2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
چطوری ولخرجی را ترک کنیم

چطوری ولخرجی را ترک کنیم

اگر شما هم ولخرج هستید توصیه ها و راهنمایی های یک مشاور را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -ولخرجی رفتاری است که خیلی از ما به آن مبتلا هستیم و با اینکه باعث می شود از نظر مالی به سختی بیفتیم باز نمی توانیم این عادت خود را ترک کنیم؛ اما چاره چیست و چه باید کرد؟

 

عوامل ولخرجی را کشف کنید

زهره حسینی،  مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌‌طباطبایی در یادداشتی در خراسان نوشت: در ابتدا بررسی کنید در چه شرایطی به ولخرجی اقدام می‌کنید؛ برای مثال زمانی که با دیگران هستید، اوقاتی که اضطراب یا استرس دارید و... . دلایل مختلف موجب چنین رفتاری می‌شود. در برخی افراد هم این رفتار، زمینه خانوادگی دارد و شما آن را از والدین خود آموخته‌اید.

 

بیشتر بخوانید: ترک عادت‌های بد در 8 گام

 

با شناخت دلایل آن، سعی کنید از این شرایط پرهیز کنید، یعنی از همراهی با دوستان‌تان برای خرید بپرهیزید یا زمان‌هایی که خریدهای غیرضروری راهی برای فرار از استرس است، سعی کنید با روش‌های درست و کم ضرر با استرس خود مقابله کنید مانند پر کردن اوقات بیکاری با ورزش، روابط فامیلی، اصلاح افکار و... .

راه های ترک و درمان ولخرجی چیست

 کنترل وسوسه خرید

در ابتدای هر ماه خریدهای ضروری خود را فهرست کنید و به همین میزان پول در دسترس خود قرار دهید. ضمنا هرگز همه پول خود  را همراه خود به بازار نبرید  و به میزان خرید ضروری پول بردارید تا در مقابل وسوسه خرید بتوانید خودتان را کنترل کنید.

 

در این باره، می‌توانید از همسر یا اعضای خانواده در پس انداز کردن کمک بگیرید، یعنی میزان پول مازاد بر فهرست خرید را نزد افراد مطمئن یا در بانک نگهداری کنید و در صورت افزایش پس‌انداز، خرید طلا و سکه هم جزو مواردی است که علاوه بر سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی و هزینه‌کردن آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. در ابتدا پس‌انداز کردن سخت است، اما به مرور فردی که همواره با خرید بیشتر احساس لذت می‌کرد، با شمردن موجودی پس انداز، حس بهتری خواهد داشت پس به پیامدهای مطلوب آن بیندیشید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.