2022/07/04
۱۴۰۱ دوشنبه ۱۳ تير
روش هایی برای خلاصی از افکار مزاحم

روش هایی برای خلاصی از افکار مزاحم

یک روان شناس در این مطلب 5 راهکار را یاد داده که می توانیم با کمک آنها از نوشخوار ذهنی خلاص شویم.

دوات آنلاین -گاهی چیزهای عجیب و غیرضروری ذهن ما را درگیر می‌کند، حین کار، موقع خواب و حتی وسط رانندگی و خلاصه هر لحظه درگیر نشخوار ذهنی موضوعی هستیم که نه تنها فایده‌ای برای زندگی ما ندارد بلکه آزارمان هم می‌دهد. اما چطور می‌شود از این ماجرا خلاص شویم؟

 

ناهید عبدی، روان شناس در یادداشتی در خراسان به این سوال جواب داده و 5 راهکار مفید و عملی را پیشنهاد داده است.

 

یک نشخوار ذهنی جایگزین پیدا کنید

وقتی موضوع نامطلوبی مدام در ذهنتان تکرار می‌شود، یک موضوع جایگزین پیدا و با این موضوع جدید آگاهانه درگیری ذهنی ایجاد کنید.

چگونه افکار مزاحم را از خود دور کنیم

به خودتان به عنوان سوم شخص هشدار بدهید

در گفت وگویی درونی یا با صدای بلند، خود را خطاب قرار دهید و از خودتان بخواهید دیگر به موضوع فکر نکنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از خیالبافی راحت شویم

 

مدت زمانی را که هرروز درگیر نشخوار ذهنی می‌شوید، یادداشت کنید

همین کار ساده باعث می‌شود آگاهانه‌تر دربارۀ زمانی که برای افکار مزاحم صرف می‌کنید، بیندیشید و راحت‌تر بتوانید راه را برای ورود آن‌ها ببندید.

 

زمانی را طی روز برای نشخوار ذهنی باز کنید

با خودتان قرار بگذارید سر ساعت مشخصی دربارۀ موضوعی که دوستش ندارید فکر کنید. همین اجبار بیرونی مقاومتی برای فکر کردن ایجاد می‌کند.

 

به نبود افکار مزاحم فکر کنید

با خودتان بگویید اگر این افکار مزاحم نبودند به چه چیزهایی فکر می‌کردم؟ ببینید با کمک نشخوار ذهنی دارید از فکر کردن به چه موضوعات دیگری طفره می‌روید؟

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.