2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
جاهای دیدنی زنجان کجاست

جاهای دیدنی زنجان کجاست

شهر زنجان دیدنی های زیادی دارد و مقصد خوبی برای گردشگری است. با برخی از این اماکن آشنا شوید.

دوات آنلاین -زنجان، منطقه‌ای که در محدوده‌ کوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث شده تابستان‌های کوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی تبدیل کرده است. گرچه کشاورزی بخشی از اقتصاد این شهر را به خود اختصاص داده اما فعالیت‌های صنعتی‌، محور اصلی اقتصاد این محدوده از ایران است. شهری با بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا، یعنی گنبد سلطانیه هنوز هم هزاران نقطه کشف‌نشده دارد.

مسجد جامع زنجان قدمتی طولانی دارد

مسجد جامع؛ بزرگ‌ترین مدرسه دینی

جام جم با مقدمه بالا نوشت: مسجد جامع زنجان که بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر است، از جمله‌ بناهای ارزشمندی محسوب می‌شود که  براساس طرح مساجد چهار ایوانی ساخته شده‌ و در قلب بافت قدیمی شهر قرار گرفته‌ است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ماهنشان

 

تاریخ احداث مسجد و مدرسه جامع زنجان که به «مسجد سید» معروف است، به قرن سیزدهم هجری قمری و دوره قاجاریه می‌رسد. هدف از ساخت این مجموعه ایجاد مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی بوده است.

رختشویخانه از جاهای دیدنی شهر زنجان است

رختشویخانه؛ بنایی منحصربه‌فرد در زنجان

رختشویخانه زنجان توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا ساخته شد و به‌طور عام‌المنفعه و شبانه‌روزی کار می‌کرد.

 

بیشتر بخوانید: بازار زنجان؛ طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران

 

سبک و سیاق معماری رختشویخانه زنجان را می‌توان به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داد. از نظر تشابه کاربری چنین بنایی در هیچ قسمتی از ایران به این شکل دیده نشده، ولی از نظر معماری با مسجد عباسقلی‌خان و دروازه ارگ قابل مقایسه‌ است. در ساخت این بنا از مصالحی چون سنگ، چوب و آجر استفاده کرده‌اند.

در سفر به زنجان از عمارت ذوالفقاری دیدن کنید

عمارت ذوالفقاری، از دیدنی های شهر زنجان

عمارت ذوالفقاری یا موزه باستان‌شناسی واقع در مرکز بافت قدیمی زنجان به سبک بناهای اواخر دوره‌ قاجار ساخته شده‌ است. سبک معماری این ساختمان را از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته‌اند، گرچه این بنای ارزشمند به‌رغم برخورداری از سبکی متاثر از الگوهای معماری غربی سنت‌های معماری ایران قدیم را حفظ کرده است.

شارشار آبشار دیدنی زنجان است

شارشار؛ تنها آبشار زنجان

آبشار شارشار از مناطق دیدنی زنجان در منطقه تهم است و در فاصله پنج کیلومتری از دریاچه سد تهم قرار دارد. از این آبشار به‌عنوان تنها آبشار شناخته‌شده در زنجان یاد می‌کنند و هر ساله میزبان گردشگران زیادی می‌شود. برای دسترسی به آبشار شارشار که از میان سنگ‌های صخره‌ای فرومی‌ریزد، کمی کوهنوردی نیاز است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.