2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
نقدی بر سریال بی نشان، داستان هیجان انگیز و بازی های معمولی

نقدی بر سریال بی نشان، داستان هیجان انگیز و بازی های معمولی

سریال بی نشان چه نقاط قوتی دارد؟ ضعف های این سریال کجا است؟ آیا داستان آن توانسته راضی کننده باشد؟

دوات آنلاین -سریال بی‌ نشان ساخته راما قویدل از همان ابتدای کار وارد داستان اصلی شد و توانست کنجاوی برانگیز باشد اما آیا این مجموعه می تواند در جلب نظر مخاطبان موفق باشد؟ نقدی بر این سریال را بخوانید.

 

قصه کنجکاوی ‌برانگیز سریال بی نشان

خراسان نوشت: سریال بی‌ نشان درباره «شهاب ادهم» سردبیر یک سایت خبری و خبرنگار پیش کسوت است که دغدغه مبارزه با فساد اقتصادی را دارد، به مشکلات اقتصادی مردم می‌پردازد و شخصیت درستکار و جسوری است. موازی با این موضوع، ماجرای ازدواج دختر «شهاب» با جوانی به نام «مسعود» که خانواده ثروتمندی دارد نیز روایت   و به چالش‌های این ازدواج پرداخته می‌شود.

 

فعالیت‌های «شهاب» برای افشای فسادهای اقتصادی و از طرف دیگر نفوذ برادرزاده او به پشت پرده زندگی سلبریتی‌ها می‌تواند مخاطب عام تلویزیون را با خود همراه کند. مضاف بر این که پرداختن به فساد و رانت، هرچند بدون ذکر نام و نشانی، همواره جذابیت خاص خود را برای بیننده دارد که در این مورد نیز به نظر می‌رسد برگ برنده اصلی سریال تازه راما قویدل، همین موضوع است.

 

ایراد اصلی سریال بی نشان

یکی از ایرادهای مهم سریال بی‌ نشان، انتقال حرف و پیام‌های قصه با شعار و به صورت کاملا رو و مستقیم است. این شعارزدگی و مستقیم‌گویی از نام خبرگزاری قصه یعنی «بیدارنیوز» گرفته تا دیالوگ‌ها و اتفاقات در اجزای مختلف سریال دیده می‌شود. در یکی از سکانس‌های قسمت اول، شخصیت «شهاب» سراغ خواهرزاده‌اش می رود که به دنبال اخبار زرد و افشاگری درباره سلبریتی‌هاست.

 

او «متین» را نصیحت می‌کند، باید و نبایدهای پرداختن به این اخبار و راه و رسم کار برای «مردم» را به او می‌آموزد. نصیحت‌ها در دیالوگ‌های «متین» هم به شیوه دیگری ادامه پیدا می‌کند و او در پاسخ می‌گوید، هدفش این است که مردم از سلبریتی‌ها بت نسازند و هویت واقعی آن‌ها را بشناسند! طبیعتا مطرح کردن این موضوعات با شعار و به صورت مستقیم، جذابیت خاصی برای مخاطب ندارد.

عکسی از سریال بی نشان

یک نقطه ضعف دیگر

نقطه ضعف دیگر بی‌ نشان تصویر غیرطبیعی از حرفه خبرنگاری است. «شهاب» به عنوان یک فرد کارکشته و باسابقه، بدون مستندات و مدارک کافی درباره منشأ ثروت اشخاص صحبت  و آنان را به استفاده از رانت متهم می‌کند. استقبال کاراکتر «شهاب» از دردسر و دادگاهی شدن، کار کردن تا دیروقت در تحریریه سایت به تنهایی نیز از مواردی است که کاراکتر او را به شخصیتی اغراق‌شده و غیرقابل باور تبدیل کرده است.

 

در عین حال افشاگری‌های «شهاب» علیه رانت، واجد نوعی هیجان است که جذابیت‌هایی برای تماشاگر دارد. شخصیتی که البته برای مبارزه با فساد، هزینه می‌دهد و بازداشت می‌شود و می‌تواند به نوعی یک قهرمان در امر مبارزه با فساد اداری و اقتصادی لقب گیرد.

 

این شخصیت مسئولیت سردبیری «بیدارنیوز» را برعهده دارد، اما در دو قسمت ابتدایی سریال دیدیم که بیشتر وظایف یک خبرنگار را انجام می‌دهد. تصویری که از خانواده «شهاب» نشان داده می‌شود نیز همراه با اغراق و کلیشه‌هاست. او در کنار همسر و دخترش زندگی خوبی دارد و مخاطب شاهد خانواده‌ای خوشبخت است که مدام با مهربانی و آرامش با یکدیگر صحبت می‌کنند.

عکسی از سریال بی نشان

بازی های متوسط در سریال بی نشان

در چنین شرایطی و با وجود ایراداتی که درباره شخصیت‌پردازی کاراکترها وجود دارد، انتظار نمی‌رود بازیگران سریال نیز عملکرد عجیب و غریبی داشته باشند. به عنوان مثال، طبیعتا شعارزدگی شخصیت «شهاب» و رفتارهای غیرقابل باور این کاراکتر، روی بازی پرویز فلاحی‌پور بی‌تاثیر نخواهد بود، بنابراین نمی‌توان کار این بازیگر باسابقه در «بی‌ نشان» را جزو بازی‌های خوب او به حساب آورد.

 

کاراکتر مریم کاویانی نیز در نقش مادر مهربان و آرام خانواده، از تصویری که از نقش‌های او در ذهن مخاطب نقش بسته، دور نیست. نیلوفر پارسا و مجید واشقانی نیز نقش پیچیده و سختی نداشته‌اند بنابراین نمی‌توان بازی بازیگران سریال را امتیاز ویژه‌ای برای «بی‌ نشان» دانست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/06/28
سریال جالبی نیست با بازی های ضعیف و مصنوعی مخصوصاااا برخی از هنرپیشه
هانیه 1401/06/27
سلام.چرا همش غربزنیم که سریال خوبی نیس درهرحال اقای قویدل هم بخاطرما تلاش میکنن بایدازشون قدردانی کنیم نه که ایرادبگیریم
چه فرقی میکنه 1401/06/18
سلام خداوکیلی بعد ازچندین قسمتی که بی نشان پخش شده خودتون خندتون نمیگیره؟کارگردانی بسیارضعیف،بازیهای معمولی و کاراکترهای غیرواقعی،بدون هیجان،وکاملارفع تکلیفی،مگه کسی مجبورتون کرده،خب سریال نسازید.
فیلم 1401/06/12
آقای کارگردان قبل از ساخت سریال چند تا سریال معمایی درست حسابی می دیدی که یه فرد ضعیف بدون هیچ قدرتی با تکیه به عقل و درایتش و کمک دوستانش، مقابل قدرتمندان حتی دولتی می ایسته و دستش رو برای رسانه و مردم رو می کنه. چند تا سریال می دیدی که حداقل تصوری از قدرت، پول و نحوه ی برخورد قانون شکنان پیدا کنین که هر کاری می کنن(حتی دستور قتل یا پاپوش قتل دوختن و زندانی کردن و...) تا دستشون رو نشه. ۱. سریال ضعیف و کش دار با کلیشه های رایج صدا و سیما و عاشقانه های کمرنگ و کلیشه ای. عشق در یک نگاه و اصرار عاشق و مخالفت والدین به خاطر مشکلات خانوادگی دختر. به شدت کلیشه ای. ۲. سریال بسیار کش داره و هیچ اتفاق قابل توجهی نمی افته. هیچ ایده ای برای مقابله با اشرار و قانون شکنان داستان و حتی شرارت و قدرت قانون شکنان قدرتمند وجود نداره. اشخاص ضعیف با چالش افراد به ظاهر قدرتمند رو به رو می شن ولی بدون هیچ خلاقیت و واکنش و ایده ی خاصی. از قدرت صحبت می شه ولی باز هیچ ایده و عملکر خاصی و حتی آزار قابل توجهی ازشون نمی بینی و همه در حد حرف و تهدید و کلیشه باقی می مونه. هیچ ترس و نگرانی خاصی برای مخاطب ایجاد نمی کنه و به جای باورپذیر بودن، مسخره و مضحکه. ۳. بازیگران در حد تیپ باقی موندن و همه شبیه هم هستن. حتی افراد بد داستان. بسیار آروم، متین، باوقار و حتی قسمت هایی لوس و بی مزه. بازی ها و دیالوگ گویی ها شبیه هم. حس می کنم بازی خانم کاویانی مثل همیشه نیست یا بهش گفتن زیادی آروم باش که دیالوگ گویی ایشون انقدر لوس شده. ۴. دیالوگ های سطحی پرداخت نشده. درسته که فیلم اکثرا دیالوگه ولی این سریال بر پایه و تکیه به دیالوگ نوشته شده. هیچ عملکرد خاصی از بازیگرها نمی بینیم و فقط حرفه. یا تو دفتر و خونه دور هم نشستن یا سراغ کسی می رن و فقط حرف می زنن. ۵. بلد نیستین معما و چالش ایجاد کنین؟ هیچ ایده و خلاقیتی ندارین؟ دیالوگ ها و اتفاقات معما ایجاد و مخاطب رو کنجکاو نمی کنن. همه چیز رو خیلی راحت لو می دن و کف دست مخاطب می ذارن. همه چیز رو هست و هیچی برای کشف نیست.
ناشناس 1401/06/09
من نمی بینم سریالشو چون هیجان نداره مخطب رو جذب نمی کنه و برای مثل منِ مخاطب نوعی هیچگونه هیجانی برای دیدن قسمت بعدی سریال ندارم و این یکی از نقص های بزرگ این سریال هستش. ولی با اینهمه من تشکر میکنم از همه ی عوامل چون زحمت میکشن
علیرضا 1401/06/08
اولا همشون با تلویزیون معروف شدن ولی وقتی بیکار میشن دیگه همه جا کار میکنن حتی در پیامهای بازرگانی دوما بیخودی جوسازی نکنین اکثر سریالهای تلویزیون خوبه چون مثل سینما و نمایش خانگی بدآموزی نداره
سلوی جابری 1401/06/01
سلام میشه بگین تو قسمت ۱۱ سریال بی نشان چی میشه ؟؟ من قسمت عاشقانه شو خیلی دوست دارم فکر میکنم مسعود و ریحانه از هم جداااا میشن چون اگه پدر و مادر مسعود ببینن قطعاً از هم جداااا میشن
ناشناس 1401/06/01
یادمه قبلا خانوم ضیغمی تلوزیون رو تحریم کرده بود و در حد خودش نمیدونست حالا چی شده تلوزیون رو قابل دونسته ؟، به خاطر وجود همچین بازیگری دوست ندارم سریال بی نشان رو تماشا کنم با اینکه اکثر سریالهای تلوزیون رو دنبال میکنم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.