2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
بهترین مسیرهای یادگیری فرانت اند

بهترین مسیرهای یادگیری فرانت اند

انگار این روزها همه آنلاین هستند. اینترنت ارتباط بین فردی کاربران را تسهیل می‌کند و منبع بسیار قابل اعتمادی برای کسب انواع اطلاعات و وسیله ای مناسب برای پرداخت قبوض و خرید کردن است.

دوات آنلاین -انگار این روزها همه آنلاین هستند. اینترنت ارتباط بین فردی کاربران را تسهیل می‌کند و منبع بسیار قابل اعتمادی برای کسب انواع اطلاعات و وسیله ای مناسب برای پرداخت قبوض و خرید کردن است.

 

هر اپلیکیشن آنلاین دارای بخشی است که کاربران با آن تعامل دارند. هنگامی که وارد یک سایت می‌شوید، با صفحه خوش آمدگویی، منو، نقشه سایت و سایر موارد، از شما استقبال می‌شود. همه این موارد تحت اصطلاح «فرانت اند» قرار می‌گیرند. فرانت اند شامل رابط کاربری است که بخشی از وب سایت یا اپلیکیشن بوده و برای استفاده از جانب مصرف کننده طراحی شده است.

 

بدون مقدمه، قبل از اشاره به مسیرهای یادگیری فرانت‌اند، اجازه دهید با توسعه‌دهنده فرانت ‌اند آشنا شویم.

 

توسعه دهنده فرانت اند کیست؟

توسعه دهنده فرانت اند، مسئول طراحی و پیاده سازی رابط کاربری است. کاربران به این رابط نیاز دارند تا بتوانند به اپلیکیشن مورد نظر دسترسی پیدا کنند. این فرد حرفه‌ای، ظاهر و طراحی سایت را اجرا می‌کند. توسعه دهنده فرانت‌اند این طراحی را با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مانند CSS ، HTML و JavaScript به صورت آنلاین انجام می‌دهد.

 

باید تفاوت‌ها میان توسعه دهنده فرانت اند، بک اند و فول استک را بشناسیم. بیایید این کار را به صورت ساده بیان کنیم:

 

  • توسعه دهنده فرانت اند مسئولیت بخش‌هایی از یک اپلیکیشن یا سایت که کاربران می‌بینند و با آنها تعامل دارند را بر عهده دارد.
  • توسعه دهنده بک اند از موارد «پشت صحنه» مانند زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مراقبت می‌کند.
  • توسعه دهنده فول استک هم ترکیبی از هر دو است. او می‌تواند کل فرآیند طراحی را از ابتدا تا انتها انجام دهد.

 

توجه کنید که این روزها مرز بین فرانت اند و بک اند در حال محو شدن است. چون بسیاری از کارهایی که در حوزه کاری بک اند قرار می‌گیرند، به طور فزاینده‌ای توسط توسعه دهندگان فرانت اند هم انجام می‌شوند.

 

نقش‌ها و مسئولیت‌های توسعه دهنده فرانت اند

اگر می‌پرسید توسعه‌دهنده فرانت‌اند چه می‌کند، باید بگوییم:

 

  • طراحی و ساختار صفحه وب را تعیین می‌کند.
  • فیچرها را برای بهبود تجربه کاربران توسعه می‌دهد.
  • بین طراحی کاربردی و زیبایی شناختی، تعادل ایجاد می‌کند.
  • مطمئن می‌شود که طراحی وب برای گوشی هوشمند قابل استفاده است.
  • ساخت کد قابل استفاده مجدد در آینده را انجام می‌دهد.
  • صفحات وب بهینه از نظر سرعت و توسعه پذیری را طراحی می‌کند.
  • از انواع زبان‌های نشانه گذاری برای طراحی صفحات وب استفاده می‌کند.
  • ثبات برند در کل طراحی سایت را حفظ می‌کند.

فرانت اند

چگونه به توسعه دهنده Front End تبدیل شویم؟

اگر مسیرهای زیر را دنبال کنید، می‌توانید به توسعه دهنده فرانت اند تبدیل شوید. با یادگیری فرانت اند می‌توانید وارد بازار کار شوید و برای شرکت‌ها یا مشتریانی که به دنبال استخدام فرانت اند هستند، پروژه های مرتبط را انجام دهید. بسیاری از شرکت هایی که کارهای طراحی سایت یا اپلیکیشن را انجام می‌دهند، به دنبال برنامه نویسان Front End حرفه ای به صورت دورکاری یا حضوری هستند. همچنین امکان انجام پروژه برای شرکت ها یا کارفرمایان خارج کشور هم دارید.

 

مسیر1: یادگیری CSS، جاوا اسکریپت و HTML

این زبان‌های برنامه نویسی بلوک‌های اساسی برای طراحی وب و اپلیکشن هستند، بنابراین باید آنها را یاد بگیرید. خوشبختانه، کار چندان دشواری نیست. منابع آنلاین زیادی برای آموزش به شما در زمینه زبان‌های کدنویسی وجود دارد. برای موفقیت بیشتر، با jQuery و JavaScript Frameworks هم آشنا شوید.

 

مسیر 2:دانش کسب کنید

این مسیر به معنای خواندن مقالات و کتاب‌هایی در مورد توسعه فرانت اند است. با شناخت کارکرد درست اجزای سایت، به درک بهتری از زبان‌های مختلف کدنویسی می‌رسید. اگر می‌خواهید تجربه یادگیری فرانت اند را کامل کنید، ویدیوهای آموزشی یوتیوب و سایت‌های دارای مجوز آموزش فنی را ببینید.

طراح فرانت اند

مسیر 3: تمرین کنید

تمرین، فرایند یادگیری فرانت اند را کامل می‌کند. از دانش جدید خودتان برای ساختن بخش‌های کوچکی از یک رابط کاربری ساده استفاده کنید، سپس به آرامی‌ کارتان را گسترش دهید. اگر در نهایت اشتباه کردید، نگران نباشید. گاهی اوقات از اشتباهات خودمان بیشتر از انجام کاری بی عیب و نقص، درس می‌گیریم.

 

مسیر 4: خط فرمان (Command Line) را یاد بگیرید

زمانی که حرفه‌ای مرتبط با طراحی وب را دنبال می‌کنید، حداقل با مفاهیمی ‌مانند نمایش فایل‌ها و ناوبری سیستم فایل آشنا شوید. باید با ویژگی‌های Shell، که ابزاری برای دسترسی به عملکردهای سیستم عامل از طریق یک رابط متنی است، آشنا شوید.

 

داشتن این مهارت در کارنامه شما یک امتیاز مثبت است. برخی از ابزارهای فرانت اند به استفاده از خط فرمان نیاز دارند. خط فرمان نسبت به رابط کاربری گرافیکی، کنترل بسیار بهتری از سیستم شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این، داشتن دانش رابط خط فرمان در رزومه شما خوب است.

 

مسیر 5: کنترل ورژن را یاد بگیرید

یکی از خطرات کدنویسی در اینجاست که وقتی چیز کوچکی را تغییر می‌دهید، با خطا مواجه می‌شوید. حتی بعد از اینکه مشکل را برطرف می‌کنید هم دیگر همه چیز مثل قبل نمی‌شود. به همین دلیل یک توسعه‌دهنده فرانت اند خوب، کنترل ورژن را یاد می‌گیرد. مجموعه‌ای چشمگیر از سیستم‌های کنترل ورژن وجود دارد، اما Git یکی از موارد محبوب است.

 

گیت به طور گسترده توسط برنامه نویسان و شرکت‌های سراسر جهان استفاده می‌شود. کنترل ورژن در حکم دارایی ارزشمند برای هر برنامه نویسی است. امکان بررسی تمام تغییرات انجام شده، تهیه نسخه پشتیبان از کد و حتی امکان بازیابی کد قبلی در صورت بروز مشکل در کد فعلی را دارد.

 

مسیر 6: مهارت‌های خودتان را تقویت کنید

برخی از آموزش‌ها، ابزارها و پروژه‌های منبع باز را بررسی کنید. منابعی مانند freeCodeCamp، Codecademy، Bootstrap، Vue.js، CSS Layout و Front-end Checklist به شما در تسلط بر مهارت‌های توسعه فرانت اند بدون نیاز به صرف هزینه کمک می‌کنند. این ابزارها به ‌راحتی به ‌صورت آنلاین در دسترس هستند و می‌توانند یادگیری فرانت اند را تقویت کنند.

 

مسیر هفتم: در یک دوره آموزشی شرکت کنید

یک دوره طراحی فرانت اند را بگذرانید. هیچ چیز بهتر ازیادگیری فرانت اند از افراد با تجربه در یک محیط ساختاریافته نیست. می‌توانید این کار را با حضور در کلاس‌ها یا شرکت در دوره آنلاین انجام دهید. دوره‌های مناسب زیادی وجود دارد. در دوره‌های آموزشی معتبر شرکت کرده و سابقه برگزار کنندگان دوره و امکان صدور گواهی‌های معتبر را بررسی کنید.

 

مسیر 8: کارآموزی کنید

به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند تبدیل شوید. گاهی اوقات، بهترین راه برای یادگیری مهارت‌های جدید، کار کردن زیر نظر افراد آگاه‌تر است. کارآموزها این کار را انجام می‌دهند. البته، دستمزدش کمتر است و به مدارک کمتری هم نیاز دارید. هیچ چیزی مثل کسب تجربه در کنار افراد خبره، برای یادگیری فرانت اند مفید نیست.

فرانت اند

مسیر 9: به انجمن‌های توسعه فرانت اند بپیوندید

هنگامی که مهارت جدیدی را یاد می‌گیرید، تازه مشکلات و سوالات جدید پیدا می‌شوند. پیوستن به انجمن‌های آنلاین و انجمن‌های مرتبط با طراحی فرانت اند یکی از بهترین راه ها برای پاسخگویی به سؤالات شما است. سایت‌هایی مانندStack Overflow، Github و Reddit میزبان انجمن‌های فرانت اند پر جمعیت هستند. با پیوستن به این انجمن‌ها، شک و تردیدهای خودتان را برطرف کنید، منابع یادگیری جدید پیدا کنید و شبکه همکاران خودتان را گسترش دهید که به نوبه خودش در یافتن فرصت‌های شغلی جدید هم مفید است. توسعه دهندگان حرفه‌ای هر روز در پلتفرم هایی مانند Stack Overflow و Github حضور دارند. این افراد باتجربه در این وب سایت‌ها می‌توانند نکاتی در مورد نحوه طراحی سایت‌های سریع و کارآمد با حداقل کدنویسی را در اختیارتان قرار دهند.

 

حتی می‌توانید توسعه دهندگان با تجربه را در لینکداین و توییتر دنبال کنید. بسیاری از آنها تجربیات خودشان را به عنوان برنامه نویس، ترندهای جدید بازار، نکات و سایر موارد در این پلتفرم‌ها ارسال می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانید بفهمید که دنیای حرفه‌ای چگونه است و چگونه می‌توانید از نظر حرفه‌ای رشد کنید. افرادی مانند جاستین کان (موسس Twitch)، ویتالیک بوترین (موسس Ethereum) و تیم اوریلی (بنیانگذار O’Reilly) در این پلتفرم‌ها فعال هستند.

 

مهارت‌های توسعه فرانت اند

برای سرعت بخشیدن به یادگیری فرانت اند، به غیر از آشنایی با HTML، CSS، جاوا اسکریپت و فریم ورک‌های فرانت اند به مهارت‌های زیر هم نیاز دارید:

 

1.طراحی UI/UX

به‌عنوان توسعه دهنده فرانت‌اند، باید طرح طراحان ‌سایت را پیاده‌ کنید. اگر UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) را بشناسید، همکاری با طراحان برایتان آسان خواهد شد. اگر بدانید که کاربران از یک سایت چه می‌خواهند، می‌توانید وب سایت‌های بزرگ و مورد علاقه کاربران را بسازید.

 

2.ابزارهای توسعه دهنده (Developer Tools)

Developer Tools

امروزه اکثر مرورگرهای وب با ابزارهای توسعه دهنده داخلی عرضه می‌شوند. از ابزارهای توسعه دهنده برای آزمایش صفحات وب استفاده می‌شود. می‌توانید از ابزارهای توسعه دهنده برای مشاهده و ویرایش HTML و CSS یک صفحه وب استفاده کنید. ابزارهای توسعه‌دهنده حتی یک کنسول جاوا اسکریپت دارند که می‌توان از آن برای مشاهده هرگونه خطا در صفحه وب، استفاده کرد. همچنین می‌توانید از آن برای اجرای دستورات جاوا اسکریپت خودتان در صفحه وب استفاده کنید.

 

3. API‌ها

API مخفف Application Programming Interface است. API نرم افزاری است که برای ارتباط بین دو اپلیکیشن استفاده می‌شود. APIها برای ایجاد ارتباط با بک اند و پایگاه داده، مهم هستند. API‌ها به طور گسترده برای بهبود تجربه کاربر با افزودن سرویس‌های مختلف به صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. REST API پر کاربردترین API معماری سایت است. بنابراین، هر برنامه نویسی باید REST API را بشناسد.

 

نظر شما در مورد فرانت اند چیست؟ آیا به این شغل یا حرفه علاقه دارید؟ برای یادگیری فرانت اند چه مسیری را طی کرده اید یا پیشنهاد می‌ دهید؟ نظرتان را بنویسید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.