2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
قیمه نجفی را چطور درست می کنند

قیمه نجفی را چطور درست می کنند

قیمه نجفی یک غذای عربی است که بیشتر در عراق درست می شود. طرز تهیه و دستور پخت این غذا را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -قیمه نجفی که اصالت آن به کشور عراق برمی‌گردد، بیشتر از آن که شبیه خورش قیمه نذری ایرانی‌ها باشد، شبیه گوشت کوبیده آبگوشت ساده خودمان است. برای اربعین‌رفته‌ها خاطرات حضور در مشایه و خوردن غذای نذری موکب‌ها با قیمه نجفی گره‌خورده است. 

 

چاردیواری جام جم نوشت، این غذای خوشمزه و مقوی معمولا به‌عنوان نذری در ماه‌های محرم و صفر به‌خصوص در روز عاشورا، در شهرهای نجف، کربلا و‌... پخته و بین مردم تقسیم می‌شود. در کاظمین هم یک قیمه شبیه قیمه نجفی البته با گوشت چرخکرده پخته می‌شود. خورش قیمه نجفی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و شناخته شده کشور عراق است که شباهت زیادی به قیمه بوشهری دارد.

 

مواد لازم قیمه نجفی برای ۲ نفر

گوشت گوسفندی:‌ ۲۰۰ گرم

نخود:‌ ۱۰۰ گرم

پیاز:‌ ۲ عدد متوسط

رب گوجه‌فرنگی:‌ ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری غلیظ

پودر دارچین:‌ ۱ قاشق غذاخوری

کره:‌ ۲ قاشق غذاخوری

شکر:‌ ۱ قاشق چایخوری

آبلیمو:‌ ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه:‌ به مقدار کافی

دستور پخت و طرز تهیه قیمه نجفی چگونه است

طرز تهیه خورش قیمه نجفی

مرحله اول: برای تهیه خورش قیمه نجفی خوشمزه ابتدا نخودها را از شب قبل خیس می‌کنیم تا نفخ‌شان برطرف شود. در ادامه یکی از پیازها را به‌صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم.

 

بیشتر بخوانید: خورشت قیمه رستورانی را چه طور در خانه درست کنیم

 

مرحله دوم: پس از این‌که پیاز سبک و شیشه‌ای شد، گوشت گوسفندی را خرد کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم. گوشت را کمی تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند، سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می‌دهیم.

 

مرحله سوم: در این مرحله نخود را شسته و به قابلمه اضافه می‌کنیم. در ادامه نخود را هم یکی دو دقیقه تفت می‌دهیم، سپس هشت لیوان آب‌جوش به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گوشت و نخود با حرارت بسیار ملایم بپزند.

 

مرحله چهارم: پس از این‌که پخت گوشت و نخود کامل شد، آب خورش را صاف می‌کنیم، سپس مخلوط گوشت و نخود را با گوشت‌کوبی می‌کوبیم تا کاملا له و کشدار شود. در ادامه پیاز باقیمانده را به‌صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت می‌دهیم.

 

مرحله پنجم: پس از این‌که پیاز سبک شد، رب گوجه‌فرنگی را به قابلمه اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت می‌دهیم تا طعم خامی رب‌گوجه‌فرنگی گرفته شود. در ادامه گوشت کوبیده شده را به همراه آب گوشت، زعفران دم کرده و پودر دارچین اضافه می‌کنیم.

 

فیلم: آموزش تهیه پلو بریانی عربی

 

مرحله ششم: حالا مواد خورش را به‌خوبی ترکیب می‌کنیم تا یک‌دست شود، سپس حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم تا آب، جوش بیاید. پس از این‌که آب به نقطه جوش رسید، حرارت را ملایم‌تر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خورش جا بیفتد.

 

مرحله هفتم: پس از این‌که خورش جا افتاد، مخلوط آب لیمو‌ترش و شکر را ترکیب می‌کنیم سپس به همراه کره به خورش اضافه می‌کنیم. در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه برنج ساده یا شوید‌پلو سرو می‌کنیم.

 

نکاتی درباره دستور پخت قیمه نجفی

در طرز تهیه قیمه نجفی بهتر است از گوشت بدون استخوان گوسفندی استفاده کنید.

 

اگر گوشت با استخوان به کار بردید، بعد از پخت، حتما استخوان‌هایش را جدا کنید. در ضمن اگر مقدار گوشت را بیشتر در‌نظر بگیرید، قیمه‌تان خوشمزه‌تر می‌شود.

 

اگر عجله دارید و زمان کافی برای پخت ندارید، از زودپز برای طرز تهیه قیمه نجفی کمک بگیرید. ادویه‌های قیمه نجفی شامل دارچین، زیره، فلفل سیاه و هل است. می‌توانید برای طعم‌دهی بیشتر از مقداری گلاب هم برای تهیه قیمه نجفی استفاده کنید. درصورت دلخواه هم می‌توانید گلاب را از دستور پخت حذف کنید. استفاده از گرد لیموعمانی جزو اصول اصلی این قیمه است.

 

فیلم: طرز تهیه کبه عربی

 

اگر نگران تلخی پودرلیمو هستید، از لیموعمانی درسته استفاده کنید. در پوسته لیمو عمانی چند سوراخ ایجاد کنید و به‌مدت ۱۵دقیقه در آب‌جوش بخیسانید. سپس آن را در ۳۰دقیقه پایانی نخود و گوشت به این ترکیب اضافه کنید. در پایان هم لیموها را از قیمه خارج کنید.

 

اگر لیموعمانی یا گردلیمو در دسترس ندارید، از آبلیمو برای چاشنی استفاده کنید.

 

اگر می‌خواهید غلظت قیمه نجفی بیشتر شود، از یک یا ۲قاشق غذاخوری(بسته به میزان قیمه) آرد نخودچی در آخرین مرحله پخت قیمه، استفاده کنید. دراین صورت حتما آرد را با مقداری آب ترکیب کنید و بعد به مایه یا سس قیمه عربی اضافه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.