2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
بوتاکس چه عوارضی دارد؛ توضیح یک متخصص

بوتاکس چه عوارضی دارد؛ توضیح یک متخصص

چه کسانی هرگز نباید عمل بوتاکس انجام بدهند و این کار چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

دوات آنلاین -پژوهشگران در دانشکده علوم داروسازی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو دریافته‌اند تزریق بوتاکس در اطراف چشم لبخند اشخاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چنین به نظر می‌رسد که گویی این افراد به هیچ‌وجه نمی‌خندند و اگر این را در نظر بگیریم که شادی و خوشحالی از درون ماست و خندیدن جلوه بیرونی ، می‌تواند در خوب جلوه کردن و شادی‌بخشی ما موثر باشد پس می‌توان گفت انجام بوتاکس به هر چه بیشتر افسرده شدن کمک می‌کند.

 

خراسان نوشت: پژوهشگران در ضمن این تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اشخاصی که در ناحیه چشم نسبت به دیگر قسمت‌های خود بوتاکس انجام می دهند نسبت به دیگران افسرده‌تر هستند و کمتر احساس شادی می‌کنند، در واقع افرادی که در ناحیه دور چشم بوتاکس انجام می‌دهند، نمی‌توانند تا مدت زیادی احساسات خود را بروز دهند و همین سبب افسردگی آن ها می‌شود. یافته‌های این پژوهشگران در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

تزریق این ماده جوان‌کننده این‌روزها شایع‌ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما هم شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطراف‌مان افراد زیادی را می‌شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده‌اند! در ادامه نکاتی درباره بوتاکس مطرح خواهد شد که به احتمال زیاد نشنیده‌اید.

 

بوتاکس؛ روشی سریع و موثر برای رفع چروک

تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک است. زمان شروع اثر بوتاکس بین 4 تا 7 روز است. مدت تزریق آن بین 1۰ تا20 دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید، حتی در بیشتر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق‌ها خواهد شد. اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. اگر هر سه ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق‌های بعدی بیشتر می‌شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی‌تری حاصل می‌شود.

آیا انجام عمل بوتاکس عوارضی هم دارد

در چه مواردی تزریق بوتاکس ممنوع است؟

1- ابتلای متقاضی بوتاکس به اختلالات انعقادی.

 2- استفاده از داروهای ضدانعقاد خون.

 3- دوران بارداری.

 4- سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالاتر از ۷۵ سال.

 5- بیماران ام‌اس، میاستنی گراویس، نفروپاتی و نارسایی کلیه.

 6- بیماری‌های قلبی و عروقی حاد.

 7- ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.

 8- واکسیناسیون در 2 هفته اخیر.

 9- کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

 

 شایع‌ترین عوارض بوتاکس

بعد از بوتاکس ممکن است این عارضه‌ها سراغ شما بیاید:

1- صورت‌تان بی‌حرکت می‌ماند و مانند یک روبات هستید؟ این در نتیجه دوز نادرست بوتاکس است و احساس راحتی ندارید.

 

2- ابروهای قوسی غیر طبیعی رو به بالا که همیشه نگاه متعجبانه را به صورت‌تان می‌دهد و ممکن است چین و چروک‌های غیر طبیعی در اطراف ابروها به‌وجود آید. همه این‌ها زمانی رخ می دهد که تزریق بوتاکس درست انجام نشود.

 

3- افتادگی پلک هم بسیار رایج است. وقتی ابرو پژمرده می‌شود پلک احساس سنگینی می‌کند، اگرچه این عارضه موقتی است اما احساس ترس را در کسی که بوتاکس تزریق کرده به‌وجود می‌آورد.

 

4- اگر دوز بوتاکس بیش از حد باشد مخصوصا در قسمت عضله، احساس می‌شود که پیشانی سنگین شده است و چهره شما عبوس و افسرده دیده می‌شود.

 

5- مسمومیت غذایی حاد هم ‌می‌تواند پدید بیاید و از چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق ادامه داشته باشد، یعنی از زمانی‌که سم بوتاکس اثر می‌کند دوبینی،تاری دید، از دست دادن صدا و کنترل مثانه ایجاد می‌شود.

 

6- سوزن سوزن شدن یا کبودی در محل تزریق و دیگر عوارض جانبی مثل سردرد، درد صورت، سرخی صورت و حالت تهوع.

چه افرادی در عمل بوتاکس دچار عوارض می شوند

اول باید با متخصص پوست مشورت کنید

از دکتر «محمد شهیدی دادرس» استاد پوست دانشگاه شهید بهشتی پرسیدیم برای بوتاکس باید به کجاها مراجعه کرد؟

 

در ابتدا درباره دلایل احتمالی به کما رفتن یک جوان اراکی پس از تزریق بوتاکس از آقای دکتر «شهیدی دادرس» می‌پرسم که می‌گوید: «یک دلیل آن می‌تواند استفاده از داروهای غیر استاندارد باشد و یکی هم شاید کسی که تزریق می‌کرده، تبحر کافی نداشته است، اما بیشتر احتمال این که از داروی نامناسب استفاده کرده باشند، بیشتر است. این هم به  این دلیل است که این ژل‌ها با قیمت بسیار پایین و از جاهای مختلف وارد می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال جنس ارزان‌تر هستند و همین اتفاق باعث می‌شود تا عارضه بوتاکس بالا برود».

 

از استاد پوست دانشگاه شهید بهشتی می پرسم که آیا برای بوتاکس می توان به پزشک عمومی، مراکز زیبایی یا آرایشگاه‌ها مراجعه کرد که می‌گوید: «این یک عمل زیبایی است و نباید سلامت فرد را تهدید کند. بنابراین به مردم عزیز توصیه می‌کنم، قبل از بوتاکس حتما مشورت بگیرند، تحقیق کنند و فقط به متخصصان پوست که شناخته شده‌اند، مراجعه کنند، نه آرایشگاه‌ها و هر کلینیک زیبایی. مردم متاسفانه گاهی اوقات فریب تبلیغات را می‌خورند و  به سراغ افراد ناوارد می‌روند حتی در این راه پول قابل ملاحظه‌ای هم هزینه می‌کنند و بعدش گرفتار عوارض آن می‌شوند. مشورت از متخصص‌های پوست به ویژه استادان دانشگاهی و هیئت‌علمی می‌تواند مفید باشد. هرچند شاید خیلی از آن‌ها خودشان انجام ندهند اما می‌توانند راهنمایی کنند که به چه کسانی مراجعه کنید، اما یک عده متاسفانه گول کلینیک‌های زیبایی نامعتبر یا آرایشگاه‌ها را می‌خورند که نظارت درستی هم بر آن‌ها نیست.»

 

بوتاکس را پیشنهاد نمی‌کنم

به عنوان سوال آخر، نظر این متخصص بیماری‌های پوستی را درباره بوتاکس و عوارض آن می‌پرسم که می‌گوید: «بوتاکس عوارض دارد، به ویژه اگر درست و زیر نظر یک متخصص انجام نشود مثلا افتادگی پلک در چشم‌ها یا پیشانی. من به شخصه به هیچ فردی، بوتاکس را پیشنهاد نمی‌کنم اما این از آن چیزهایی است که در این مملکت رایج است و الان می‌بینید که در سن‌های خیلی پایین هم انجام می‌شود، در حالی که این کار برای سنین بالا و بیشتر در خانم‌ها رایج است اما متاسفانه خیلی اوقات به صورت تفننی استفاده می‌شود که خب این خیلی خطرناک است.

 

یک عده ممکن است آلرژی داشته باشند، یک سری هم ممکن است در اثر تزریق اشتباه یا جنس غلط و اشتباه به مشکل بخورند، در حالی که این کار حساب و کتاب دارد. نه که بگویم 100 درصد مخالف این کار هستم اما کسی که به نظرم واقعا تغییر فاحشی پیدا نمی‌کند، اصلا نیازی به این کار ندارد. برای همین است که می‌گویم به متخصص مراجعه کنند چراکه اغلب آن ها سعی می‌کنند موردشان را درست انتخاب کنند و در صورت لزوم منصرف‌اش کنند.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.