختم که  دو متر در سه متر بود و  بالای 130 هزار قطعه در آن استفاده شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.