2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه تمرکز خود را بالا ببریم

چگونه تمرکز خود را بالا ببریم

با چند تکنیک که باعث افزایش تمرکز می شود، آشنا شوید.

دوات آنلاین -خیلی از ما این روزها مشکل تمرکز داریم و موقع کار یا فکر کردن به موضوعی مهم مرتب حواس مان پرت می شود. بالا بردن تمرکز راهکارهایی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده و شما با به کار گیری این تکنیک های روان شناسی خیلی بهتر می توانید به موفقیت های مدنظر خودتان دست پیدا کنید.

 

پرسه زدن ذهن برای افزایش تمرکز

خراسان نوشت: شاید این پیشنهاد به نظر بی‌فایده باشد اما اگر بتوانید گهگاه حواس‌تان را از موضوع اصلی پرت کنید هوشیاری و در نتیجه بهره‌وری شما بهبود می‌یابد. تمام کار‌ها به قدرت ذهنی نیاز دارد، اما تمرکزِ کامل فضای زیادی از ذهنیت ما را اِشغال می‌کند. اگر شما همیشه روی یک کار تمرکز کنید، مغز شما ناچار می‌شود برای مقاومت در برابر فکر کردن به چیز‌های دیگر یا انجام کار‌های دیگر سخت‌تر تلاش کند. در نتیجه، ذهن شما خسته می‌شود و این خستگی تمرکز و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد.

برای بالا بردن تمرکز چه کار کنیم

آموزش دادن به مغز برای تمرکز کردن

خبر خوش درباره‌ مغز ما، انعطاف‌پذیر بودن آن است. اگر چیزی به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد از جمله تمرکز و هوشیاری، می‌توانید مغزتان را برای دستیابی به آن آموزش دهید. تمرکز روی فعالیت‌های تقویتِ شناخت(مانند بازی‌هایی که به تفکر استراتژیک نیاز دارند) یک راهِ آموزش دادن به مغز است. طبق مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۵ انجام شد، بزرگ سالانی که پنج روز در هفته به مدت ۱۵ دقیقه در روز فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند از قبیل حل جدول کلمات متقاطع، تمرکز بالاتری پیدا می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه موقع درس خواندن تمرکز خود را حفظ کنیم

 

تاثیر مرتب بودن در بالا رفتن تمرکز

در مواقعی که نمی‌توانید روی کارتان تمرکز کنید بد نیست به فضای پیرامون‌تان نگاهی بیندازید. بیشتر اوقات، فضای نامرتب محیط و میز کار اثر مستقیمی روی وضعیت ذهنی شما دارد و تمرکز را برای شما دشوار می‌کند. مرتب کردن محیط پیرامون یا میز کار تاثیر زیادی روی توانایی‌های شناختی ما دارد. به هم‌ریختگیِ بیش از حدِ محیط به عنوان یک عامل حواس‌پرتی، ظرفیت مغز را برای تمرکز و پردازش اطلاعات محدود می‌کند.

تکنیک هایی که باعث افزایش تمرکز می شوند

عجله کردن ممنوع

همه ما مقصر فرسوده کردن بدن خود‌مان در اثر کار زیاد هستیم. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد مسئولیت‌های زیادی در فهرست انجام کارهایتان دارید، بدانید عجله کردن کمکی به شما نمی‌کند. برای پیشبرد موثر کار‌هایی که نیاز به اتمام آن‌ها دارید، تا جایی که می‌توانید سنجیده، آگاهانه و آهسته عمل کنید تا نه فقط جلوی اشتباهات احتمالی را بگیرید بلکه بتوانید توانایی متمرکز ماندن را تقویت کنید.

برای نوشتن این مطلب از «فرادید» کمک گرفته شده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.