2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ماکارونی را با چی بخوریم؛ پیشنهاد طب سنتی

ماکارونی را با چی بخوریم؛ پیشنهاد طب سنتی

ماکارونی دیرهضم است اما مصلحات چیست؟ این غذا چه مزاجی دارد؟

دوات آنلاین -ماکارونی از غذاهایی است که اخیرا مورد تحلیل تعدادی از صاحب نظران طب سنتی قرار گرفته و درخصوص مزاج این غذا، سختی هضم آن و مصلحاتی که به هضم بهتر آن کمک کند و از عوارض آن بکاهد، مواردی مطرح شده که می تواند  برای آن دسته از افرادی چاره ساز باشد که با خوردن این غذای پرطرفدار دچار مشکل می شوند.

 

مزاج ماکارونی

جام جم با مقدمه بالا نوشت: ماکارونی، اسپاگتی، لازانیا و ورمیشل از فرآورده های آردگندم اند که از دیدگاه طب سنتی در گروه غذاهای خمیری و غلیظ قرار گرفته اند.

 

مزاج ماکارونی به نوعی است که علامتی از گرمی، سردی، تری یا خشکی در حالات بدنی و روانی انسان پدید نمی آورد و در واقع مزاج غالبی ندارد و معتدل است.

 

هضم ماکارونی

حال با وجود مزاج معتدل ماکارونی، چرا این غذاهضم سختی دارد و با مصرف آن دچار سنگینی یا خواب آلودگی می شویم؟ از دیدگاه طب سنتی در بهترین شرایط هضمی در معده و کبد، از ماکارونی خلط غلیظی تولید می شود.

 

بیشتر بخوانید: پوست انار چه خاصیتی دارد

 

غذاهای غلیظ به راحتی هضم نمی شود و مدت بیشتری برای هضم لازم دارد؛ ضمن این که چون در فرآیند هضم ماکارونی موادی زاید با غلظت و چسبندگی و سنگینی نسبتا زیادی به جا می ماند برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند، افراد دچار بیماریهای غلظت خون، مشکلات قلبی- عروقی، اختلالات کبدی و کسانی که هضم ضعیفی دارند یا به عبارت دیگر معده آنها غذا را به درستی هضم نمی کند یا انرژی بدن آنها کاهش یافته (مثل کسانی که تازه از بستر بیماری بیرون آمده اند یا عمل جراحی وسیع داشته اند) یا افرادی که زیاد نفخ می کنند و مبتلا به ریفلاکس هستند، مناسب نیست.

 

مصرف غذاهای غلیظ برای بیشتر افراد ممنوع است اما افرادی که معده های قوی یا فعالیت های سنگین بدنی دارند مثل کارگران، کشاورزان و ورزشکارانی که می توانند این غذا را هضم کنند برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

 

توصیه براین است که مزاج های گرم و تر یا دموی و سرد و تر یا بلغمی بیشتر از سایر مزاج ها در مصرف ماکارونی حد اعتدال را رعایت کنند.

چه چیزهایی را همراه ماکارونی بخوریم بهتر است

مصلحات ماکارونی

مصلحات نقش اصلاح کننده و کاهش دهنده عوارض ماده غذایی را دارند، ولی یک باور نادرست درباره مصلحها این است که خیلی ها گمان می کنند با استفاده از مصلح، مزاج و مشکلات و عوارض آن خوردنی کاملا تغییر می کند اما لازم است بدانید مصلح قرار نیست کیفیت ماده خوراکی را کاملا عوض کند و باید هر فرد با شناخت درست از مزاجش، مواد غذایی مصرفی خود را اصلاح کند.

 

بدانید: پوست پیاز برای چی خوب است

 

در هر حال برای کاهش عوارض ماکارونی، مصرف زیره و سیاه دانه نیم کوب و پودر آویشن شیرازی و دارچین بنابر سلیقه فرد هر کدام پیشنهاد شده است و باید به مقداری مصرف شود که بو و طعم آن کاملا در غذا احساس شود.

 

توصیه دیگر استفاده از سبزیجاتی مانند شوید، جعفری یا کمی سیر تازه همراه با ماکارونی است. مصرف همزمان ماست، ماست و خیار، سالاد فصل و سالاد شیرازی با ماکارونی منع شده است زیرا می تواند عوارض این غذا را تشدید کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.