2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
راهنمای سفر به تنگه دار نوشهر؛ معرفی دیدنی ها

راهنمای سفر به تنگه دار نوشهر؛ معرفی دیدنی ها

اگر قصد طبیعت گردی دارید یکی از بهترین مناطق در استان ماندران تنگه دار است که قطعا از سفر به آنجا لذت خواهید برد. این تنگه به عنوان آمازون ایران شناخته می شود.

دوات آنلاین -در روزهایی که سوز سرما مجالی برای خودنمایی ندارد و هوا به‌تدریج رو به گرمی می‌رود، بهترین لحظات را می‌توان در دل طبیعت سپری کرد. در بهار معمولاً هوا نه گرم است و نه سرد؛ همان است که باید باشد. در این حال و هوا، رفتن به مکان‌هایی که درخت‌ها تازه جوانه زده و عطر شکوفه‌های بهاری تمام فضا را پر کرده باشد، لذتی غیرقابل وصف است؛ پس زمان را از دست ندهید و همت کنید و در نخستین روزهای بهاری راهی شهر نوشهر در استان مازندران شوید و مسیر را به سمت تنگه‌ دار ادامه بدهید. با توجه به بارندگی‌های نسبتاً مناسب سال گذشته، امسال شرایط کمی بهتر است و آب فراوان‌تری از سرچشمه‌ها جریان دارد و رودها پرآب‌تر هستند. این دره زیبا و منحصر به فرد هم از این قاعده مستثنی نیست و آب بیشتری در آن جریان دارد. تنگ ‌دار به‌دلیل مسیری که آب در آن جریان دارد و پستی و بلندی‌هایی که طی می‌کند، به آمازون ایران شهرت یافته و همین امر باعث شده تا طرفداران زیادی از سراسر کشور به سمت این مکان طبیعی خاص و منحصربه‌فرد سرازیر شوند.

چگونه به تنگه دار نوشهر برویم

تنگ‌ دار در کجا واقع شده است

همشهری نوشت: در 8کیلومتری نوشهر، رودخانه‌ای از دل کوه و جنگل به سمت دریا در حرکت است که صحنه‌ای منحصر به فرد از تلاقی صخره‌ها و جنگل با نام تنگ ‌دار پدید آورده است. این تنگه در بین اهالی منطقه و ساکنان آن از قدیم تا به امروز اسامی زیادی را به‌خود دیده است و هنوز هم برخی از آنها بر سر زبان‌ها جاری است.

 

بیشتر بخوانید: دیدنی‌های مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن

 

این نام‌ها از روستایی در نزدیکی همین تنگه گرفته شده و اسم‌هایی چون کشکسرا، خشکه‌سرا، کوشک‌سرا، کشکه‌سرا، دره کرکرود، تنگ کشک‌سرا و تنگ‌ دار برای آن وجود دارد. البته نامی که عمومیت بیشتری دارد و به آن مشهور است همین تنگه‌ دار است. برای روزهایی که هوا کمی گرم‌تر می‌شود، این دره بهترین مکان برای رهایی از گرماست، اما در روزهای اول بهار که هنوز سرمای آب در هوای معتدل بهاری مناسب آب‌تنی نیست باید در روز مناسبی پا به این مکان بگذارید.

 

راه‌رفتن در مسیر رودخانه و گاهی آب‌تنی و گاه اطراق‌کردن در گوشه و کنار آب، مهم‌ترین تفریح و سرگرمی برای این تنگه است که البته سرسبزی درختان و جنگل‌های اطراف رودخانه را هم به زیبایی‌های این محیط باید اضافه کرد.

تنگه دار نوشهر مکان خوبی برای طبیعت گردی است

راه‌ پیمایی در تنگه دار

برای رفتن به این مسیر و پا‌گذاشتن در این مکان دیدنی باید انتظار شرایط متفاوت‌تری را داشته باشید، چرا که تنگ ‌دار مسیر نسبتاً باریک در میان صخره‌هایی است که با آب پر شده است. در برخی قسمت‌ها به راحتی می‌توانید از روی سنگ‌ها جلو بروید و در مقابل خیس‌شدن مقاومت کنید، اما در ادامه و  با بالا‌رفتن حجم آب ناگریز باید از میان آب عبور کنید. البته در ابتدای مسیر عمق آب کم است و به ندرت تا زانو می‌رسد ولی با پیشروی در میان این تنگه و با باریک‌تر‌شدن مسیر، حجم آب هم بیشتر شده و در برخی قسمت‌ها تا کمر در آب فرو می‌روید.

 

راهنمای سفر: مسیر دسترسی و جاهای دیدنی جواهرده رامسر

 

در اوایل بهار و زمانی که بارندگی‌ها زیاد باشد و همچنین یخچال‌های طبیعی برف خوبی را ذخیره کرده باشند، حوضچه‌های بین مسیر کاملاً پر می‌شوند و می‌توانید از لذت شیرجه‌زدن و آب‌تنی تمام‌عیار هم در آنها بهره ببرید. در طول این مسیر صحنه‌های خاص و هیجان‌انگیزی را هم ملاحظه می‌کنید؛ صخره‌هایی که با خزه پوشیده شده و قطرات آبی که به صورت آبشاری از آنها سرازیر است و همچنین نور خورشیدی که از لابه لای درختان بلند قامت اطراف رودخانه روی این صخره‌ها می‌تابند و صحنه‌هایی مثال‌زدنی را به‌وجود می‌آورند.

 

اگر گوشی تلفن همراه‌تان همچنان از قطرات آب دورمانده، به راحتی می‌توانید خودتان را به چند عکس کارت‌پستالی مهمان کنید. در آخر این را هم درنظر بگیرید که برای تجربه این هیجان‌ها باید آمادگی یک پیاده‌روی طولانی 5-4کیلومتری را داشته باشید و حسابی برنامه‌ریزی کنید.

تنگه دار نوشهر چه دیدنی هایی دارد

طبیعت گردی در تنگه دار

طبیعت‌گردان به 2دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ کسانی که استفاده از کوه و رود و جنگل را برای یک تفریح یک‌روزه دوست دارند و شب‌ها حتماً باید در مکانی استراحت کنند که امکانات اقامتی مناسبی وجود داشته باشد. اما گروه دوم کاملاً برعکس این دسته هستند و به اعتقاد آنها شب‌های طبیعت هم همانند روز زیبایی دارد و حتماً باید تجربه کرد تا به زوایای پنهان آن پی برد.

 

در همین زمینه: راهنمای کامل سفر به کلاردشت

 

تنگ ‌دار برای هر 2دسته مناسب است؛ گروه اول به راحتی می‌توانند در نزدیکی این مکان طبیعی، یک مکان اقامتی هم برای شب رزرو و به راحتی زمان‌شان را مدیریت کنند. در نزدیکی تنگ‌ دار چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد و در شهرهای اطراف هم به راحتی انواع هتل‌ها و ویلاهای متنوع برای اقامت فراهم هستند. اما برای دسته دوم این شرایط شاید کمی متفاوت باشد؛ آنها به‌راحتی می‌توانند در محیط جنگلی اطراف این صخره‌ها شب را کمپ بزنند و اقامت داشته باشند. البته برخی امکانات حداقلی هم در بعضی از نقاط این تنگه فراهم است که شاید کار گروه دوم را تا حدی راحت‌تر کند. دوستداران اقامت و کمپ‌زدن در طبیعت بهتر است قبل از تاریک‌شدن هوا، شرایط آب‌وهوایی و موقعیتی را که تمایل دارند تجهیزات کمپینگ را برپا کنند انتخاب کرده تا با تاریک‌شدن هوا با مشکلی مواجه نشوند.

 

نکات ضروری سفر به تنگه دار

برای رفتن به هر طبیعتی باید برخی شرایط را درنظر گرفت. گاهی طبیعتی که برای سفر یک‌روزه و یا حتی چند روزه درنظر می‌گیریم از شرایط نرمال و معمولی برخوردار است و نیاز به آمادگی یا فراهم‌آوردن شرایط خاصی نیست. اما از آن طرف برخی از مکان‌های طبیعی شاید برای همه مناسب نباشد و حتماً باید از آمادگی نسبی برخوردار بود و برخی شرایط را از قبل فراهم کرد. اگر برای این تنگه بخواهیم درجه سختی درنظر بگیریم، باید درجه متوسط به بالا را برای آن درنظر گرفت. البته این درجه سختی مربوط به قسمتی می‌شود که قرار است پیاده‌روی و یک مسیر حدوداً 5کیلومتری را در آب و خشکی و صخره طی کنید. برای رفتن به این مکان زیبا و هیجان‌انگیز بهتر است به برخی از نکات مهم توجه کنید تا با بهترین خاطره‌ها، این طبیعت را ترک کنید.

 

نخستین و مهم‌ترین موضوع برای رفتن به تنگ‌دار داشتن آمادگی نسبی حداقلی شما و همراهان‌تان است. در قدم بعدی برای رفتن به طبیعت این منطقه اطلاع از این موضوع است که برخی از نقطه‌های این مسیر ممکن است تا کمر مجبور باشید در آب حرکت کنید، پس پیاده‌روی در مسیر این رودخانه به هیچ عنوان مناسب کودکان نیست. موضوع بعدی و مهم برای این مسیر، وسایلی است که قرار است به همراه داشته باشید که باید از غیرقابل نفوذ‌بودن آب به داخل آنها و همچنین لباس و کفش مناسب مطمئن شوید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.