2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چطوری حسودی نکنیم، نظر روانشناسی

چطوری حسودی نکنیم، نظر روانشناسی

یک روانشناس در این مطلب به بررسی دلایل حسادت و روش ترک آن پرداخته است.

دوات آنلاین -خیلی از ما در برخی امور زندگی به دیگران حسودی می کنیم. گا این حسادت آنقدر زیاد و شدید می شود که در زندگی ما اخلال ایجاد می کند اما چطوری می توانیم این رفتار را ترک کنیم؟

 

راهله فارسی،‌ مشاور در یاددشاتی در خراسان نوشت: روان‌شناسان و کارشناسان علوم رفتاری معتقدند داشتن عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس بالا، باعث می‌شود تا فرد در هر شرایطی خودش را ارزشمند بداند و به دیگران حسادت نکند.

 

دلایل حسودی کردن

انسان‌ها دوست دارند بهتر از دیگران باشند و اگر فرد احساس کند دیگران بهتر از او هستند و خودش در مرتبه پایین‌تری قرار دارد، دچار حسادت می‌شود. حسادت یکی از احساسات انسانی است؛ یک خشم درونی.

 

حسادت از بدو تاریخ همراه انسان‌ها بوده و کمتر کسی است که در زندگی حتی برای لحظه‌ای کوتاه، دچار این حس نشده و آن را تجربه نکرده باشد. انسان‌ها دوست دارند بهتر از دیگران باشند و به همین دلیل، درگیر حسادت می شوند، مشکلی که به تدریج از کنترل خارج و به احساسی ویرانگر یا حتی افسردگی تبدیل می‌شود.

روش ترک حسودی کردن چگونه است

روشی برای ترک حسادت

گفته‌اید به خاطر حسود بودنم، خسته‌ام و چه کنم؟ خودتان هم از نامناسب بودن این ویژگی اخلاقی گفته‌ و تصمیم به ترک آن گرفته‌اید. برای ترک حسادت در قدم اول، باید سعی کنید خودتان را با فردی مقایسه نکنید و به خودتان یادآوری کنید هر شخصی در مسیر متفاوتی از زندگی قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به آرزوهای خود برسیم

 

همه ما نقاط قوت و ضعف داریم بنابراین ارزش خودتان را بدون نیاز به احساس برتری بر دیگران ببینید. تاکید می‌کنم تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون این کار به حسادت شما دامن می‌زند و از این‌که شبیه دیگری نیستید، غصه نخورید.

 

اعتماد به ‌نفس‌، حسودی را کم می کند

شما باید اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید و بهترین راه برای دور کردن حسادت از خودتان، این است که اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا ببرید. حسادت در نتیجه اطمینان نداشتن افراد به خودشان ایجاد می‌شود نه رفتار و اعمال دیگران. توصیه مهم در همین باره، این است که توانایی‌های‌تان را بشناسید. مدام به خودتان بگویید: «من هم می‌توانم با سعی و کوشش به هر چه می‌خواهم برسم و دلیلی ندارد که حسادت کنم.»

 

در راه رسیدن به خواسته‌های معقول‌تان، تمام تلاش‌تان را به کار ببرید و حسابی عزم‌تان را جزم کنید. حسادت در افرادی بیشتر ایجاد می‌شود که به‌جای پرورش توانایی‌های خود، مدام زندگی دیگران را جست‌وجو می‌کنند تا ببینند زندگی آن‌ها چه نتایجی داشته است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.