2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
همه آنچه درباره پل معلق شیشه ای هیر اردبیل باید بدانید

همه آنچه درباره پل معلق شیشه ای هیر اردبیل باید بدانید

پل شیشه ای هیر در کجای استان اردبیل است و چگونه باید به این پل معلق برویم؟

دوات آنلاین -واقعا رد شدن از پل معلقی که شیشه ای هم باشد ترسناک و البته هیجان انگیز است. اگر شما هم دوست دارید این اتفاق را تجربه کنید بد نیست بدانید یکی از این سازه‌ها که بزرگ‌ترین آن در خاورمیانه‌ هم هست، در استان اردبیل ساخته شده و پل معلق هیر نام دارد.

 

همشهری نوشت: پس از گذر از شهر شکوفه‌های گیلاس هیر، پل معلق شیشه‌ای به روی دره و رودخانه خروشان «هیر چایی» در مقابل چشمان حیرت‌زده گردشگران، سازه‌ای بزرگ از فولاد، بتن و کابل‌ها و شیشه‌های با قدرت کششی بالا خودنمایی می‌کند که بسیار بلند، طولانی و کاملا شفاف است به‌طوری که زیر پایتان دیده می‌شود؛ انگار که روی هوا راه می‌روید؛ با قدم زدن روی این پل، از یک سو کوه محکم و با صلابت سبلان از دور پیداست و از سویی دیگر، کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه دیده می‌شود. پل معلق هیر، نخستین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران و جهان با عرض 120سانتی‌متر است که تمام قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی آن در داخل کشور ساخته شد.

پل معلق شیشه ای هیر کجاست

پل شیشه ای اردبیل کجاست

از جاده سرچم به اردبیل در حدود ۲۲ کیلومتری شهر می‌توان به این پل رسید. پس از ورود به پارکینگ مجموعه تا ورودی پل، یک مسیر 500متری پیش‌روی گردشگران است که باید پیاده بروند. این مسیر شیب‌دار در نهایت با 20پله خاتمه می‌یابد.

 

براساس آزمایش‌های صورت گرفته توسط مهندسان، درباره تحمل وزن این پل نیز گفته شده به‌صورت نقطه‌ای پل 350‌کیلوگرم دارد و یک تن و 100‌کیلوگرم وزنی است که این پل به‌طور کلی تحمل می‌کند. اما به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری، از تردد بیشتر از ۲۰۰ نفر در لحظه روی پل جلوگیری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: با قطار به چه شهرهایی می توان سفر کرد

 

در کنار این اوج هیجان هم زمانی است که افراد مطلع می‌شوند روی شیشه‌هایی به ضخامت 3سانتی‌متر در حرکت هستند. کف این پل از ترکیب 5 لایه متشکل از 3 لایه شیشه و 2 لایه لمینت طراحی و اجرا شده است، به‌نحوی که وقتی روی این پل هیجان‌انگیز قدم برمی‌دارند جلوه‌ای از رودخانه، درخت و صخره‌ها زیر پا قرار می‌گیرد و حتی خیلی‌ها هنگام حضور روی پل می‌ترسند.

پل شیشه ای استان اردبیل چه ویژگی هایی دارد

جاذبه های پل معلق هیر

برای این طرح حدود 80میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و درحالی‌که تمام پل‌های شیشه جهان به‌صورت مسطح و ثابت ساخته شده است، پل شیشه‌ای هیر دارای دو ویژگی معلق و قوسی شکل بودن است که نظیرش تاکنون در دنیا ساخته نشده‌است. ساخت این پل سال 1397شروع و درهای آن خرداد سال 1399به روی گردشگران باز شد تا بتوانند روی پل قوسی شکل در ارتفاع بیش از ۱۰۰ متری از زمین قدم بزنند. البته طول مسیر هم کم نیست و حدود 200متر است.

 

در کنار این پل مجموعه امکانات گردشگری دیگری هم تدارک دیده‌ شده و استخر، فواره‌ موزیکال، زیپ لاین با ارتفاع 150متر، بگ‌جامپ، ترامپولین، صخره‌نوردی و مجتمع بازی ادوین جای از دیگر بخش‌های تفریحی و رفاهی این پل است و در آینده به این مجموعه رستوران شیشه‌ای، دوچرخه هوایی و آمفی‌تئاتر هم اضافه خواهد شد. پل معلق شیشه‌ای هیر در سال‌های پس از بازگشایی به قطب گردشگری در این محدوده تبدیل شده و باتوجه به قرار داشتن در منطقه کوهستانی بهترین فصل بازدید از این امکان تفریح خاص کشور، فصل‌های بهار و تابستان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.