2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مشکل کودکان زباله‌گرد با تصویب قانون حل نمی‌شود
تاکید یک عضو کمیسیون اجتماعی بر ضرورت ریشه‌کن کردن فقر

مشکل کودکان زباله‌گرد با تصویب قانون حل نمی‌شود

کودکان خیابانی قربانی معضلات اجتماعی هستند این در حالی است که انواع آسیب های اجتماعی و بیماری های عفونی آنها را تهدید می کند.

دوات آنلاین-کودکان زباله‌گرد؛ همان‌هایی که به دیدن‌شان در هر کوچه و خیابان عادت کرده‌ایم، همان‌هایی که به گفته  یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس واقعیت جامعه هستند اما نادیده گرفته می‌شوند، همین کودکان در معرض انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها قرار دارند اما به عقیده سلمان خدادادی مشکل آنها با تصویب قانون رفع نمی‌شود بلکه فقر باید ریشه‌کن شود.

خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی با انتقاد از اینکه کودکان زباله گرد واقعیت جامعه هستند که نادیده گرفته می شوند، گفت: طبق ماده 79 قانون کار، اشتغال به کارکودکان زیر 15 سال ممنوع است اما متاسفانه امروزه در کشور با کودکان بدسرپرست و بی سرپرستی روبرو هستیم که در خیابان به اصرار خواهان فروش گل، دستمال یا تمیزکردن شیشه خودرو بوده و در واقع ابزار و مسئول تامین هزینه های زندگی خانواده هستند.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، فقر و نداری خانواده ها را عمده عامل افزایش تعداد کودکان زباله گرد دانست و افزود: کودکان کار و خیابانی قربانی معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و از این مهمتر فقراقتصادی هستند این در حالی است که انواع آسیب های اجتماعی  و بیماری های عفونی آنها را تهدید می کند.

 وی ادامه داد: هر چند اغلب این کودکان دارای خانواده هستند اما به دلیل فقر خانواده و برای امرار معاش خانواده به زباله گردی روی آورده و در واقع مهمترین عاملی که باعث شده خانواده ها کودکان خود را برای کار به خیابان ها بفرستند فقر اقتصادی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه آمار دقیقی از کودکان زباله گرد وجود ندارد، تصریح کرد: آمارهای کودکان زباله گرد باید از سوی مرکز رسمی آمار کشور اعلام شود و این مرکز تاکنون آمار دقیقی از این کودکان اعلام نکرده است.

خدادادی با بیان اینکه با تصویب قوانین معضل کودکان کار و خیابانی رفع نمی شود بلکه باید فقر را ریشه کن کرد، گفت: کودکان خیابانی معلول علت های مهمی مانند فقر، زنان بی سرپرست و عدم درآمد کافی خانواده بوده و مسئولان نظام باید به دنبال رفع این علت ها باشند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از کودکان کار باید خانواده های بی بضاعت و کم درآمد کودکان کار را شناسایی و آنها را تحت پوشش سازمان هایی حمایتی قرار داد، تصریح کرد: سازمان بهزیستی و دولت باید برای حمایت از خانواده این کودکان تمهیدات لازم را اتخاذ و همچنین برای خانواده‌هایی که معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق باعث جدایی کودکان از آنها می‌شود اقدامات اساسی انجام دهند.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با بیان اینکه بی توجهی نسبت به وضعیت کودکان کار و خیابانی نشانه ضعف سازمان های حمایتی و دولت است، ادامه داد: خانواده های کودکان کار و خیابانی باید تحت آموزش قرار گرفته و سپس برای والدین معتاد زمینه های ترک اعتیاد فراهم شده و برای اشتغال آنها چاره اندیشی کرد؛ حمایت از کودکان خیابانی و کار ایجاد شرایط و امکانات زندگی برای آنها وظیفه تمامی دستگاه ها و مردم است و چنانچه هر چه سریع نسبت به ساماندهی این کودکان چاره اندیشی نشود در آینده ای نزدیک کشور را با چالش های عمده ای روبرو می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه لایحه حمایت از کودکان کار و خیابانی سال ها است که در حال بررسی است، به خانه ملت گفت: در این لایحه دولت ها باید مکلف و موظف به ساماندهی کودکان کار و خیابانی و حمایت اقتصادی از آنها شوند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.