2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
یک درد بس است
گزارشی از برنامه های اجرا شده برای کودکان کار؛

یک درد بس است

طرح یک درد بس است برای آموزش پیشگیری از اچ.آی.وی HIV برای یکهزار کودک کار در استان های تهران و البرز انجام شد.

دوات آنلاین-شعبه خیریه کودکان (ثبت در انگلیس)مدتی است که فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و در این زمان توانسته برنامه های موثری برای کودکان کار و نیز برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طرح 'یک درد بس است' اجرا کند.

این خیریه هرچند نام انگلیس را یدک می کشد اما در حقیقت از سوی ایرانیان متعهد و خیرخواه مقیم انگلیس اداره می شود که مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده است.

همراهی و نیازسنجی از خیریه های دیگر از جمله فعالیت های این خیریه به شمار می رود که بطورمثال می توان به تامین دو دستگاه پزشکی برای بیمارستان مفید در دوران تحریم و تعلیم پزشکان اشاره کرد.

این خیریه برای تامین تجهیزات و برنامه های آموزشی به انجمن ها و خیریه ها ، اعتبار می دهد و نظارت های لازم روی هزینه کرد آن انجام می شود.

موضوع اساسنامه خیریه نیز پوشش نیازهای کودکان 0 تا 18 سال بی سرپرست و بدسرپرست و اجرای برنامه هایی برای کنترل آسیب های اجتماعی است.

شعبه ای از خیریه کودکان ایران واقع در لندن در سال 95 در ایران از سوی وزارت کشور به ثبت رسید و این خیریه ، نخستین شعبه یک خیریه خارجی در ایران به شمار می رود.

طرح یک درد بس است

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران از انگلستان درباره طرح 'یک درد بس است' ، گفت: طرح 'یک درد بس است' برای آموزش پیشگیری از اچ.آی.وی HIV برای یکهزار کودک کار در استان های تهران و البرز انجام شد.

پروانه طاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای این برنامه ، کارگاهی از صبح همراه صبحانه برای کودکان انجام شد که آموزش های لازم از جمله آموزش های مربوط به خودمراقبتی و محافظت های جنسی از سوی یکی از کارشناسان وزارت بهداشت در آنجا ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: در قالب این برنامه به هرکدام از کودکان کار ، یک سوت داده شد تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنند .

وی اضافه کرد: دو بازی برای آموزش های خودمراقبتی با عناوین 'دیکشنری' و پایاپای' برای کودکان کار طراحی شده است.

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران از انگلستان ادامه داد: در حین اجرای کارگاه ، دو مشاور بین کودکان می گردند تا به کودکان ، آموزش های لازم برای محافظت از ابتلا به اچ.آی.وی را ارائه دهند.

طاری تاکید کرد: تمام فعالیت های انجام شده در این زمینه برای کودکان کار ، آکادمیک و دارای پیش آزمون، پس آزمون و ارزیابی است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کودکان کار از سوی صاحبان کار مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند، گفت: متاسفانه کودکان کار فکر می کنند ، صاحبان کار هر حقی دارند یا اینکه در برخی موارد حتی متوجه نمی شوند که عمل انجام شده از سوی صاحب کار، تعرض است.

طاری تصریح کرد: البته سوء استفاده جنسی لزوما به معنای تجاوز جنسی نیست بلکه دست زدن و لمس کردن هم در این تعریف قرار می گیرد.

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران گفت: پس از شناسایی کودکان کاری که مورد تعرض قرار گرفته اند بلافاصله به انجمن ، خیریه و موسسه نگهداری این کودکان اعلام می شود تا فورا نسبت به خارج کردن کودک از آن محیط اقدام کنند.

طاری افزود: برخی از کودکان کار افغان ، حتی شناسنامه هم ندارند و آنها را ترسانده اند که حتی جرات ندارند از یک منطقه به منطقه دیگری بروند؛ به آنها کارتی داده اند و این کودکان این کارت را به منزله کارت اقامت می پندارند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ارائه آموزش های لازم به این کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است تا آنان بطورمثال بدانند که چطور می توانند از خود در برابر سوء استفاده ها داد بزنند، اعتراض کنند و از خودشان محافظت کنند.

وی افزود: در اجرای برنامه 'یک درد بس است' به کودکان با بازی ، اندام های خصوصی شناسانده و همچنین یک بسته کامل بهداشتی شامل شامپو، صابون و ناخنی گیر نیز به آنان داده شد.

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران یادآور شد: البته باید توجه داشت که بدون صبحانه و ناهار ، ارائه آموزش به کودکان کار، اثربخشی ندارد بنابراین این موارد نیز در برگزاری کارگاه های آموزشی برای آنان لحاظ می شود.

طاری گفت: قرار است در آینده نزدیک نیز طرح 'مهارت آموزی به کودکان کار' اجرا شود.

اجرای برنامه بین المللی تقویت خانواده در ایران

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران ادامه داد: یکی از طرح های در حال اجرای این خیریه ، برنامه بین المللی تقویت خانواده در ایران است؛ بلافاصله بعد از ثبت این خیریه ، برنامه های حمایتی و آموزشی این خیریه آغاز شد بطوریکه تاکنون 350 نفر را تحت تعلیم برنامه 'تقویت خانواده' قرار داده ایم . این طرح آموزشی ، یک برنامه بین المللی آکادمیک است که بومی سازی شده است.

طاری گفت: برای آموزش این برنامه، اساتید و متخصصین از خارج کشور را دعوت کردیم. ابتدا مددکاران و مشاوران از آموزش و پرورش و بهزیستی و چند خیریه معتبر در استان تهران آموزش دیدند و سپس همین آموزش در چهار گروه از آموزش و پرورش استان البرز انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای برنامه 'تقویت خانواده ' حدود 12 نفر را با هدف بی نیازی از اساتید خارجی به سطح آموزشگر رساندیم و این آموزشگران ، طرح کارورزی همراه با حقوق خود را برای یکصد نفر از والدین کم بضاعت در مناطق محروم از جمله رباط کریم و عبدل آباد گذراندند.

طاری افزود: آموزشگران تیم آموزشی علاوه بر داشتن تعهد و علاقه باید تحصیلات آکادمیک کاربردی داشته باشند چراکه بطورمثال شاید روانشناسی خوانده باشند اما مشاور خوبی نباشند.

دوچرخه سواری به نفع کودکان کار

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران، پیاده روی استقامتی به نفع کودکان کار از خلیج فارس تا خلیج گرگان را از دیگر طرح های این خیریه عنوان کرد و گفت: کامران هاشمی دونده خیر ایرانی مقیم انگلیس پیاده روی استقامتی خود را از خلیج فارس تا خلیج گرگان انجام داد تا کمک خیران در این مسیر را برای کودکان، جمع آوری کند.

طاری افزود: پول های جمع آوری شده نیز در همین مناطق صرف رفع نیازمندی کودکان محروم شد که از جمله محل صرف این هزینه ها می توان به ساخت دیوار مدرسه ای در 'گچینی' استان هرمزگان و اهدای دهها کتاب به مدارس محروم منطقه و ساخت کتابخانه ، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تمام خیریه های واقع در مسیر شناسایی و نیازسنجی شده اند ؛ بطورمثال خیریه ای که از معلولان ، نگاهداری می کرده و نیاز به تلویزیون داشته ، برای آن تلویزیون خریداری شده است یا برای مراکز دیگر لپ تاپ ، دستگاه های دو منظوره گرمایش و سرمایش، لباسشویی یا بسته های غذایی ، تامین شده است.

مشارکت در ارائه راهکار برای کنترل آسیب های اجتماعی در استان البرز

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران اظهار داشت: همچنین این خیریه در شناسایی و ارائه راهکارهایی برای کنترل آسیب های اجتماعی استان البرز با شهرداری و شورای شهر، جلساتی دارد و اخیرا در همایش 'قهرمان کوچک' در این استان با حضور 300 کودک کار نیز مشارکت داشتیم تا توجه مسئولان را نسبت به مساله کودکان کار بیش از پیش جلب کنیم.

طاری اضافه کرد: با این که مدت کمی از ثبت شعبه خیریه کودکان ایران نمی گذرد، این خیریه دراستان البرز برای ارائه راهکار جهت برطرف کردن آسیب های اجتماعی از سوی مسئولان این استان، دعوت شده است.

حمایت از کودکان و اقشار آسیب دیده

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران با اشاره به اجرای برنامه های حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و اجرای برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی گفت: یکی از مهم ترین کارهای ما، ارتقای سطح دانش جامعه به ویژه اقشار آسیب دیده و کم بضاعت است چراکه این افراد، بهره مندی کمی از برنامه های آموزشی دارند.

طاری در ادامه به مدارسی اشاره می کند که تحت نظارت آموزش و پرورش نیست بلکه از سوی سازمان های مردم نهاد برای کودکان کار راه اندازی شده است و می گوید: در این مدارس همان درس های مدرسه های آموزش و پرورش تعلیم داده می شود اما بودجه آن از طریق خیریه ها تامین می شود.

طرحی برای مبتلایان به بیماری دوشن

مدیر شعبه خیریه کودکان ایران یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های این خیریه برای آینده، کمک به مبتلایان به بیماری دوشن و آنتروفی است.

طاری افزود: دوشن یک بیماری ژنتیکی است که تحلیل و نابودی ماهیچه های ارادی کنترل کننده بدن از مهم ترین عوارض آن به شمار می رود و نهایتا منجر به معلولیت و مشکلات تنفسی می شود.

وی گفت: قرار است کمپینی در این زمینه برگزار شده و عواید حاصل آن صرف مبتلایان به این بیماری شود.

طاری یادآور شد: حمایت از مبتلایان به دوشن شامل کمک در تامین دارو و اطلاع رسانی به خانواده ها خواهد بود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.