2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه حال درونی مان را خوب کنیم؛ روش های روانشناسی

چگونه حال درونی مان را خوب کنیم؛ روش های روانشناسی

یک روان شناس در این مطلب تکنیک هایی را یاد داده که با کمک آنها حال و روحیه ما خوب می شود.

دوات آنلاین -حالم بد است، چه کار کنم؟ چگونه می توانم حالم را خوب کنم؟ برای بهتر شدن روحیه ام چه باید بکنم؟ اینها سوالاتی است که شاید شما هم از خودتان پرسیده باشد. پاسخ یک روان شناس به این سوالات را در ادامه بخوانید.

دکتر سیدعلی ظریفی، روان‌شناس در یادداشتی در خراسان نوشت:  خیلی از افراد جامعه بر این باور هستند که حال خوب یعنی نداشتن مشکل در زندگی و‌ داشتن ثروتی زیاد؛ اما واقعیت امر این‌طور نیست. حال خوب یعنی شما از شرایط فعلی خود رضایت نسبی داشته باشید و از لحظات زندگی لذت ببرید و در راستای ایده‌آل شدن شرایط تلاش کنید. حال خوب به شکل یک رود روان است؛ رودی که سنگ‌های بزرگ و کوچکی بر سر راه دارد اما با وجود این، راهی پیدا می‌کند تا خودش را وسیع کند و در مسیر بزرگ‎تری همچون دریا جاری شود.بد نیست در این روزهای آغاز سال بدانیم تعریف حال خوب از منظر روان‌شناسی چیست و آیا راهکارهایی برای ایجاد حال خوب در خودمان وجود دارد یا نه؟
 
 برای داشتن حال خوب چکار کنیم

ویژگی‌های اقرادی که حال خوب دارند

حال خوب به معنای داشتن مهارت حل‌مسئله است؛ مهارتی که بتوانیم مشکلات بزرگ و کوچک‌مان را حل کنیم و از حل آن‌ها، هیجان مثبتی کسب کنیم. حس خوب داشتن، بستگی به صفاتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها  اشاره می‌کنیم و شما هم می‌توانید با افزایش این صفات، حس خوب را در خودتان افزایش دهید. افرادی که حال دلشان خوب است معمولا افرادی: خوش‌بین، با اعتمادبه‌نفس، خیرخواه، صادق و درستکار، تاثیرگذار، انعطاف‌پذیر و شوخ‌طبع  هستند و همچنین دیگران را دوست دارند. بنابراین اگر برای کسب این صفات و ویژگی‌‎های عالی در وجودمان تلاش کنیم، قطعا داشتن حس خوب را در وجود خود به نحوی تضمین می‌کنیم.

روش هایی برای اینکه حالمان بهتر شود
راه‌های ایجاد حال خوب

دستیابی به حال خوب شدنی است اما تکنیک‌هایی دارد که باید با رعایت آن‌ها، هیجان های مثبت را چاشنی زندگی کرد.


1- شناخت خود

اولین قدم برای این که بتوانید در هر شرایطی، آرامش را مهمان قلب‌تان کنید، این است که خودتان و احساسات‌تان را بشناسید. این یک روش ایجاد حال خوب است که تمامش بستگی به شناخت درونی‌تان دارد. اگر ناراحت هستید یا دچار سردرگمی شده‌اید، لازم نیست احساسات‌تان را سرکوب کنید. سرکوب احساسات سبب تلنبار شدن آن‌ها می‌شود و در نهایت شرایطی را به وجود می‌آورد که احساسات منفی در درونتان فوران می‎کند و کار سخت‌تر خواهد شد. پس با خودتان و احساسات‎تان دوست باشید و آن‌ها را با آغوش گرم بپذیرید.

 

بیشتر بخوانید: کارهای ضروری برای شاد بودن در زندگی

 

2- داشتن دوست کاغذی برای خوب شدن روحیه

همیشه یک دفترچه داشته باشید و رازهای دلتان را در آن بنویسید. در مقابل این دفترچه، خود خودتان باشید و احساسات‏تان را بی قید و شرط بنویسید. نوشتن احساسات منفی، آن‌ها را از دلتان خارج می‎کند و حس خوبی به شما می‌دهد. به همین علت هم داشتن این دوست کاغذی را می‌توان یک روش ایجاد حال خوب دانست. همچنین نوشتن مشکلات و احساسات منفی می‌تواند به بررسی راه حل آن‌ها هم کمک کند.


3-  ضرورت خوب‌کردن حال دیگران

هر عملی که انجام می‌دهید، به نوعی بازتابش به خودتان بازخواهد گشت. در واقع با خوب کردن حال دیگران به همان اندازه حال شما هم خوب می‌شود. بالعکس این هم صادق است؛ یعنی زمانی که با کسی مشاجره و بحث می‌کنید بعد از آن قطعا حس و حالتان خوب نیست چرا که حال فردی را گرفته‌اید و حال شما هم گرفته شده است.


4- رسیدن به حال خوب با شکرگزاری

یک راه دیگر ایجاد حال خوب که می‌توانید آن را به صورت روزانه و هفتگی انجام دهید و انرژی منحصر به فردش را به زندگی‎تان تزریق کنید، شکرگزاری است. می‌توانید یک دفتر شکرگزاری داشته باشید و هر شب قبل از خواب برای نعمت‌های بی‎شماری که خداوند به شما داده است، او را شکر کنید.

 

حتما بخوانید: چگونه به آرزوهای خود برسیم


5- انتظارات‌تان را تعدیل کنید

گاهی اوقات حال شما بد می‌شود تنها به این دلیل که نتوانسته‌اید آن‌گونه که می‌خواستید باشید. استاندارد‌هایی را برای خودتان وضع کرده‌اید که از حد توان شما خارج است. برای این که نمی‌توانید به آن استانداردها برسید، حالتان خراب می‌شود. در این حالت اعتمادبه‌نفس هم کاهش می‌یابد. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که از خودتان انتظارات درست و صحیح داشته باشید.


6- از مقایسه دست بردارید

برای ایجاد حال خوب مقایسه نکنید به همین سادگی. یکی از کارهایی که حال شما را بد می‌کند مقایسه دایمی و اشتباه خودتان با دیگران است. از مقایسه کردن به این شکل بپرهیزید چراکه عزت‌نفس شما را کاهش می‌دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.