2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
تاریخچه قلعه گبری در شهرری؛ بنای ساسانیان

تاریخچه قلعه گبری در شهرری؛ بنای ساسانیان

قلعه گبری یکی از آثار باستانی شهرری است که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

دوات آنلاین -قلعه گبری در شهرری بنایی تاریخی است که آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اما این بنا قدمتی چند هزار ساله دارد و می تواند به مکانی برای تحقیقات تاریخی و همچنین بازدید علاقه مندان تبدیل شود.

 

قلعه گبری کجاست

این قلعه تاریخی در جنوب شرقی شهرری در در شهرک علائین، نرسیده به خیابان شهید شیرازی واقع شده و از اوایل دهه 60 جزء موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم (ع) است.

قلعه گبری در دوران ساسانیان ساخته شد

قدمت قلعه گبری

قلعه گبری با حدود 3 هزار مترمربع وسعت در دوره ساسانیان ساخته شد و آثار اشکانی هم در آن دیده می شود. برج و باروهای این قلعه در گذر زمان و به دلیل فرسایش خاک تخریب شده و امروز تنها دیوارهای طولانی و مرتفع ساخته شده از خشت و گل این قلعه برجای مانده است.

 

بیشتر بخوانید: دیدنی ها و تاریخچه طاق بستان

 

همچنین گفته می شود مردآویج زیاری،  بنیانگذار سلسله آل زیار که در سال 313 شمسی فوت شد، در قلعه گبری دفن شده هرچند که هیچ نشانی از مقبره وی در این قلعه وجود ندارد.

 

در گوشه و کنار قلعه، سنگ قبرهای قدیمی دیده می شود که هنگام اجرای طرح توسعه و به سازی گورستان های قدیمی شهر ری به این مکان منتقل شده است. سنگ هایی که بر روی برخی از آنها نام های همچون فرمانفرما، مستوفی و ... دیده می شود .

برخی سنگ ها نشان از قدمتی 100 ساله دارد اما همچنان به حال خود در محوطه باز قلعه رها شده است.

 

تاریخ‌شناسان وجود ۴برج دیده‌بانی و ٨٠٠ اتاق را در این قلعه تایید کرده‌اند، ولی گویا همتی برای حفظ این آثار نبوده و از آنها فقط چند دیوار و تلی خاک باقی مانده است.

قلعه گبری از مکان های تاریخی شهر ری است

انبار باروت در قلعه گبری

از قلعه گبری به مدت حدود 40 سال به عنوان انبار آذوقه استفاده می شد. پیش از انقلاب نیز این محل به کارخانه باروت سازی تبدیل شده بود که بعد از فوت مالک آن قلعه وقف آستان حضرت عبدالعظیم حسنی شد.

 

بیشتر بخوانید: نقش رستم آرامگاه کدام پادشاهان است

 

حجت الله مرادی از اهالی قدیمی محله علایین است. او می‌گوید: «وقتی اینجا باروت می‌ساختند، داخل قلعه سالن‌ها و کارگاه‌هایی شبیه اتاق بود که در تعداد زیادی از آنها حلبی‌ها یا قوطی‌های پر از باروت را می‌چیدند. در چند سالن هم کارگران مشغول ساخت باروت بودند. »

 

در این سالها قلعه تاریخی بلاتکلیف مانده و بخش هایی از آن دچار فرسودگی شده اما اکنون قرار شده این مکان باستانی به موزه تبدیل شود و گردشگران نیز بتوانند از آنجا بازدید کنند.

 

منابع: ایرنا- همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.