2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
شیر گیاهی چیست و چه فوایدی دارد

شیر گیاهی چیست و چه فوایدی دارد

شیر گیاهی را چگونه مصرف کنیم و آیا می توان آن را جایگرین شیر حیوانی کرد یا نه؟

دوات آنلاین -میانه شما با شیر چطور است؟ بو، طعم یا نفخ ناشی از شیر حیوانی ازجمله مواردی است که باعث می‌شود خیلی‌ها قید نوشیدن شیر را بزنند. اما آنها که تاکید به مصرف شیر دارند؛ برای رفع مشکلات شیر راهکارهای مختلفی هم یافته‌اند. میانه شما با شیر گیاهی چطور است؟ این نوع شیر در سبد غذایی خانواده شما جایگاهی دارد؟ به‌نظر شما می‌توان با رنگ، طعم و مزه شیرهای گیاهی کنار آمد؟ چند سالی است بحث مصرف شیرهای گیاهی داغ شده‌است. دلایل متعددی هم برای این گرایش وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به تغییر الگوی تغذیه‌ای مردم بسیاری از کشورهای جهان اشاره کرد. از‌این‌رو لازم است با ویژگی‌های انواع شیرهای گیاهی آشنا شویم.

 

جام جم با مقدمه بالا نوشت: بالارفتن آمار گرایش به مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامتی بیشتر، به انتخاب نوع شیر نیز سرایت کرده‌است. از سوی دیگر ضرورت کمک به جلوگیری از افزایش دمای کره زمین، باعث شده‌است تا بعضی‌ها مصرف شیر گاو، بز، گاومیش و... را کاهش داده و به مصرف شیر گیاهی گرایش پیدا کنند. شیر گیاهی مانند شیر حیوانی علاوه بر مصرف رایج آن یعنی نوشیدن شیر، قابل استفاده در پخت‌و‌پز، شیرینی‌پزی و... نیز است. گرچه برای همخوانی طعم بعضی از شیرهای گیاهی به آنها شکر اضافه می‌کنند اما انواع بدون شکر آن نیز وجود دارد. برای انتخاب، برچسب ارزش غذایی روی پاکت شیر را مطالعه کنید.

 

۵ شیر آجیلی را بشناسید

می‌دانستید آجیل‌ها هم شیر دارند؟! تعجب ندارد. بادام، بادام هندی و فندق از جمله آجیل‌های خوش‌خوراکی هستند که امکان تهیه شیر نیز از آنها وجود دارد. شیر یا عصاره این گیاهان، ارزش غذایی بالایی داشته و هرکدام نیز ویژگی‌های اختصاصی خودشان را دارند.

شیر بادام از شیرهای گیاهی بسیار مفید است

شیر بادام، مناسب برای صبحانه

ته‌مزه آجیلی شیر همراه با غلات نیمه‌آماده، ترکیب دلنشینی برای وعده صبحانه است. از نظر ارزش غذایی، ساختار شیر بادام با شیر سویا و شیر گاو کاملا متفاوت است. شیر بادام دارای کمترین میزان کالری و بالاترین میزان پروتئین گیاهی است. مقدار چربی شیر بادام بسیار پایین بوده و همین مقدار اندک نیز از انواع غیراشباع است. این نوع شیر معمولا با آب رقیق می‌شود؛ به همین دلیل کالری پایینی داشته و ارزش غذایی آن در مقایسه با شیر تهیه شده از پرس اولیه کمتر است. بنابراین اگر بتوانید عصاره (شیر) بادام را در منزل تهیه کنید، ارزش غذایی آن به‌ویژه میزان کلسیم آن بسیار بالا خواهد بود.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۴۰ / پروتئین یک گرم/ چربی سه گرم.

 

بیشتر بخوانید: گوشت‌ گیاهی چیست و از چه ترکیباتی تهیه می‌شود

 

شیر بادام هندی، مناسب آشپزی

طعم شیر بادام هندی بسیار آجیلی است. به همین دلیل برای آشپزی و شیرینی‌پزی بسیار مناسب است. چربی موجود در شیر بادام زمینی از انواع غیراشباع است. بنابراین مصرف آن برای افرادی که کلسترول بالا داشته یا باید به هر دلیل میزان چربی بدن خود را کنترل کنند، بسیار مفید است. میزان کربوهیدرات شیر بادام زمینی به ازای هر فنجان، دو گرم است. بنابراین برای تهیه قهوه بسیار عالی است.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۲۵/ هیدرات کربن یک گرم/ چربی ۲ گرم/ پروتنین کمتر از یک گرم.

 

بدانید: ماست گاو بهتر است یا گاومیش و گوسفند

 

شیر فندق، ایده‌آل برای تهیه قهوه

شیر فندق، طعم آجیلی بسیار بالایی دارد. بنابراین مصرف آن با غلات نیمه‌آماده یا برای تهیه قهوه بسیار عالی است.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۱۱۰/ سدیم ۸/۸ میلی‌گرم/ پتاسیم ۴۸ میلی‌گرم.

شیر نارگیل از جمله شیرهای گیاهی پرمصرف است

شیر نارگیل، عصاره‌ای آشنا

در بین شیرها یا عصاره‌های گیاهی، شیرنارگیل با ذائقه عموم مردم آشناست. به این دلیل که در تهیه بسیاری از خوراکی‌های صنعت شیرینی و شکلات از شیر نارگیل استفاده می‌کنند. دلیل آن هم عطر و طعم خاص آن است. اضافه کردن آن به غلات نیمه‌آماده یا اضافه کردن کمی از آن به قهوه، باعث می‌شود طعم بسیار خوبی را مزه کنید.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۴۴۵/ پروتئین ۵/۴ گرم/ چربی ۴۹ گرم/ هیدارت کربن ۳۵/۶ گرم/ کلسیم ۴۱ میلی‎‌گرم.

 

شیر جوی دوسر؛ شبیه شیر گاو

شیر یا عصاره استخراج شده از جوی دوسر، شیرین بوده و از نظر طعم بسیار نزدیک به شیر کم‌چرب گاو است. این نوع شیر حاوی فیبر رژیمی بالا، فیتوکمیکال‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. بنابراین مصرف آن به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر مصرف این شیر می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و باعث کاهش میزان کلسترول خون نیز شود.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۱۳۰/ پروتئین ۴ گرم/ هیدرات کربن ۱۹ گرم.

 

شیربرنج، برای حساس‌ها

از آنجا که ساختار عصاره یا شیر استخراج شده از برنج کاملا گیاهی بوده‌است بنابراین مصرف آن برای افرادی که به هر نوع حساسیت غذایی دچار هستند، بسیار مفید است. از سوی دیگر مصرف آن برای آنهایی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، پیشنهاد می‌شود. میزان هیدرات کربن شیربرنج بالا و مقدار پروتئین، چربی و دیگر ترکیبات تغذیه‌ای آن پایین است؛ مگر این‌که غنی‌شده باشد. بنابراین اگر دیابت دارید یا قند خون شما به‌هر دلیل بالاست، شیربرنج مصرف نکنید.

 

ارزش غذایی در یک فنجان: کالری ۱۲۰/ هیدرات کربن ۲۲ گرم/ چربی ۲ گرم/ سدیم ۳۹ گرم/ پتاسیم ۲۷ گرم.

 

همه شیرها در یک نگاه

هریک از انواع شیرهای گیاهی دارای ارزش غذایی منحصربه‌فردی هستند، به این دلیل که از نظر میزان هیدرات کربن، فیبر، ویتامین‌ها، موادمعدنی، پروتئین و چربی متفاوت هستند. اما معمولا کارخانه‌های مختلف تولیدکننده این شیرها با غنی‌سازی‌های مختلف، میزان کمبودهای موجود در هر نوع شیر، به‌ویژه پروتئین و املاح را اصلاح می‌کنند.

 

تفاوت عمده شیرهای گیاهی با شیر گاو در میزان «کلسیم» آن است. هر ۱۰۰ میلی‌لیتر شیر گاو حاوی ۱۲۵ میلی‌گرم کلسیم است که اغلب تولیدکنندگان شیرهای گیاهی با افزودن کلسیم تلاش می‌کنند تا میزان کلسیم موجود در انواع مختلف را به حدود ۱۲۰ میلی‌گرم برسانند. از دیگر افزودنی‌ها به شیرهای گیاهی می‌توان به ویتامین‌های  B۲، B۱۲، D، Aو E اشاره کرد، ترکیباتی که در شیر حیوانی وجود داشته و در شیر گیاهی وجود نداشته یا میزان آن بسیار اندک است.

 

تعذیه: با سفیده تخم مرغ چه کار کنیم؛ خواص و ضررها

 

​​​​​​​ارزش سلامتی شما بالاتر از قیمت شیر است

هزینه خرید شیر و دیگر انواع لبنیات در کشور ما با سطح درآمد اکثر مردم همخوانی ندارد. به همین دلیل هم آمار مصرف لبنیات و به‌طور خاص شیر، کمتر از سرانه مصرف در بسیاری از کشورهای جهان است. به گفته زهرا عبداللهی، مدیرکل «دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، مصرف شیر در کشور ما ۳۰درصد کمتر از میانگین مصرف جهانی و در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، ۶۵درصد کمتر است.

 

این مسأله هزینه‌های درمانی بسیاری از به خانواده‌ها و دولت تحمیل می‌کند. به این دلیل که کاهش مصرف لبنیات به‌ویژه شیر، زمینه‌ساز کاهش میزان ذخیره کلسیم و ویتامین D در بدن و افزایش آمار بیماری‌های مرتبط به این دو، به‌ویژه پوکی استخوان است. اختلال در رشد قدی کودکان، آسیب به سلامت پوست، مو، ناخن و دندان‌ها از دیگر عوارض کمبود مصرف لبنیات است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.