2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ضرب المثل قوز بالای قوز از کجا آمده و ریشه آن چیست

ضرب المثل قوز بالای قوز از کجا آمده و ریشه آن چیست

حکایت جالب مربوط به ضرب المثل قوز بالای قوز را در اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -ضرب المثل های فارسی هر کدام حکایت خاص خودشان را دارند که در ادبیات کهن ما ریشه دارد. برخی از این ضرب المثل ها از واقعیت ریشه گرفته و برخی دیگر نیز از داستان ها بیرون آمده و برای ما باقی مانده است. یکی از این حکایت ها قوز بالای قوز است که به معنی اضافه شدن مشکلی بر مشکل قبلی است. ریشه این ضربه المثل را در ادامه بخوانید.

 

حکایت قوز بالای قوز

آخرین خبر نوشت: فردی به خاطر قوزی که بر پشتش بود خیلی غصه می خورد.یک شب مهتابی بیدار شد خیال کرد سحر شده،بلند شد رفت حمام. از سر آتشدان حمام که رد شد صدای ساز و آواز به گوشش خورد،اعتنا نکرد و رفت تو.

 

بیشتر بخوانید: ریشه ضرب المثل باج سبیل گرفتن

 

وارد گرمخانه که شد دید جماعتی بزن و بکوب دارند و مثل اینکه عروسی داشته باشند می زنند و می رقصند. او هم بنا کرد به آواز خواندن و رقصیدن و خوشحالی کردن. در ضمن اینکه می رقصید دید پاهای آنها سم دارد. آن وقت فهمید آنها از ما بهتران هستند؛ اگرچه خیلی ترسید اما خودش را به خدا سپرد و به روی آنها هم نیاورد.

 

بدانید: ضرب المثل دسته گل به آب دادن از کجا آمده است

 

از ما بهتران هم که داشتند می زدند و می رقصیدند فهمیدند که او از خودشان نیست ولی از رفتارش خوششان آمد و قوزش را برداشتند. فردا رفیقش که او هم قوزی بر پشت داشت، از او پرسید: تو چکار کردی که قوزت صاف شد؟ او هم قضیه آن شب را تعریف کرد. چند شب بعد رفیقش رفت حمام. دید باز حضرات آنجا جمع شده اند خیال کرد همین که برقصد از ما بهتران خوششان می آید.

 

وقتی که او شروع کرد به رقصیدن و آواز خواندن و خوشحالی کردن، از ما بهتران که آن شب عزادار بودند اوقاتشان تلخ شد. قوز آن بابا را آوردند گذاشتند بالای قوزش؛ آن وقت بود که فهمید کار بی مورد کرده، گفت: وای وای دیدی که چه به روزم شد، قوز بالای قوزم شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.