2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقدی بر سریال آزادی مشروط؛ جای خالی شوخی های بامزه

نقدی بر سریال آزادی مشروط؛ جای خالی شوخی های بامزه

سریال آزادی مشروط چه نقاط ضعف و قوتی دارد و مسعود ده نمکی تا چه حد توانسته در ساخت مجموعه طنز موفق باشد؟

دوات آنلاین -سریال آزادی مشروط به کارگردانی مسعود ده نمکی نگاهی طنز به موضوع کرونا دارد؛ نگاه تازه که می تواند در نوع خودش جذاب باشد اما این مجموعه ضعف هایی هم دارد. نقدی بر آن را بخوانید:

 

شروع معمولی سریال آزادی مشروط

مائده کاشیان در خراسان نوشت: ماجرای سریال آزادی مشروط از جایی آغاز شد که تحت تاثیر شرایط کرونایی، قرار می‌شود تعدادی از زندانیان با حکم آزادی مشروط برای مدتی آزاد شوند و زندان به دلیل خطر انتقال کرونا خلوت شود. شخصیتی به نام «طاها مرادی» با بازی پرویز فلاحی‌پور که فعالیت نیروهای جهادی را در یک مسجد سامان دهی می‌کند و فرد نیکوکاری است، واسطه آزادی یکی از زندانیان می‌شود تا در مراسم ازدواج خواهرش شرکت کند.

 

در این میان یک زندانی دیگر با بازی علی مسعودی نیز از «طاها» درخواست می‌کند به بهانه همکاری با او و کمک به مردم، شرایط آزادی‌اش را فراهم کند. احتمالا در قسمت‌های بعد قرار گرفتن زندانیان در موقعیت انجام کار خیر و کمک به مردم، سرآغاز ماجراهایی می‌شود. ده‌نمکی پیش از این در ساخته‌های سینمایی خود مانند «اخراجی‌ها» و «زندانی‌ها» از فرمول قرار گرفتن افراد در موقعیتی متضاد با شخصیت‌ آن‌ها استفاده کرده بود و در «آزادی مشروط» نیز سراغ همین موضوع رفته است.

 

دو قسمت اول سریال بیشتر به روایت فعالیت نیروهای جهادی و ماجرای آزادی زندانیان مربوط بود و باید دید همکاری آن‌ها با «طاها» چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد. فعلا در قدم اول، «آزادی مشروط» نتوانسته با ماجراهای جذاب و شوخی‌های بامزه مخاطب را با خود همراه کند و شروع متوسطی داشته است.

عکسی از سریال آزادی مشروط

نبود شوخی‌های بامزه

پیش از سریال آزادی مشروط مجموعه‌هایی مانند «فرشتگان بی‌بال» و «موج اول» نیز روایت‌هایی از شیوع کرونا داشته‌اند، منتها با این تفاوت که سریال ده‌نمکی کمدی است. پرداختن به دوران شیوع کرونا از زاویه طنز می‌تواند برگ برنده سریال باشد، اما با توجه به دو قسمت ابتدایی «آزادی مشروط»، این مجموعه فاقد موقعیت‌های کمدی خوب و شوخی‌های بامزه بوده است. به عنوان مثال کل کل یکی از زندانیان به نام «بیژن» با بازی علیرضا استادی و دوست او با بازی علی مسعودی یا شوخی‌ها با فامیل مسئول زندان به نام «بی‌تقصیر» بامزه از آب درنیامده‌ است.

 

سریال آزادی مشروط از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تصویر درستی ارائه نداده است. مسئول زندان با ماسکی که زیر چانه خود زده است، در جمع زندانیان حاضر می‌شود و حتی پزشکان بیمارستان نیز در حالی که ماسک خود را زیر چانه‌ و پایین آورده‌اند در جلسه صحبت می‌کنند! آهنگی که بابک افرا خواننده موسیقی پاپ به عنوان یک مددکار در این جلسه خواند و اجرای گروه سرود با شعری درباره مبارزه با کرونا در ابتدای سریال نیز، وصله‌ای نچسب و غیرواقعی برای این مجموعه بود.

عکسی از سریال آزادی مشروط

بازی بازیگران در آزادی مشروط

پرویز فلاحی‌پور که هم اکنون سریال «آتش سرد» را از شبکه دو روی آنتن دارد و پیش از این هم با مجموعه «بی‌نشان» در شبکه سه حضور داشت، در «آزادی مشروط» نیز نقش یکی از شخصیت‌های اصلی سریال را ایفا کرده است. او در این مجموعه نسبت به دو سریال دیگر حضور متفاوت‌تری دارد. هرچند «طاها» نیز شخصیت مثبتی است، اما لهجه کرمانشاهی که البته فلاحی‌پور چندان با تسلط آن را ادا نمی‌کند و شیرینی‌های نقش اش، شخصیت او را متفاوت کرده است. دیگر بازیگران سریال مانند علیرضا استادی، سروش جمشیدی و علی مسعودی نیز بازی‌های متوسط و قابل قبولی داشته‌اند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/09/29
خیلی لوس وبی مزه اصلا به دل نمیشینه از اقای ده نمکی همچین سریالی بعیده. خیلی هم کش میاد تموم نمیشه
ناشناس 1401/08/15
یک سریال سطح پایین بی خاصیت اصلا از ده نمکی همچین سریال آبکی نداشتیم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.