2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
راه دشوار شهردار جدید تهران

راه دشوار شهردار جدید تهران

متاسفانه شهردار بعدی تهران در امر انضباط بخشی مالی راه سختی را در پیش دارد.انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است و این مخدوش بودن انضباط مالی مورد تایید کارشناسان درون شهرداری نیز قرار گرفته است

دوات آنلاین-بدهی‌های کلان، نبود درآمد پایدار، مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا و... همه از چالش‌هایی است که شهردار تهران باید با آنها مواجه شود و راه چاره‌ای بیندیشد.

«وضعیت کنونی تهران به گونه‌ای است که نجفی برای بهبود آن راه سخت و زمانبری را در پیش دارد». این را افشین حبیب زاده عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران می‌گوید و البته خاطرنشان می‌کند تجربه و برنامه‌های نجفی نشان داده است که می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های تهران را حل کند.

خلاصه‌ای از اظهارات حبیب زاده در گفت‌وگو با ایسنا را بخوانید:

  • یک بخش از فعالیت‌های پیش روی نجفی به داخل شهرداری باز می‌گردد و آن هم انتظام ساختاری درون شهرداری است که آن را می‌توان یکی از کارهای مهم دانست.البته نجفی در برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه کرد به طور مفصل به این موضوع پرداخته که نشان دهنده ضرورت ایجاد تغییرات و اصلاحات در درون شهرداری است.
  • در دوران نجفی نیازمند تغییر رویکرد در مدیریت شهری است که باید از تمرکز در کالبد به تمرکز در روح حاکم بر شهر تغییر کند.حال شهر تهران بد است و باید شهردار جدید تهران برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد.
  • اصلاح روابط فی مابین شهرداری و شورا را یکی دیگر از برنامه‌های شهردار بعدی تهران است. روابط شهرداری با سایر نهادهای مرتبط نیز باید اصلاح شود چرا که لازم است بنیان جدیدی در عرصه مدیریت شهری گذاشته شود که علاوه بر رعایت قانون، شورا نظارت خود را نیز عملیاتی کند.
  • در حوزه انتظام ساختاری در شهرداری، باید کارهای بسیار زیادی انجام شود. علاوه بر تغییر در چارت‌های شهرداری و معاونت‌ها ،  نظام تصمیم سازی در شهرداری از شیوه نظامی به مشارکتی باید تغییر کند. چرا که در شهرداری امروز به نظام تصمیم سازی توجه نمی‌شود و مشارکت بدنه کارشناسی شهرداری نیز جلب نمی‌شود و این شیوه تصمیم گیری در شهرداری فعلی یک شیوه نظامی است که باید به شیوه مشارکتی تغییر کند. چرا که معتقدیم بدنه کارشناسی شهرداری تهران قابل دفاع است و حرف‌های زیادی برای حضور در عرصه تصمیم گیری دارد اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شاید حضور دائمی شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شده که کارشناسان اهل فن، در عرصه تصمیم سازی حضور فعال نداشته باشند.
  • حضور مداوم شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شد که وی نتواند مدیریت شهری را از رقابت‌های سیاسی تفکیک کند و این یک نقطه ضعف است. بسیار خرسندم که دکتر نجفی در برنامه تشریح اهدافش عنوان کرد که اگر شهردار تهران شود از کسوت سیاسی خارج و لباس خدمت به تن خواهد کرد.
  • متاسفانه شهردار بعدی تهران در امر انضباط بخشی مالی راه سختی را در پیش دارد.انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است و این مخدوش بودن انضباط مالی مورد تایید کارشناسان درون شهرداری نیز قرار گرفته است. به گونه‌ای که از نحوه واگذاری قراردادها تا قیمت تمام شده پروژه نحوه بستن قرارداد، انتخاب پیمانکار و ... دچار بی انضباطی است که باید نظام پویای بازرسی در شهرداری تهران ایجاد شود و از تمام وجوه اقدامات باید بازرسی صورت گیرد و از قبل از انعقاد قرارداد تا تحویل کار یا از نحوه برخورد مأموران شهرداری با مردم، صدور مجوز و ... باید بازرسی کاملی صورت گیرد و نجفی نیز در برنامه‌اش اشاره کرد که بازرسی بازوی اصلی در کنار شهرداری است که می‌تواند مدیریت را در حل معایب کمک کند.
  • تهران گران اداره می‌شود و باید علل آن بررسی شود .نبود انضباط مالی در مناطق و سازمان‌های شهرداری بیشتر نمود پیدا می‌کند و این در حالیست که توزیع نامناسب نیروها سبب حجیم شدن و افزایش نیروها از 15 هزار نفر به حدود 65 هزار نفر شده که این حجم بالای نیروی انسانی یکی از چالش‌های اصلی مدیریت بعدی خواهد بود که قطعا باید فکر اساسی در این باره کرد چرا که عمده درآمدها صرف پوشش دادن این حجم نیروی انسانی بدون آنکه بهره وری معادل نیروها وجود داشته باشد، می‌شود.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.