2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
77 هزار نفر، آمار قربانیان جنگ افغانستان از سال 2009

77 هزار نفر، آمار قربانیان جنگ افغانستان از سال 2009

انتقال مواد انفجاری، حمله های انتحاری و بمب های جاسازی شده در کنار جاده بیشترین تلفات را به غیر نظامیان وارد کرده است.

دوات آنلایناز سال 2009 تاکنون 77 هزار افغانستانی از جمله زنان و کودکان قربانی جنگ‌های این کشور و حملات تروریستی شده‌اند.

«دانیل بیل» رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان در نشست «آغاز تحقیقات ملی برای قربانیان جنگ افغانستان» در کابل گفت  در 6 ماه اول سال 2017 میلادی 5 هزارو 243 نفر در این کشور کشته  یا زخمی شده‌اند که زنان، کودکان جوانان و دختران نیز شامل آن هستند.

این آمار برگرفته از حوادث در مساجد، مدارس، بیمارستان ها، اجتماعات و قتل های هدفمند و انفجار مین ها است. در این مدت میزان پاسخگوئی از طرف عوامل این تلفات، اندک  و جبران خسارات وارده بر بازماندگان قربانیان نیز ناچیز بوده است.

به گفته رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان تاکتیک های جنگی در افغانستان تغییر کرده و این تغییرات، تاثیرات گسترده ای بر افزایش شمار قربانیان جنگ گذاشته است. حقوق قربانیان جنگ در تحقیقات جدید کمیسیون حقوق بشر موضوع اصلی و محوری این تحقیق باید باشد و دولت موظف است که از حقوق اتباع خود حفاظت کنند. مسئولیت های دولت براساس قوانین بین المللی واضح و روشن است و دولت مکلف به مسئولیت پذیری است.

انتقال مواد انفجاری، حمله های انتحاری و بمب های جاسازی شده در کنار جاده بیشترین تلفات را به غیر نظامیان وارد کرده است. بیل ابراز نگرانی کرد که گروه های تروریستی از جمله داعش در حال حاضر یک گروه خاص قومی و مذهبی را در این کشور هدف قرار می دهند، از جمله در کابل، سرپل و هرات این رویداد بوقوع پیوسته است. از نظر قانون، افرادی که به صورت فردی و یا جمعی آسیب، جسمی، روحی و روانی می بینند، باید عادلانه مورد احترام قرار گیرند و عدالت در امنیت همه شهروندان باید رعایت شود.

در حال حاضر حمایت از قربانیان جنگ در افغانستان و مسئولیت پذیری از ناحیه عوامل آن محدود است.

«سیماسمر» رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در مراسم آغاز تحقیق ملی قربانیان جنگ، از دادگاه بین المللی خواست که در جنگ های این کشور ورود کرده و به تحقیق و بررسی در باره عاملان اصلی جنگ بپردازد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که در حال حاضر جنگجویان از تخریب کاریزهای آب و از بین بردن دام ها و دارائی ها و اموال مردم دریغ نمی کنند و نباید اجازه داد که جرائم جنگی، ضدبشری و نسل کشی در افغانستان ادامه پیدا کند.

گروه تروریستی داعش در تازه ترین مورد نزدیک به 60 تن از ساکنان روستای «میرزاولنگ» در «سرپل» افغانستان را به قتل رسانده و 471 خانواده را آواره کرده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.