2024/10/05
۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر
پیشنهادات ما
نکات مهم در مورد نمای ساختمان؛ طراحی، متریال و اجرا

نکات مهم در مورد نمای ساختمان؛ طراحی، متریال و اجرا

نما طرح اولیه ای از ساختمان است که قبل از ورود به ساختمان در ذهن افراد تداعی میشود.

به نقل از آخرین نیوز: با رواج ساخت و سازهای جدید و تغییر خانه های ویلایی به آپارتمان و ساختمان های چند طبقه، اهمیت نمای ساختمان بیش از بیش اهمیت یافته است. سبک های گوناگونی از نما وجود دارد که با توجه به سلیقه و منطقه مورد نظر میتوان آن را انتخاب کرد. در ادامه به برخی از نکات مهم در مورد نمای ساختمان اهمیت دارند اشاره شده است.

 

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان نقش بسزایی در زیبایی و جذابیت آن دارد. بسیاری از طراحان با در نظر گرفتن عواملی مانند نوع ساختمان، شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، طبقات ساختمان و بودجه سازنده، از مصالح و عناصر مختلفی برای ارتقای زیبایی نما استفاده می کنند. نمای بیرونی ساختمان بیرونی ترین و محافظ ترین لایه آن است و باید به طور دقیق و بر اساس اصول ایجاد شود. طراحی نمای ساختمان با توجه به برخی ویژگی ها انجام میگیرد که از جمله مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عملکرد یا نوع ساختمان و سازه
  • اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه مورد نظر
  • بافت منطقه
  • تعداد طبقه های ساختمان
  • فاصله بین ساختمان با ساختمان کنار
  • زاویه دید ساختمان به خیابان و کوچه
  • متریال یا مصالح ساختمانی مورد استفاده
  • بودجه و هزینه در نظر گرفته شده توسط کارفرما
  • قابلیت اجرا

 

ویژگی های مصالح یا متریال مناسب نمای ساختمان

هر یک از مصالح ساختمانی دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند که بر این اساس، هرکدام مناسب برای استفاده درکاربردهای مختلف هستند. محل استفاده از این مصالح در داخل و بیرون از ساختمان شرایط متفاوتی دارد. به عنوان مثال سنگ مرمریت لاشتر با توجه به نوع پرداخت خود میتواند در داخل یا بیرون از ساختمان به کارگرفته شود و برخی فراوری ها برای استفاده در محیط بیرون مناسب نیستند. هنگام انتخاب هریک از این مصالح برای نمای ساختمان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

  • استحکام و مقاومت مصالح

از آنجایی که مصالح ساختمانی مقاومت و استحکام متفاوتی دارند، کاربرد آنها در نمای داخلی و بیرونی ساختمان نیز متفاوت است. مصالحی همچون سنگ که استحکام بالایی داشته هم قابل استفاده در فضای باز و نمای بیرونی هستند و هم در فضای داخلی کاربرد دارند اما برای استفاده از مصالحی همچون چوب در نمای بیرونی بخصوص در مناطق مرطوب باید دقت بیشتری داشت. این درحالی است که چوب برای استفاده در نمای داخلی و فضای به دور از رطوبت مشکلی ندارد.

 

  • شرایط جوی منطقه مورد نظر

اقلیم و شرایط جوی مختلف میتواند در انتخاب متریال مناسب نما تاثیرگذار باشد. برخی مناطق دارای آب و هوای سرد و مرطوب و برخی دیگر دارای آب وهوای گرم و خشک هستند. نوع مصالح به کارگرفته در چنین مناطقی با یکدیگر متفاوت است و باید قبل از انتخاب آن را در نظر گرفت.

 

  •  دوام و عمر مصالح ساختمانی در نما

از جمله نکاتی که باید در مورد متریال مورد استفاده در نما در نظر گرفت، دوام و عمر این مصالح است. نمای ساختمان به راحتی قابل تغییر یا تعویض نیست یا نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است. به همین دلیل لازم است از مصالحی استفاده شود که پس از چند سال همچنان سالم و بدون آسیب باقی بمانند. سنگ چینی نیریز از جمله مصالح ساختمانی است که اگر نوع فرآوری آن درست انتخاب شود، سالیان سال بدون آسیب و سالم باقی خواهد ماند.

 

  • بودجه در نظر گرفته شده

میزان بودجه در نظر گرفته شده برای نمای ساختمان نیز میتواند در انتخاب مصالح و حتی طراحی نما تاثیرگذار باشد. متریال مناسب نما علاوه بر موارد بیان شده باید با بودجه نیز همخوانی داشته باشد.

 

  •  حفظ ظاهر و جذابیت متریال

در انتخاب متریال برای نمای ساختمان باید به زیبایی مصالح نیز توجه داشت. همچنین حفظ این زیبایی در مدت زمان طولانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

چرا نمای ساختمان مهم است؟

نمای ساختمان قسمت مهمی از سازه ساختمان است. نما پوشش خارجی است که ظاهر ساختمان را می پوشاند و می توان به عنوان یکی از مهمترین قطعات سازه ساختمان به آن نگاه کرد. می تواند به یک ساختمان جلوه دهد و آن را منحصر به فرد کند. نمای ساختمان می تواند در اندازه ها و شکل های مختلف باشد که به آن شخصیت می بخشد و به آن کمک می کند تا از ساختمان های دیگر متمایز شود. همچنین نمای ساختمان به ساختمان این فرصت را می دهد تا طراحی و شخصیت صاحب یا طراح خود را به نمایش بگذارد. امروزه بسیاری از ساختمان‌ها الزامات مقررات ساختمانی را برآورده می‌کنند، اما فاقد طراحی و هویت ویژه هستند.

نمای بیرونی ساختمان چیست و چه نقشی در جذابیت ساختمان دارد؟

نمای بیرونی ساختمان چیست و چه نقشی در جذابیت ساختمان دارد؟

همانطور که بیان شد، نمای بیرونی سازه در زیبایی آن تاثیر بسیاری دارد. هر یک از عناصر، از جزئیات و موارد تزئینی گرفته تا طرح کلی و رنگ در نظر گرفته شده برای نما، برای جلب توجه و ایجاد ارتباط بین ساختمان و محیط اطراف آن با بینندگان، بازدیدکنندگان یا ساکنان استفاده می شود. نمای ساختمان شامل عناصر گوناگونی است که به صورت مستقیم بر جلب توجه و ارزش زیبایی شناختی ساختمان تأثیر گذار است. در زیر به بررسی مهم ترین عناصر نمای ساختمان می پردازیم.

 

  •  انتخاب مناسب جزئیات در نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان باید به جزئیات معماری مانند پنجره ها، درها و همچنین استفاده از عناصر مختلف معماری توجه شود. پنجره ها و درها باید در شکل ها و اندازه های مناسب انتخاب شوند. علاوه بر این، تیرها، ستون ها و همچنین سطوح مختلف در نمای ساختمان نیز تأثیر بسزایی دارند.

 

  • جزئیات و نوع مصالح مورد استفاده

همانطور که انتخاب رنگ در سبک های دکوراسیون داخلی بسیار مهم است، نوع مصالح به کار رفته مانند بتن، شیشه، فلز، چوب و سنگ در نمای بیرونی ساختمان نیز تاثیرگذار است. علاوه بر این، برای افزایش جذابیت، نماها باید از ترکیب رنگ های مناسب استفاده کنند. به عنوان مثال سنگ سندبلاست شده میتواند رنگ روشنی داشته باشد و همان سنگ با فرآوری بوش همرچرمی رنگ تیره تری دارد. یک سنگ با دو فرآوری میتواند ترکیب مناسبی برای استفاده در نما باشد.

 

  • طراحی منظره و محیط اطراف، فضاهای سبز و باغبانی

وجود یا عدم وجود فضاهای سبز و طراحی مناسب منظره در طراحی نمای ساختمان بسیار مهم و ضروری است. مصالح موجود در محوطه بیرونی، راهروها و فضاهای عمومی اطراف ساختمان نقش بسزایی در ایجاد فضای سبز دارند.

 

  • سطح و اندازه گیری دقیق، تناسب و تعادل در بین عناصر مختلف نمای ساختمان

تناسب و تعادل بین عناصر مختلف نمای ساختمان از جمله ارتفاع، عرض و نسبت های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحان باید در ساخت و طراحی نمای ساختمان به این نسبت ها توجه کنند.

 

  •  نورپردازی مناسب، جذابیت نمای ساختمان در شب

نورپردازی مناسب بخش مهمی از نمای ساختمان است. امروزه پنل های ال ای دی، سیستم ها، تجهیزات و فناوری های هوشمندی در نظر گرفته می شوند که به جذاب جلوه دادن نمای ساختمان به خصوص در شب کمک می کنند.

 

  • هنر و نمادها، الگوهای مختلف

ترکیب هنر و طراحی الگوهای مختلف در نمای بیرونی یک ساختمان آن را منحصر به فرد کرده است. بنابراین، طراحان می توانند ظاهر بیرونی ساختمان را با ترکیب الگوها یا نمادهای خاص بهبود بخشند. نمای ساختمان مهمترین و اولین چیزی است که هر ناظری می بیند. طراحی نمای ساختمان به عنوان یک هنر و علم در معماری، نقش اساسی در ایجاد شخصیت و هویت برای ساختمان دارد.

انواع مصالح کاربردی در نمای ساختمان

انواع مصالح کاربردی در نمای ساختمان

همانطور که گفته شد نمای بیرونی ساختمان به کل واحدهای آن هویت می بخشد. در واقع نمای ساختمان اولین چیزی است که فرد قبل از ورود به ساختمان می بیند و به زیبایی محله و خیابان کمک می کند. برخی از انواع نما با توجه به نوع مصالح عبارتند از:

 

  •  نمای سنگی: زیباترین نمای ساختمان

نمای سنگی یکی از مجلل ترین نماهای ساختمان به حساب می آید. نمای سنگی زیبایی و جذابیت بی نظیری را ارائه می دهد که افراد را از راه دور به خود جذب می کند. سنگ زیبایی خیره کننده ای به ساختمان می بخشد و به دلیل دوام و استحکام طولانی مدت خود محبوب تر شده است.

 

بهترین سنگ برای نمای رومی و بهترین سنگ نمای مدرن وسایر نماها میتوانند قیمت متفاوتی داشته باشند. قیمت نمای ساختمان سنگی نسبت به سایر مصالح نسبتاً بالاتر است. نمای مدرن، نمای رومی یا کلاسیک و ... از انواع نماهایی هستند که با سنگ در نظر گرفته می شود.

 

  • نمای آجری

نماهای آجری از گذشته تا به امروز مورد توجه مشتریان و طراحان قرار گرفته اند. با توجه به تنوع آجرهای موجود در بازار، طراحان می توانند یک نمای خارجی استثنایی برای ساختمان ایجاد کنند. اجرای نمای آجری می تواند هم ساده و هم پیچیده و با جزئیات باشد. در هر دو حالت آجر جلوه ای خاص و فوق العاده به بنا می دهد. آجرها در رنگ های مختلفی از جمله سفید، قرمز، مقوایی، تزئینی و غیره وجود دارند.

 

  • نمای کامپوزیت

برای طراحی نمای کامپوزیت، طراحان از ورق های کامپوزیت آلومینیومی استفاده می کنند. سبک بودن، تنوع رنگ بالا، قابلیت تمیز کردن آسان و مقاومت در برابر حرارت، رطوبت و صدا از مزایای ورق های کامپوزیت آلومینیومی است. سازه های مدرن اغلب از ورقه های کامپوزیت رنگی در طراحی نما استفاده می کنند زیرا ظاهر فوق العاده ای را ارائه می دهند. تنها عیب نماهای کامپوزیت هزینه بالای آن است. علاوه بر این، هنگامی که نمای کامپوزیت کثیف می شود، می توان آن را با کمک متخصصان در نظافت نما تمیز کرد.

 

  • نما سیمانی

نمای سیمانی سازه ای است که علاوه بر مقرون به صرفه بودن با سرعت بالایی قابل اجراست. در واقع می توان سطح بیرونی سازه را در کمترین زمان ممکن با سیمان پوشاند. برای بهبود کیفیت نمای سیمانی باید از مواد اولیه مرغوب استفاده شود. نمای ساختمان های سیمانی در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و در صورت بروز حریق از پیشرفت آنها جلوگیری می شود. در ساخت نمای ساختمان معمولا از سیمان سفید یا رنگی استفاده می شود.

 

نظافت نمای سیمانی آسان است و برای نظافت نما نیازی به کمک متخصصین نخواهید داشت. از معایب نمای ساختمان های سیمانی می توان به احتمال شکستگی، ترک خوردگی، عدم عایق صدا و جذب گرد و غبار اشاره کرد.

 

  • نمای شیشه ای

نمای شیشه ای به عنوان دیوار پرده نیز شناخته می شود. نمای شیشه ای یکی از معروف ترین نماهای ساختمانی است که معمولا برای طراحی سازه های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می شود. نمای شیشه ای تاثیر فوق العاده ای در تامین نور فضای داخلی دارد. اما لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد

 

  •  نمای چوبی

نمای چوبی یکی از انواع نمای ساختمان است که از مصالح چوبی به عنوان عنصر اصلی طراحی استفاده می شود. یک نمای چوبی با استفاده از چوب حرارتی با وزن سبک و در عین حال مقاومت بالا ایجاد می شود. نماهای چوبی مورد تایید، در برابر آتش و شرایط مختلف آب و هوایی مانند سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. ترموود از جمله مصالحی است که در نما بخصوص نمای داخلی کاربردی است.

 

در نتیجه از آنجایی که دکوراسیون داخلی برای یک خانه بسیار مهم است و می تواند تأثیر قابل توجهی بر افراد داشته باشد، ظاهر بیرونی یا نمای ساختمان به همان اندازه مهم است. برای طراحی آن باید از طراحان حرفه ای و ماهر استفاده شود. بسیاری نمای ساختمان را بیرونی ترین لایه ساختمان می دانند. اما به طور کلی لابی، نمای بیرونی و فضای سبز جلوی در، همگی بخشی از نمای ساختمان محسوب می شوند که ناظر در ابتدا آن را می بیند.انواع سنگ های ساختمانی صادراتی وجود دارند که هم برای نمای ساختمان های داخل ایران و هم خارج از آن مورد استفاده قرار میگیرند.

 

همانطور که در بخش های بالا توضیح داده شد، نمای ساختمان در انواع مختلفی مانند نماهای چوبی، نمای سنگی، نماهای کامپوزیت و غیره وجود دارد. بنابراین بر اساس تعداد طبقات و اهداف مختلف می توان یکی از انواع نمای ساختمان را برای طراحی انتخاب کرد. 

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.