2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
خاصیت‌های هلیله سیاه چیست؛ از لاغری و پیشگیری از سیاه شدن مو تا تقویت معده

خاصیت‌های هلیله سیاه چیست؛ از لاغری و پیشگیری از سیاه شدن مو تا تقویت معده

هلیله سیاه خاصیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه دارویی که به اکسیر طول عمر معروف است از سفید شدن موها پیشگیری می‌کند و ...

دوات آنلاین-هلیله سیاه؛ نامش را حتما شنیده‌اید اما شاید تا به حال مصرف نکرده باشید. این گیاه که به اکسیر طول عمر معروف است، بومی کشور هند است و خاصیت‌های زیادی دارد. با خواص هلیله سیاه آشنا شوید:

 

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه (Myrobalan)، گیاهی معروف به اکسیر طول عمر و بومی کشور هند است که برای درمان بیماری‌های متعدد از آن استفاده می‌شود.

 

طول درخت آن تقریبا سه الی چهار متر است، با آغاز فصل بهار برگ می‌دهد و برگ‌های آن بیضی شکل، کشیده و نوک‌تیز است. گل های درخت اوایل اردیبهشت به چشم میخورند،گل‌هایی کوچک به رنگ صورتی مایل به سفید که تا اوایل خرداد بر شاخه‌ها مانده و سپس تبدیل به میوه می‌شوند.

 

میوه درخت اندکی دراز، نوک‌تیز و سبز رنگ است که به مرور زمان قرمز رنگ می شود. میوه ها آخر مرداد  تغییر رنگ داده و به طور کامل می رسند. اوایل شهریور میوه قهوه‌ای سیر مایل به سیاه از درخت چیده شده و برای خشک شدن در آفتاب پهن می‌شود. میوه پس از خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ داده و با رنگ سیاه آماده بازار صادرات می‌شود. بهترین نوع آن بی‌دانه، سفت، بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می‌باشد. درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان نیز دیده می شود.

 

طبع هلیله سیاه سرد و خشک است.

هلیله سیاه فایده های زیادی دارد

با خواص هلیله سیاه آشنا شوید

ـ هلیله سیاه، تقویت‌کننده حافظه است.

ـ مانع از سفید شدن مو می‌شود.

ـ تقویت‌کننده معده به حساب می‌آید.

ـ سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: با خواص زعفران آشنا شوید

 

ـ مصرف آن به طور موثر اسیدیته و سوزش سردل را درمان می‌کند؛ مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می‌کند.

ـ جویدن هر شب آن بیماری آسم را به حداقل کاهش می‌دهد.

ـ برای درمان ناراحتی های چشمی، چشم را با دم کرده آن شست و شو دهید.

ـ جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا، بیماری‌های متعدد از جمله بواسیر، قولنج و یبوست و آسم را درمان می‌کند.

ـ مصرف پودر شده آن، خون را تصفیه می‌کند.

ـ برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.

 

تاثیر هلیله سیاه در لاغری

هلیله سیاه برای کوچک کردن شکم بسیار مفید است. برای کوچک کردن شکم باید به مدت چهل شب، هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب‌های بعد یک عدد اضافه شود تا روز چهلم می‌شود چهل عدد بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد. شفا از آن شماست.

 

همچنین مصرف این گیاه باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. می‌توانید هر روز یک تا نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را در یک لیوان بزرگ آب گرم ریخته و سپس میل کنید.

 

پیشگیری از سفید شدن مو با هلیله سیاه

میزان نوشت: برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو‌ها باید از مواد غذایی استفاده کرد که حاوی املاح روی، آهن، پتاس و منگنز باشد تحقیقات نشان داده کمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن مو‌ها هستند.

 

هلیله سیاه داروی گیاهی بسیار مفیدی است که طبع سرد و خشکی دارد. ازجمله خواص دارویی آن می‌توان به تقویت‌کنندگی معده و تحریک سیستم گوارشی برای هضم غذا اشاره کرد. درمان سوزش سر دل درمان اسهال و رفع یبوست نیز از دیگر موارد استفاده از گیاه هلیله سیاه هستند. همچنین جویدن هر شب هلیله سیاه در صورت استمرار باعث کاهش بیماری آسم می‌شود. این گیاه باعث تقویت بینایی و افزایش نور چشم شده و برای درمان بیماری‌های چشمی نیز می‌توانید چشم خود را با دم‌کرده آن شستشو دهید. همچنین برای رفع سیاهی دور چشم نیز مؤثر است، اما یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه درمان سفیدی مو است.

هلیله سیاه را چگونه مصرف کنیم

نحوه مصرف هلیله سیاه

نمناک نوشت: برای آسم، هر شب تکه کوچکی از این میوه خشک را بجوید. برای عفونت انگشت، دانه ها را میوه بردارید و آن ها را بپزید. پودرشان کنید و با یک فنجان آب مخلوط کرده تا خمیری را تهیه کنید. قبل خواب خمیر را روی انگشت عفونی خود بمالید.

 

برای مبارزه با یبوست، یک قاشق چای خوری از پودر پوست خشک این میوه را با کمی نمک و آب ولرم مخلوط کنید و بنوشید.

 

برای هموروئید، میوه وال را در روغن کرچک سرخ کنید، تا قهوه ای طلایی شود. پودرش کنید و نگه دارید. یک قاشق چای خوری از این پودر را در وقت خواب با آب ولرم برای داشتن حرکت نرمال روده مصرف کنید.

 

برای ریزش مو، دانه های 8-10 میوه را بردارید، آنها را در یک فنجان روغن نارگیل بجوشانید. هر روز از این روغن مو استفاده کنید.

 

برای اسیدیته و سوزش معده، یک قاشق چای خوری از آمیا پوست میوه های خشک و هلیله سیاه را به خوبی آسیاب کنید. یک فنجان آب اضافه کنید و مخلوط را به خوبی بجوشانید. یک قاشق چای خوری عسل را نیز اضافه کنید و بنوشید.

 

برای خونریزی و درد لثه، دانه ها را بردارید و از پودر خوب میوه های خشک به عنوان پودر دندان استفاده کنید.

 

برای سفید شدن مو، عصاره میوه را به صورت مرتب استفاده کنید.

 

برای زخم های دهان، خمیر نرمی را از پودر این میوه درست کنید و با باترمیلک مخلوط کنید و چند بار در روز از آن استفاده کنید.

 

برای واژینیت، دم کرده این میوه های خشک به عنوان شستشو دهنده واژینال استفاده می شود.

 

هلیله سیاه در بارداری

هلیله سیاه در بارداری و شیردهی منع و ممنوع می باشد به دلیل کاهش شیر مادر این گیاه ممنوع است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.