2024/06/23
۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير
تخم هندوانه چه خواصی دارد؛ از کاهش وزن تا پوست و مو

تخم هندوانه چه خواصی دارد؛ از کاهش وزن تا پوست و مو

تخم هندوانه دارای ارزش غذایی بالایی است و فواید و خاصیت های گوناگونی دارد که در این مطلب با آنها آشنا می شود.

دوات آنلاین -تخم هندوانه از جمله دانه های پرخاصیت است که می تواند به سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و سلامت پوست و مو کمک کند.

 

ارزش غذایی بالای تخمه هندوانه

به نوشته سلامت نیوز، تخمه‌های هندوانه با پروتئین، چربی و سطوح متوسط آهن و روی غنی شده است. آن‌ها به خصوص سرشار از منیزیم هستند که برای بسیاری از فرایندهای بدن از جمله تنظیم عملکرد عضلانی و عصبی، سطح قند خون و فشار خون و ساخت پروتئین، استخوان و DNA بسیار مهم است.

 

خاصیت دانه هندوانه برای قلب

دانه های هندوانه منبع خوبی از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که می‌توانند سلامت قلب شما را از طرق مختلف تقویت کنند. چربی‌های خوب نیز در محافظت از قلب شما در برابر حمله قلبی و سکته نقش دارند. محتوای منیزیم و پتاسیم موجود در تخمه هندوانه نیز به حمایت از سلامت قلب کمک می کند.

 

تخم هندوانه برای گوارش خوب است

محتوای فیبر غذایی موجود در هندوانه به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر به افزایش حرکات منظم روده کمک می کند و همچنین می تواند از یبوست جلوگیری کند.

با خاصیت های تخم هندوانه آشنا شوید

دانه هندوانه سیستم ایمنی را تقویت می کند

تخمه هندوانه حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند. تخمه هندوانه همچنین سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

مدیریت وزن با تخم هندوانه

محتوای پروتئین، فیبر و چربی های سالم در دانه‌های هندوانه می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری و رضایت بیشتری کنید که به نوبه خود باعث می شود آن‌ها یک میان وعده عالی برای افرادی باشند که به دنبال کاهش وزن هستند.

 

بیشتر بخوانید: با هندوانه کال و بی مزه چه کار کنیم

 

 سلامت پوست و مو

 آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری موجود در تخمه هندوانه  به سلامت پوست و مو کمک می‎کنند. روغن هسته هندوانه به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و ضد پیری در محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می‌شود.

 

فایده تخم هندوانه برای استخوان

منیزیم و فسفر موجود در دانه‌های هندوانه برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم مهم هستند. این مواد معدنی برای تشکیل و تراکم استخوان ضروری‎اند.

 

بهبود خلق و خو

دانه‌های هندوانه حاوی تریپتوفان هستند، اسید آمینه‌ای که برای تولید سروتونین ضروری است؛ سروتونین نیز یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خلق و خو و خواب کمک می‌کند.

 

 تخم هندوانه را چطوری بخوریم؟

به‌رغم این فواید، برخی از افراد ممکن است به دلیل نگرانی در مورد هضم یا طعم هندوانه همچنان در خوردن تخمه هندوانه احتیاط کنند. اما بد نیست بدانید دانه‌های هندوانه بی‌خطر هستند و زمانی که به درستی آماده شوند می‌توانند بسیار لذت‌بخش باشند. یکی از روش‌های رایج این است که دانه‌ها را با کمی نمک که باعث فشار خون بالا نشود، برای یک میان وعده ترد برشته کنید و مثل قدیم موقع تماشای فوتبال یا سریال میل کنید. همچنین می‌توان آن‌ها را به صورت پودر درآورد و به اسموتی‌ یا سالاد برای تقویت ارزش غذایی اضافه کرد.

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.