2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

دیدنی های روستای الیت در چالوس، راهنمای سفر

روستای الیت کجای چالوس است و چگونه باید برویم؟ ین روستا چه دیدنی هایی دارد؟

دوات آنلاین -یکی از پیشنهادهای فوق العاده جذاب سفر برای علاقه مندان به طبیعت گردی روستای الیت در شهرستان چالوس است؛ روستایی زیبا با مناظر منحصر به فرد.

 

روستای الیت کجاست

روستای الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس واقع شده است و یکی از دیدنی ترین مناطق استان مازندران است.

 

مسیر روستا به این شکل است که در 18 کیلومتری مرکز بخش مرزن آباد و نرسیده به هزار چم در مکانی به نام دز بن باید وارد راهی فرعی شوید كه از جاده  اصلی جدا شده است.

 

بعد از آن باید 22 کیلومتر را طی کنید که البته مسیر سخت و پر از فراز و فرود است و گردنه نیز دارد. بعد از طی این مسافت به بلند ترین نقطه که ولیر دره نام دارد، می رسید. آن سوی ولیر دره دشتی فراخ است که همان دشت الیت است.

روستای الیت در کجای چالوس واقع شده است

الیت؛ روستایی قدیمی

توپاابراهیمی، پژوهشگر و نویسنده مازندرانی می گوید در الیت اماکنی تاریخی به صورت قلعه ویرانه، ده ویرانه و شهر ویرانه وجود دارد. روستای الیت بر فراز چند لایه از تمدن های گوناگون قرار گرفته است که با احتساب ابعاد این ویرانه ها در دور و اطراف روستا، به ویژه در سمت جنوب  شرقی و شرق مساحت آن به فراتر از 40 هکتار می رسد.

 

بیشتر بخوانید: روستای لاسم؛ از دیدنی های استان مازندران

 

طی مطالعه ای که باستان شناسان در سال های اخیر بر روی این ویرانه ها به ویژه تپه های جنوب شرقی به اسامی چلاسر- گرد گلک و پیشرار چال انجام داده اند از نمونه های لایه  سطحی آثار تمدنی را تا دوره اشکانیان که پایه های باروی شهر و خندق جزئی از آن است به وضوح در یافته و در نقطه ای دیگر به احتمال بازیابی آثاری از دوره  نوسنگی اشاره داشته اند.

 

تلاقی دو رود در دره الیت

کنار روستا، دره‌ای به نام دره الیت قرار دارد که به‌دلیل نزدیکی به این روستا، به همین نام خوانده می‌شود. این دره به سخت‌ترین دره ایران شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری جریان‌های آبی است که از این دره می‌گذرند. در این دره، دو رود چالوس و رود برارود با همدیگر تلاقی پیدا می‌کنند و چندین آبشار هم از درون صخره‌ها به بیرون فواره می‌کنند. این تلاقی صحنه‌ای بی‌بدیل و تماشایی را ایجاد می‌کنند.

روستای الیت آبشار و چشمه های زیادی دارد

چشمه ها و یخچال های الیت

این روستا چشمه های معروف زیادی دارد. اسپه آ، قلقل چشمه، اشکار وزن چشمه، سیا چشمان، سوز ناک چشمه،اسپرو چشمه، لان چشمه، چتی چشمه، سنگ چشمه، مالا کیله، اسین چشمه سر از جمله این چشمه ها هستند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به روستای دلیر در جاده چالوس

 

همچنین روستای الیت دارای آبشارهای فراوانی است. یخچال طبیعی دامنه زرین کوه واقع در پشت" آقای کت "، یخپال طبیعی گته نمه چال، یخچال طبیعی نفت چاک، رود خانه یخی دره مسیر شیطان کربنک و سنگلی تا لان غلت در این روستا قرار دارند.

 

گشت و گذار در آبشار سیاه چشمان

آبشار سیاه چشمان یکی از دیدنی ترین مناطق اطراف روستای الیت است که می توانید فیلیمی از آن را در بالای مطلب مشاهده کنید. اگر به این روستا سفر کردید حتما سری هم به آبشار بزنید.

 

جنگل های زیبا در روستای الیت

از معروفترین جنگل های روستا می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسکیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره کرد. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است.

روستای الیت چالوس بسیار دیدنی است

دیدنی های دیگر الیت

به غیر از طبیعت زیبا و سحر انگیزی که الیت را چون نگینی ارزشمند در میان گرفته است از دیدنی هایی چون گسل خوف انگیز تنگا تنگه – دیو تنیر (تنور دیو)- چشمه معروف اسبه اُ، زیارتگاه حضرات احمدرضا و زینب رضا ،غار کیت ، غار گرس جار، درختان ون تنومند و کهن سال  می توان نام برد که همگی به لحاظ گردشگری اهمیت دارند و طبیعت گردان کنجکاو را می توانند به سوی خود جلب کنند.

 

منابع: ایسنا- روستیران - مشرق

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.