2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آیا حناچی بالاخره شهردار تهران می‌شود؟

آیا حناچی بالاخره شهردار تهران می‌شود؟

تکلیف«پیروز حناچی»گزینه انتخابی شورای شهر به عنوان شهردار تهران امروز دوشنبه معلوم می شود.

دوات آنلاین-تکلیف«پیروز حناچی»گزینه انتخابی شورای شهر به عنوان شهردار تهران امروز دوشنبه معلوم می شود. از 22 آبان که حناچی با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار جدید پایتخت برگزیده شد، بیش از 10 روز می گذرد اما هنوز وزارت کشور پاسخی به حکم آغاز به کار حناچی نداده است. اگر چه همین چند روز تعطیلی هم کافی بود تا اما و اگرهایی درباره احتمال تایید نشدن حکم سرپرست شهردار تهران مطرح شود.

 

علت تاخیر حکم چیست؟

پررنگ ترین خبری که درباره تاییدنشدن  حناچی مطرح شده، موضوع برادر اوست که سال ها قبل از ایران خارج و عضو گروهک منافقین شده است.  تحلیل برخی از رسانه ها در خصوص  تاخیر 10 روزه وزارت کشور برای تایید حکم حناچی فقط حول همین مسئله می چرخد اگر چه یکی از اعضای شورای شهر تهران معتقد است که آن چه  درباره برادر شهردار منتخب تهران مطرح است موضوع مهمی نیست و برخی دیگر از مسئولان کشور همین شرایط را دارند. حسن خلیل آبادی در گفت وگو با خراسان تاکید کرد: درباره افراد آن چه که مهم است خود فرد است و آقای حناچی از رزمندگان دوران جنگ و از مدیران موفق کشور است. وی با بیان این که درباره تایید یا تاییدنکردن حکم شهردار تهران به صورت رسمی هیچ موضوعی توسط وزارت کشوراعلام نشده است، افزود: علی القاعده ایشان باید تا الان تایید می شدند ولی نمی دانم دلایل وزارت کشور برای این تاخیر چیست! خلیل آبادی با بیان این که روز دوشنبه( امروز) آخرین مهلت وزارت کشور برای پاسخ گویی درباره شهردار جدید تهران است ادامه داد: وزارت کشور در صورتی که نظر به تاییدنکردن حناچی داشته باشد باید دلایل خود را به ما اعلام کند، اگر دلایل آن ها برای ما قابل پذیرش باشد می پذیریم و اگر نباشد اصرار می کنیم و موضوع را به هیئت عالی حل اختلاف می فرستیم ضمن این که حناچی تاکنون به عنوان معاون وزیر و معاون شهرداری هم فعالیت داشته است بنابراین اگر دارای مشکلی برای تایید بود نمی توانست تا کنون در این سمت ها فعالیت کند.

 

حکم قالیباف هم15 روز بعد صادر شد

با وجود آن که اعضای شورای شهر پایان فرصت 10 روز وزارت کشور را امروز دوشنبه می دانند اما هنوز هستند کسانی که اصرار دارند سناریوی دیگری علیه حناچی در جریان است و همین امر باعث تعلل وزارت کشور در صدور حکم شهردار منتخب تهران شده است تا با فشارهای سیاسی، صندلی متعلق به اصلاح طلبان در بهشت ناکام بماند. البته «انتخاب»در تحلیل دیرکرد تایید شهردار تهران توسط وزارت کشور آن را دارای سابقه دانست و تاکید کرد:  این نخستین بار نیست که حکم شهردار منتخب تهران با تاخیر بیش از 10 روز صادر می شود. سال 84 نیز زمانی که محمد باقر قالیباف شهردار منتخب شورای شهر دوم شد، حکم وی 15 روز بعد از سوی وزارت کشور صادر شد.

 

خبرهای غیررسمی چه می گوید؟ 

«ماجرای برادر حناچی» موضوعی است که رئیس شورای عالی استان‌ها هم با اشاره به آن اظهار کرد:  گفته می شود حدود سی و چند سال پیش یکی از برادران حناچی از کشور خارج و عضو منافقین شده است. الویری گفت: البته این موضوع چیز جدیدی نیست؛ چرا که برخی از مسئولان کشور در پست های مختلف چنین مشکلاتی را داشته اند؛ البته این استنباط اصلا پذیرفتنی نیست؛ ضمن این که به صورت غیررسمی از طرف یکی از نهادهای امنیتی این موضوع به ما اعلام شده است.  وی افزود: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد اطلاعات سپاه مشکلی در این خصوص ندارد و امیدواریم دیگر دستگاه‌های امنیتی نیز در این زمینه مشکلی نداشته باشند و حکم آقای حناچی صادر شود.

 

مطهری و استیضاح

در عین حال واکنش نایب رئیس مجلس به صادرنکردن حکم حناچی، پای استیضاح وزیرکشور را به میان می آورد. روزنامه آفتاب یزد درگزارشی به نقل از «علی مطهری» نوشت:

 « اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهادهای غیرمسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به این که طرح استیضاح ایشان اکنون در مجلس مطرح است، احتمال انجام این استیضاح تقویت می‌شود.»

 

پیگیر دریافت پاسخ صریح از وزارت اطلاعات هستیم

سخنگوی وزارت کشور البته درباره تاخیر در تایید حکم شهرداران اعلام کرد: تاکنون وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام به عمل آمده برای شهرداران پیشنهادی تهران، مشهد، یزد، کرمانشاه و رشت اعلام نظر رسمی نداشته است. به گزارش مهر، سلمان سامانی تاکید کرد: وزارت کشور همچنان که از احراز شرایط قید شده در قانون چشم پوشی نخواهد کرد؛ حتی یک لحظه در صدور حکم برای فردی که دارای شرایط قانونی است تاخیر نخواهد داشت.

 

جلسه هاشمی با وزیر اطلاعات

سرانجام این که رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران خبر داد: در جلسه وزیر اطلاعات و رئیس شورای شهر تهران؛ سید محمود علوی اعلام کرده است مشکلی در خصوص حناچی برای شهرداری تهران وجود ندارد. زهرا صدراعظم نوری به فارس، گفت: تا روز دوشنبه حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران صادر می‌شود.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.