2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
سیده ملک‌ خاتون، اولین زن فرمانروای ایرانی که بود

سیده ملک‌ خاتون، اولین زن فرمانروای ایرانی که بود

سیده ملک‌ خاتون در دوران کدام سلسله به فرمانرویی رسید و مقبره او اکنون در کجاست؟

دوات آنلاین -سیده ملک خاتون از جمله زنان تاثیرگذار در تاریخ ایران است، زنی سیاستمدار که به فرمانروایی رسید.

به نوشته همشهری زیارتگاه سیده ملک‌ خاتون در خیابان خاوران، محله مینایی، یکی از زیارتگاه‌های قدیمی تهران است و یادآور کسی است که به ملکه فخرالدوله دیلمی مشهور بود و سال 406 شمسی درگذشت، اما قدمت بقعه او به حدود 2قرن پیش بازمی‌گردد.

زندگینامه سیده ملک خاتون فرمانروای زن ایرانی

زندگینامه سیده ملک‌ خاتون

 سیده ملک‌ خاتون نخستین زنی است که پس از ورود اسلام به ایران و مقارن عهد حکیم ابوعلی سینا به حکومت رسید. درواقع، او نخستین زن فرمانروای ایرانی در دوره آل‌بویه بود که به مدت 32سال حکومت کرد. سیده ملک‌ خاتون به‌گفته تاریخ‌دانان، مادر مویدالدوله و فخرالدوله دیلمی است، در جوانی همسرش را از دست داد و چون فرزندانش کوچک بودند او به نیابت از فرزندانش حکومت‌داری می‌کرد.

 

بیشتر بخوانید: خاطرات خواندنی تاج‌السلطنه، خواهر مظفرالدین شاه


سیده ملک‌ خاتون در آداب ملک‌داری بسیار کوشا و توانا بود. چنان‌که سرزمین‌های بسیاری را آباد کرد، به وضع لشکریانش توجه خاص داشت، با وزرا و کارگزاران بی‌واسطه سخن می‌گفت و پاسخ قاصدان در سراسر کشور را شایسته می‌داد. دربار او محل رفت‌وآمد دانشمندان، ادبا و فلاسفه بود و حکیم ابوعلی‌سینا نیز مدتی را در دربار سیده ملک‌ خاتون گذراند. سیده خاتون پس از 80سال زندگی در ری درگذشت. بقعه او در خیابان خاوران، خیابان شهید برادران سجادی، هشت‌متری ملایری قرار دارد. بنای زیارتگاه او شامل بقعه، ایوان و رواق است. همچنین حرم به شکل مستطیل است با 4 شاه‌نشین عمیق و تودار که در 4طرف قرار گرفته است.


سیده ملک‌ خاتون از مروجان و مبلغان شیعه بود و نسب ایشان با ۲نسل به امام موسی کاظم(ع) می‌رسید و از سادات مازندران بودند. بازسازی و رسیدگی به وضعیت این بقعه تاریخی سال‌ها قبل با مشارکت شهرداری تهران انجام شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.