2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
طرز تهیه گل پالوده گیلانی

طرز تهیه گل پالوده گیلانی

گل پالوده از دسرهای سنتی استان گیلان است که به ویژه در مه مبارک رمضان زیاد پخته و مصرف می شود.

دوات آنلاین -به جز رشته‌خشکار که پای ثابت مراسم مختلف گیلان است، اگر در‌ ماه‌رمضان مهمان یک گیلانی باشید، احتمالاً عطر دسر گل‌ پالوده اسیرتان کرده؛ دسری سبک و مقوی که به فرنی گل‌محمدی هم معروف است و برای تهیه آن دردسر زیادی متحمل نخواهید شد.

 

مواد لازم برای گل پالوده

شیر: 3لیتر

شکر: 3.5پیمانه

برنج نیم‌دانه گیلانی: 2پیمانه

کره: 50گرم

گل‌محمدی: 80گرم خشک شده یا 160گرم گل‌محمدی تازه

آب: 2پیمانه

گیلانی ها دسر گل پالوده را چطور می پزند

دستور پخت گل پالوده

همشهری نوشت: برنج را بدون نمک خیس کنید و اجازه دهید چند ساعتی در آب بماند. بعد از خالی کردن آب برنج آن را آسیاب کنید تا حالتی خمیری به‌خود بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودینگ شیره انگور

 

باید برنج آسیاب‌شده را با 2لیوان آب مخلوط کنید و حسابی هم بزنید. مخلوط آب و برنج را از صافی رد کنید تا آب از آن جدا شود. سپس برنج پوره شده را در قابلمه بریزید.

 

برای اینکه اصطلاحاً شیره برنج به خوبی خارج شود، لازم است 2بار دیگر آن را با آب مخلوط کنید، هم بزنید و از صافی رد کنید. بعد از این مرحله، نوبت اضافه کردن شیر و شکر به برنج است.

 

اگر از گل‌محمدی خشک شده استفاده می‌کنید، بعد از شستن، نیم‌ساعتی آن را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. سپس آن را با غذاساز یا آسیاب یا با استفاده از چاقو کاملاً خرد و ریز کنید.

 

فیلم: طرز تهیه دسر توت فرنگی

 

اگر از گل‌محمدی تازه استفاده می‌کنید فقط آن را بشویید و خرد کنید. گل را کناری بگذارید و قابلمه حاوی شیره برنج، شکر و شیر را روی حرارت قرار دهید.

 

مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه قابلمه به جوش آمد دیگر نیازی به هم زدن نیست. گل‌محمدی را با کره تفت دهید و به مخلوط داخل قابلمه اضافه کنید تا مایه غلیظ شود. پالوده داغ را که از نظر غلظت به فرنی شباهت دارد، از روی شعله بردارید و در ظرف‌های کوچک بریزید. دسر گل‌ پالوده هم به‌صورت سرد و هم به‌صورت گرم سرو می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.