2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
همه روش‌های درمان افتادگی پلک
آناهیتا شاهین گوهر ، متخصص پوست و مو توضیح می‌دهد:

همه روش‌های درمان افتادگی پلک

پیشنهاد ما این است که پلک را دستکاری نکنند چون وقتی پلک واقعا احتیاج به کار درمانی نداشته باشد و مداخله بی‌خود انجام شود ممکن است عوارضی داشته باشد.

دوات آنلاین-افتادگی پلک مساله‌ای است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. از آنجایی که چشم اولین عضو بدن است که مورد توجه قرار می‌گیرد زیبا نگه‌داشتن آن یکی از دغدغه‌های همیشگی است. اما اینکه افتادگی پلک چه راه‌های درمانی دارد و چه زمانی باید تشخیص دهیم پلک‌مان دچار افتادگی شده‌ است را دکتر آناهیتا شاهین گوهر متخصص پوست و مو برایمان توضیح می‌دهد.

 

آناهیتا شاهین گوهر به دوات آنلاین می‌گوید: افتادگی پلک می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. نوع خفیف آن وقتی است که چین اضافه‌ای پایین و بالای پلک وجود دارد و فقط پزشک متوجه این امر می‌شود. نوع متوسط و شدید افتادگی پلک را خود بیمار هم متوجه می‌شود. علایمی چون احساس خستگی، سردرد و کاهش میدان دید از عوارض افتادگی پلک نوع متوسط و شدید است و حتی می‌تواند آنقدر شدید باشد که بیمار مجبور شود از دستش کمک بگیرد تا پلک را بالا نگه دارد و بتواند ببیند.

همه انسان‌ها با افزایش سن دچار درجاتی از افتادگی پلک می‌شوند که این مساله البته به ژنتیک و میزان مراقبت از پوست هم مربوط است البته ممکن است افتادگی پلک مادرزادی هم باشد و افراد در جوانی دچار افتادگی پلک باشند که قاعدتا با افزایش سن افتادگی آنها بیشتر خواهد شد.

برای درمان افتادگی پلک از دو روش جراحی و غیر جراحی استفاده می‌شود. در روش جراحی عمدتا بافت اضافی پوست برش داده می‌شود و چربی که  روی پلک قرار گرفته و ایجاد پف‌آلودگی کرده را برمی‌دارند و زیر آن بخیه می‌زنند. کسانی که افتادگی خیلی شدید پلک دارند ممکن است با روش‌های غیرجراحی  نتیجه خوب نگیرند اما برای موارد خفیف تا متوسط می‌شود از روش‌های غیر جراحی کمک گرفت. مخصوصا برای کسانی که خودشان دوست ندارند زیر جراحی بروند یا افرادی که جراحی کرده و نتیجه کافی را نگرفته‌اند و غیرقرینگی در پلک‌هایشان وجود دارد روش‌های غیرجراحی استفاده می‌شود.

 شاهین گوهر ادامه می‌دهد: پزشک قبل از شروع درمان باید تشخیص دهد آیا بیمار فقط افتادگی پلک دارد یا هم‌زمان افتادگی ابرو و پیشانی هم وجود دارد و درصد کدام بیشتر است. این امر خیلی مهم است چرا که راه درمان آن متفاوت است. در واقع جراحی پوست پلک مربوط به مواردی است که افتادگی مربوط به خود پلک است. در غیر این صورت باید از روش‌های جراحی بالابرنده ابرو و پیشانی استفاده کرد.

در روش‌های غیر جراحی هم به همین صورت است. اگر افتادگی مربوط به خود پلک باشد روش‌هایی مانند هایفوتراپی در اطراف پلک و پیشانی و روش‌های آر.اف نیدل، یا تزریق بوتاکس با روش‌های خاص می‌تواند در بالا بردن پلک موثر باشد.

 

                                                                  از همین کارشناس: همه روش‌های جوان‎‌سازی پوست

 

 این متخصص پوست و مو می‌گوید :نخ‌های لیفت هم در مواردی که افتادگی پیشانی و ابرو وجود دارد و پلک مشکل خاصی ندارد، استفاده می‌شود که در این صورت با کشیده شدن پیشانی و ابرو مشکل بیمار در قسمت پلک هم تا حد بسیار زیادی حل می‌شود. اما جدیدترین روش که درباره آن صحبت می‌شود روش پلاسما است که تحقیقات زیادی هم روی آن انجام گرفته و در حال انجام است.

دستگاه‌های مختلف با برندهای مختلف در بازار وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد اما تکنیک اصلی در روش پلاسما استفاده از گاز یونیزه است. گاز یونیزه حالت چهارمی از ماده است. گاز یونیزه انرژی بسیار بالایی دارد و باعث تصعید پوست می‌شود. یعنی پوست یکدفعه از حالت جامد به حالت گاز در می‌آید و باعث می‌شود پوست بلافاصله جمع شود و پوست اضافی بالای پلک برداشته می‌شود. بلافاصله جای  پوستی که خارج‌شده پر می‌شود. روش پلاسما  شبیه به کاری  است که در جراحی انجام  می‌شود یعنی پوست اضافی را برمی‌دارند.

 

                                                                در همین زمینه: چگونه پف زیر چشم‌ها را از بین ببریم؟

 

شاهین گوهر در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از این روش برای همه افرادی که دچار افتادگی پلک هستند، استفاده کرد گفت: نکته این راه درمان آن است که برای افتادگی‌های خیلی شدید و کسانی که فتق چربی دارند پلاسما روش خیلی مناسبی نیست و بیشتر برای افرادی که افتادگی خفیف دارند و پف بالا یا زیر چشم ندارند و فقط افتادگی پوست پلک دارند استفاده می‌شود و جوان‌سازی خوب و کشش مناسب و سفتی پوست ایجاد می‌کند.

 

                                                          بیشتر بخوانید: چرا زنان ایرانی بیشتر از دیگران عمل زیبایی انجام می‌دهند؟

 دکتر شاهین گوهر معتقد است عده‌ای از کسانی که برای جراحی پلک اقدام می‌کنند دارای وسواس فکری هستند. او می‌گوید: بعضی موارد افتادگی پلک  مشکل محسوب نمی‌شوند و وسواس فکری محسوب می‌شوند این افراد مشکل عملکرد پلک و یا زیبایی ندارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که پلک را دستکاری نکنند چون وقتی پلک واقعا احتیاج به کار درمانی نداشته باشد و مداخله بی‌خود انجام شود ممکن است عوارضی داشته باشد مثلا اینکه پلک خوب بسته نشود. چون در این موارد پوست اضافی وجود نداشته و پوست خود پلک کشیده شده‌ است. روش‌های درمانی اندیکاسیون‌های خودش را دارد و باید بر اساس اینکه آیا بیمار واقعا نیاز دارد تصمیم‌گیری شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.