2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
اگر بعد از ازدواج پشیمان شدیم چکار کنیم

اگر بعد از ازدواج پشیمان شدیم چکار کنیم

یک روانشناس در این مطلب دلایل و ریشه های احساس پشیمانی بعد از ازدواج و راه چاره آن را توضیح داده است.

دوات آنلاین -شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بعد از ازدواج پشیمان شده و فکر می کنید اگر این تصمیم را نمی گرفت زندگی بهتری داشت. این احساس ممکن است سراغ هر فردی برود و زن و مرد هم ندارد اما چه باید کرد ؟

 

پشیمانی از ازدواج به دلیل تغییر سبک زندگی 

دکتر سیما قدرتی، روانشناس خانواده و استاد دانشگاه به ایرنا گفته:واقعیت این است که زندگی مجردی و متأهلی به لحاظ سبک زندگی تفاوت‌های زیادی دارند و افراد بعد از ازدواج عملاً با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که شاید قبل از ازدواج خیلی تجربه‌ی چنین موقعیت‌هایی را نداشتند؛ به‌عنوان‌مثال، بعد از ازدواج نوع ارتباطات و مسئولیت‌های فرد دچار تغییر می‌شود.» 

 

او ادامه می‌دهد: «بعد از ازدواج، فرد باید با افراد جدید ازجمله خانواده، اقوام و دوستان همسرش ارتباط مناسبی برقرار کند و شاید این شرایط قبل از ازدواج به این شدت نبوده باشد. مثلاً، فرد در دوران مجردی می‌توانست در حد ضرورت با افراد تعامل برقرار کند، اما بعد از ازدواج به‌عنوان یکی از اعضای اصلی خانواده لازم است با اطرافیان همسرش نیز ارتباط برقرار کند. از طرف دیگر، مسئولیت‌های بعد از ازدواج به‌مراتب خیلی بیشتر از دوران مجردی است و بعد از ازدواج شما مجبورید بخشی از امور خارج و داخل منزل را خودتان به عهده بگیرید؛ لذا این تفاوت سبک زندگی و میزان مسئولیتی که بعد از ازدواج به دوش فرد می‌افتد، می‌تواند یکی از عوامل پشیمانی بعد از ازدواج باشد.»

با احساس پشیمانی بعد از ازدواج چه کار کنیم

تاثیر خانواده ها 

قدرتی می‌گوید رفتار‌های سمی خانواده‌ها می‌تواند عامل دیگری بر پشیمانی بعد از ازدواج باشد: «اگرچه مشاوره پیش از ازدواج باعث شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر می‌شود، اما واقعیت این است که بعد از ازدواج نقش خانواده‌ها هم اثرگذار است و معمولاً افرادی موفق‌ترند که علاوه بر مدیریت روابط دونفره خود، بتوانند ارتباط با خانواده‌ها را نیز مدیریت کنند.» 

 

او ادامه می‌دهد: «گاهی رفتار‌های سمی از طرف خانواده‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن استحکام رابطه دو نفر شود. بنابراین، نوع برخورد خانواده‌ها هم می‌تواند یکی از عوامل بروز پشیمانی بعد از ازدواج باشد. البته مسائل دیگری مثل مشکلات مالی نیز می‌تواند اثراتی بر روی رابطه داشته باشد.» 

 

چه کسانی بعد از ازدواج  پشیمان می‌شوند

به گفته قدرتی، معمولا افرادی بعد از ازدواج بیشتر احساس پشیمانی می‌کنند که انتخاب ناآگاهانه داشته و در دوران آشنایی به برخی معیار‌های مهم و اصولی بی‌توجه باشند. به‌عنوان‌مثال، گاهی افراد بر اساس ویژگی ظاهری عاشق طرف مقابل می‌شوند و این باعث می‌شود تا معیار‌های دیگر را نادیده بگیرند. همچنین گاهی افراد تصور می‌کنند که عشق و علاقه به‌تن‌هایی می‌تواند تمام مشکلات را حل کند. ازاین‌رو، به امید تغییر دادن طرف مقابلشان دست به انتخاب می‌زنند و نشانه‌های هشدار در طرف مقابل را نادیده می‌گیرند. نپرسیدن سؤالات کافی در دوران آشنایی، تسلیم نیاز جنسی یا زرق‌وبرق‌های مادی شدن از عوامل دیگری است که باعث می‌شود تا افراد از اهمیت دوران آشنایی غافل شده و از روی ناآگاهی دست به انتخاب بزنند؛ این در حالی است که بی‌توجهی به برخی مسائل مهم در دوران آشنایی می‌تواند احتمال پشیمانی بعد از ازدواج را افزایش دهد.   

 

پشیمانی بعد از ازدواج؛ طبیعی یا خطرناک 

قدرتی بابیان اینکه احساس پشیمانی از ازدواج در برخی از مقاطع زندگی طبیعی است، می‌گوید: «پشیمانی مثل ناراحتی، شادی و سایر احساسات، یک احساس است و در نوسان قرار دارد؛ در یک دوره‌هایی شدتش بالا می‌رود و در یک دوره‌هایی شدتش کم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، مشکلات مالی، مسئولیت‌های بچه‌دار شدن، محدودیت‌های دوران متأهلی نسبت به مجردی و... باعث می‌شود تا فرد تحت‌فشار قرار بگیرد و به همین دلیل در برخی از برهه‌های زندگی احساس پشیمانی کند، اما اگر فرد بتواند به‌موقع بر این احساسات غلبه کند، حس پشیمانی زیاد طولی نخواهد کشید.» 

 

قدرتی طولانی شدن احساس پشیمانی از ازدواج را خطری برای سلامت فرد و رابطه می‌داند و می‌گوید: «طولانی شدن احساسات منفی و بی‌توجهی به کاهش یا مدیریت آن احساسات می‌توانند به‌سلامت فرد و سلامت رابطه و حتی سلامت روان طرف مقابل آسیب برساند؛ بنابراین، چنانچه این احساس فروکش نکرد یا ما اقدامی برای از بین بردن و مقابله با این احساس انجام ندادیم، اینجاست که باید احساس خطر کنیم و درصدد این باشیم که حتماً از کمک‌های تخصصی استفاده کنیم.» 

 

قدرتی می‌گوید پشیمانی از ازدواج اثرات مخربی بر فرد می‌گذارد: «پشیمانی از ازدواج به‌مرورزمان این حس را در فرد ایجاد می‌کند که رابطه را ازدست‌داده است لذا این احساس می‌تواند باعث استرس، اضطراب، احساس غم و احساس خشم در فرد شود.»  این روانشناس درباره تأثیر احساس پشیمانی بر رابطه می‌گوید: «اگرچه بعد از ازدواج هرکدام از طرفین در تداوم رابطه مهم هستند، اما عامل سومی به اسم رابطه وجود دارد که به منظره یک موجود زنده بین دو نفر قرار دارد لذا طولانی شدن احساس پشیمانی باعث می‌شود تا فرد کار زیادی برای رابطه انجام ندهد و همین باعث می‌شود تا رابطه به‌مرورزمان از بین برود.» 

 

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «پشیمانی یکی از طرفین باعث احساس سرخوردگی، احساس گناه و پایین آمدن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل می‌شود، چون فرد خودش را در ایجاد این احساس پشیمانی مقصر می‌داند.»  قدرتی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «افراد در ازدواج معمولاً سعی می‌کنند به شناخت کافی از طرف مقابلشان دست یابند درحالی‌که قبل از هر چیزی ما باید خود، ویژگی‌ها، اهداف، نقاط قوت و ضعف، خواسته و انتظاراتمان را بشناسیم. درواقع، خودشناسی به ما کمک می‌کند که اگر انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای داریم در درجه اول آن‌ها را تعدیل کنیم.»  این استاد دانشگاه اهمیت به دوره آشنایی را یکی دیگر از راه‌های مقابله با پشیمانی دانست و افزود: «دوره آشنایی فرصتی برای شناخت ویژگی‌های طرف مقابل است. رعایت استاندارد‌های رابطه در دوره آشنایی به ما کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از طرف مقابلمان به دست آوریم و ببینیم که آیا در کنار همدیگر می‌توانیم تفاوت‌ها را مدیریت کنیم و به این رابطه ادامه دهیم یا خیر؛ بنابراین، دقت لازم در دوره آشنایی کمک می‌کند تا ما در آینده دچار پشیمانی نشویم.»  قدرتی تأکید می‌کند: «لازم است زوجین برای ایجاد یک رابطه پایدار، تحت نظر یک متخصص قرار بگیرند، زیرا متخصص به ما کمک می‌کند تا نیاز‌های خود و طرف مقابلمان را بهتر بشناسیم.» 

راه درمان احساس پشیمانی بعد ا زازدواج چیست

راه درمان احساس پشیمانی بعد از ازدواج 

قدرتی بابیان اینکه احساسات خاستگاه‌های متفاوتی دارند، می‌گوید: «افکار و رفتار، دوعاملی هستند که در بروز و شدت احساسات ما تأثیر دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در زمان غمگینی یک کار شادی‌بخش انجام دهید، می‌بینید که احساس غم در شما کاهش می‌یابد. در مورداحساس پشیمانی هم این‌گونه است. اگر ما در رابطه، با رفتار‌های متعهدانه به‌طرف مقابلمان نشان دهیم که برای او ارزش قائل هستیم، به‌مرورزمان می‌بینیم که احساس پشیمانی کاهش می‌یابد.» 

 

این روانشناس توصیه می‌کند: «به‌جای آنکه دنبال رفتار‌هایی باشیم که نباید انجام دهیم باید به دنبال این باشیم که چه‌کار‌هایی انجام دهیم تا شدت پشیمانی کاهش یابد؛ مثل وقت گذاشتن برای رابطه، احساس ارزش دادن به‌طرف مقابل و متعهدانه رفتار کردن.»  قدرتی یکی دیگر از راهکار‌های کاهش احساس پشیمانی را رصد افکار خود می‌داند و می‌گوید: «گاهی افتادن در تله‌های فکری باعث می‌شود تا احساس پشیمانی افزایش یابد، لذا رصد افکار کمک می‌کند تا این تله‌ها را شناسایی و از خود دور کنیم. یکی از این تله‌ها، تله کمال‌گرایی است که باعث می‌شود تا ما فکر کنیم که با فرد بهتری می‌توانستیم ازدواج کنیم؛ این درحالی است که بهترین فرد و بهترین رابطه وجود ندارد و هر فردی که ما انتخاب می‌کنیم مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت و منفی است لذا ما باید یاد بگیریم که چطور خودمان را با این ویژگی‌ها تطبیق دهیم.»  او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از تله‌هایی که ممکن است گرفتار آن شویم، تعمیم دهی افراطی است؛ مثلاً یک ویژگی منفی در طرف مقابلمان می‌بینیم و آن را به تمام ویژگی‌ها و موقعیت‌های دیگر نسبت می‌دهیم و همین باعث می‌شود تا به احساس پشیمانی خود دامن بزنیم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.