2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
ریشه ضرب المثل شاهنامه آخرش خوش است

ریشه ضرب المثل شاهنامه آخرش خوش است

ضرب المثل شاهنامه آخرش خوش است یعنی چه و کجا به کار می رود؟

دوات آنلاین -یکی از ضرب المثل های رایج فارسی که حتما شما هم شنیده و حتی به کار برده اید به شاهنامه فردوسی برمی گردد و می گویند شاهنامه آخرش خوش است اما ریشه این ضرب المثل چیست؟

 

ماجرای آخر شاهنامه

فردوسی نگارش شاهنامه را با حمایت و تشویق محمود غزنوی آغاز کرد و از سوی او قول های زیادی گرفت. این شاعر نامدار ایرانی 30 سال از عمر خود را وقف سرودن شاهنامه کرد و اشعار حمسی او در تمام این سال ها مونس ایرانیان بوده و خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: ریشه ضرب المثل قوز بالای قوز

 

جایگاه بالای شاهنامه فردوسی در فرهنگ و ادبیات ایران باعث شد خیلی ها موقع خواندن آن از سلطان محمود غزنوی به نیکی یاد و او را به خاطر همتی که در حمایت از فردوسی کرد، تشویق کنند اما این فقط ظاهر ماجرا است و آگاهان به چنین افرادی می گفتند شاهنامه آخرش خوش است چون در پایان معلوم می شود سلطان غزنوی چه بدعهدی ها در حق فردوسی کرد .

 

 این گونه بود که شاهنامه آخرش خوش است، تبدیل به یک ضرب المثل رایج شد و وقتی به کار می رود که فردی دست به کار نادرستی بزند و بر انجام آن اصرار داشته باشند آن وقت به او می گویند شاهنامه آخرش خوش است. یعنی منتظر بمان و عاقبت کارهایت را ببین.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.