2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی در خانه

طرز تهیه سوهان عسلی کنجدی در خانه

در این مطلب یاد می گیرید چگونه با کنجد و عسل سوهان خانگی درست کنید.

دوات آنلاین -سوهان عسلی و کنجدی که بعضی ها آن را به صورت سکه ای درست می کنند بسیار پرطرفدار است. دستور تهیه این شیرینی در ادامه آمده است.

 

مواد لازم برای تهیه سوهان عسلی کنجدی

به نوشته چاردیواری جام جم شما برای تهیه این سوهان خانگی ابتدا باید مواد زیر را آماده کنید.

روغن مایع: یک‌هشتم پیمانه

شکر:  یک و یک‌چهارم پیمانه

عسل: ۲ قاشق سوپخوری

آب: یک‌هشتم پیمانه

گلاب: یک‌هشتم پیمانه

کنجد: یک‌ونیم تا ۲ پیمانه

سوهان عسلی و کنجدی را چطور درست می کنند

روش درست کردن سوهان عسلی کنجدی

برای شروع، آب را با روغن مایع و گلاب مخلوط می‌کنیم و به شکری که در یک شیر جوش یا تابه نچسب دیواره داری که ریخته‌ایم، اضافه می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: آموزش طرز تهیه نقل خانگی

 

اضافه کردن مخلوط آب و روغن مایه و گلاب به شکر

مواد به دست آمده را روی شعله ملایم قرار می‌دهیم و بعد دو قاشق عسلی به آن اضافه می‌کنیم.

 

 اضافه کردن عسل به مخلوط شکری

اصلا احتیاجی به هم‌زدن مواد نداریم، یعنی اجازه می‌دهیم به آرامی مخلوط به جوش بیاید و با همان حرارت ملایم جوش بزند و قوام بیاید. در طول مدت قوام آمدن هم به هیچ وجه نباید با قاشق مخلوط را هم بزنیم چون اصطلاحا شربت رُست خواهدکرد. برای هم زدن مواد چند دقیقه یک‌بار تابه یا شیرجوش را آرام به صورت دورانی می‌چرخانیم. حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد شربت عسلی ما به غلظت برسد و کاراملی رنگ بشود.

 

قوام گرفتن مخلوط عسلی بدون هم زدن با قاشق

در این مدت اگر از کنجد خام استفاده می‌کنیم برای بهتر شدن طعم، کنجد‌ها را تفت می‌دهیم. به این صورت مقدار کنجدی را که داشتیم داخل یک ماهیتابه می‌ریزیم و با حرارت ملایم مرتب آنها را به هم می‌زنیم تا کم‌کم تغییر رنگ بدهند و بوی خامی‌شان گرفته‌شود. چنانچه سوهان را با خلال بادام یا پسته درست می‌کنید، احتیاجی به تفت دادن آنها نیست.

 

وقتی شربت عسلی ما آماده شد، چند لحظه از روی حرارت برمی‌داریم و زعفرانی را که قبلا دم کرده‌ایم، به شربت اضافه می‌کنیم.

 

در همین زمینه: دستور تهیه شیرینی نخودچی خانگی بدون فر

 

اضافه کردن زعفران به شربت قوام آماده

حالا مجددا شربت را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و کنجد‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. خیلی سریع کنجد‌ها را با شربت مخلوط می‌کنیم و مرتب مخلوط را به آرامی به هم می‌زنیم تا کنجد‌ها داخل شربت عسلی تغییر رنگ بدهند و تقریبا کاراملی رنگ شو‌د. این مرحله تقریبا سه چهار دقیقه طول می‌کشد. با حوصله این کار را بکنید تا مخلوط به غلظت مناسب برسد و کنجد‌ها هم خوش‌رنگ شو‌د. با حرارت دیدن کنجد‌ها مقداری روغن هم از آنها خارج می‌شود.

 

مخلوط سوهان عسلی آماده شده

بعد از این‌که مخلوط سوهان عسلی آماده شد، یک سینی را کاملا چرب می‌کنیم یا کاغذ روغنی ضخیم می‌اندازیم و موادمان را به صورت یک تکه یا به صورت سکه‌ای، خیلی سریع مخلوط سوهان عسلی را شکل می‌دهیم. اگر به صورت یک تکه سوهان را پخش کردید، کمی با پشت قاشق آنها را نازک و پرس کنید. این کار باید خیلی سریع انجام شود چون خیلی زود سفت می‌شوند و کار را سخت می‌کند.

 

ریختن سوهان عسلی به صورت سکه‌ای

بعد از این‌که سوهان عسلی‌ها خنک شد‌، به راحتی آنها را جدا می‌کنیم و اگر به صورت یک تکه آنها را درست می‌کنیم و بعد از خنک‌شدن، به هر اندازه که دلخواه‌مان بود، تکه تکه می‌کنیم و برای نگهداری آنها را داخل ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنیم.  سوهان عسلی بادامی و پسته‌ای هم دقیقا به همین ترتیب تهیه می‌شو‌د .

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.