2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چگونه به آرزوهای خود برسیم

چگونه به آرزوهای خود برسیم

برای اینکه بتوانید آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل کنید باید از 6 فرمول استفاده کنید.

دوات آنلاین -مهم‌ترین تفاوت هدف و آرزو در نحوه دستیابی به آن است. آرزو به نوعی رویاست که با تصور آن حس خوبی به آدم دست می‌دهد اما هدف متفاوت است. به‌تازگی، پستی در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شده که در توضیح آن آمده است: «مراحل تبدیل یک آرزو به واقعیت: یک آرزو که براش تاریخ تعیین بشه، می شه هدف. یک هدف که به مراحل کوچک تر تبدیل بشه، می شه برنامه. یک برنامه که با عمل همراه بشه، می شه واقعیت.» حالا سوال این است که آیا چنین فرمولی از منظر روان‌شناسی، کاربردی است و با کمک آن، آرزوها به واقعیت تبدیل می‌شود؟

 

فرمول هایی برای رسیدن به آرزوها

دکتر مهدی سودآوری،‌ روان شناس و مدرس دانشگاه در یادداشتی در خراسان نوشت: برای این که خواسته‌ای به هدف تبدیل شود باید ۶ شرط داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: برای استفاده بهینه از زمان به چه چیزهایی نیاز داریم

 

مشخص باشد، یعنی کاملا با جزئیات. پولدار شدن هدف نیست، افزایش درآمد به میزان 20درصد می‌تواند هدف باشد. همچنین روش دستیابی به آن مشخص باشد. از چه طریقی قرار است این افزایش صورت گیرد؟ داشتن روش مشخص و منطقی برای هدف، ضروری است.

 

قابل اندازه‌گیری باشد. خوشبخت‌شدن چون قابل اندازه‌گیری نیست، فقط یک آرزوست. موفق شدن قابل اندازه‌گیری نیست.

برای رسیدن به آرزوهایمان چکار کنیم

قابل دستیابی باشد. با توجه به شرایط و امکانات، واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشد. برای کسی که دچار پرخوری است رژیم غذایی شامل روزی یک هویج و یک کف دست نان، انجام شدنی نیست! یا در عرض یک ماه میلیاردر شدن!

 

مرتبط باشد. روش و نتیجه به هم ربط داشته باشد. این که با تمرکز کردن لاغر شویم، ربطی به هم ندارد.

 

در همین زمینه: چرا شکست میخوریم

 

زمان بندی شده باشد. هر هدفی باید زمان بندی شده باشد. در عرض یک هفته، یک سال و ... باید به آن رسید اما آرزو معمولا زمان ندارد.

 

باید دقت کنیم که هدف در چارچوب امکانات و شرایط تعریف می‌شود ولی آرزو‌ها معمولا کلی، بدون جزئیات و روش انجام هستند. جملات کلی مثل افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت زندگی و ... هیچ‌کدام هدف نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.