2024/04/30
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
ایرانی‌ها چه رنگی را برای صنایع دستی ترجیح می‌دهند؟
هانیه تفکری، سفالگر توضیح می‌دهد:

ایرانی‌ها چه رنگی را برای صنایع دستی ترجیح می‌دهند؟

این رنگ در دنیا به اسم آبی ایرانی یا Persian bule شناخته می‌شود و جالب است بدانید که بیشتر صنایع دستی که از ایران به خارج از کشور صادر می‌شود اگر رنگ آبی ایرانی یا آبی فیروزه‌ای داشته‌ باشند بیشتر مورد پسند و تایید خارجی‌ها قرار می‌گیرند و احساس می‌کنند از اصالت برخوردار است.

دوات آنلاین-اگر شما هم به ظروف و اشیای سفالی علاقه دارید و می‌خواهید در دکوراسیون خانه‌تان از این وسایل استفاده کنید پیشنهادهای یک سفالگر را درباره انتخاب رنگ این اشیاء بخوانید:

هانیه تفکری سفالگر درباره اینکه چه رنگی برای سفال‌ها در اشکال مختلف مناسب است به دوات آنلاین می‌گوید: یکی از قابلیت‌های سفال و سرامیک این است که می‌شود در هر رنگی از آن استفاده کرد و حتی قابلیت این را دارد که سفال را با توجه به رنگ سال  تولید کرد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سفال و سرامیک رنگ‌های شاد و براق آن است. بشقاب‌های سبز و قرمز با نقوش آدمک یا گل یا ..... قابلمه‌های سفید و آبی و قرمز و .... با نقوشی که برای قابلمه‌های دیگر مرسوم و ممکن نیست با سفال ساخته می‌شود و حتی هر فرد می‌تواند  هر نقشی را که دوست دارد، سفارش بدهد .

 

ببینید: نمونه‌هایی منحصر به‌فرد از زیورآلات سرامیکی

 

اگر امسال بنفش مد است می‌توانید وسایل آشپزخانه خود از بشقاب و دیس و لیوان تا قابلمه‌ها را سفال یا سرامیک بنفش کنید. زیور آلات هم همینطور، برای زیور‌آلات هم می‌شود بر اساس رنگی که لباس‌تان دارد رنگ انتخاب کنید و سفارش دهید یا زیورآلات موردنظرتان را از بازار تهیه کنید. چنین تنوعی در زیور‌آلات غیر سرامیک دیده نمی شود.

تفکری ادامه می‌دهد: باوجود این قابلیت سفال اما  بعضی رنگ‌ها تبدیل به هویت یک ملت می‌شود و مردمان دیگر هم مالکیت رنگ را برای آن ملت می‌دانند. جالب است بدانید آبی فیروزه‌ای برای ایرانیان تبدیل به هویت آنها شده‌ است. بیشتر کارهایی که در سفال و سرامیک مورد پسند مردم قرار می‌گیرد آبی فیروزه‌ای است. معمولا رنگ‌های جدید چندان مورد استقبال مردم ایران قرار نمی‌گیرد و اگر رنگ جدیدی را کنار رنگ آبی فیروزه‌ای قرار دهیم آبی فیروزه‌ای را انتخاب می‌کنند. این رنگ در دنیا به اسم آبی ایرانی یا Persian bule شناخته می‌شود و جالب است بدانید که بیشتر صنایع دستی که از ایران به خارج از کشور صادر می‌شود اگر رنگ آبی ایرانی یا آبی فیروزه‌ای داشته‌ باشند بیشتر مورد پسند و تایید خارجی‌ها قرار می‌گیرند و احساس می‌کنند از اصالت برخوردار است.

 

بیشتر بخوانید: ظروف سفالی، تزئینی زیبا برای خانه‌ها

 

در شو‌های مد دنیا هم طراحان زمانی که از آبی فیروزه‌ای استفاده کنند از آن به اسم آبی ایرانی نام می‌برند. این رنگ آبی به نوعی هویت ایرانی ما شده‌ است. بنابراین ترجیح مردم ایران این است که  سفال و سرامیک که کاردست قدیمی و شغل اجدادی ما است آبی فیروزه‌ای باشد. شاید خالی از لطف نباشد که بگویم وقتی خارجی‌ها می‌خواهند  ازرنگ آبی فیروزه‌ای که بسیار هم مورد علاقه و استقابل‌شان است استفاده کنند برای بهتر از آب درآمدن طرح از طراحان ایرانی کمک می‌گیرند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.