2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان

خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان

همه آنچه درباره فیلم مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -فیلم مرد بازنده با کارگردانی محمدحسین مهدویان هفتمین ساخته او است که نسبت به کارهای قبلی اش تفاوت های زیادی دارد. خلاصه داستان و دو نقد بر این فیلم را در ادامه بخوانید.

عکسی از فیلم مرد بازنده

خلاصه داستان فیلم مرد بازنده

فیلم مرد بازنده داستان مردی است به نام احمد خسروی که در گیرودار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد در می‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد...

 

این فیلم  تقریبا با همه آثار محمدحسین مهدویان متفاوت است و این تمایز با جسارت در محتوای ملتهب و تغییر ژانر نمود پیدا کرده و تبدیل به مهمترین ویژگی‌ اثر می‌شود. مرد بازنده یک نئونوآر با گرایشات کاملا کلاسیک است که بر پیچیدگی‌های روانی شخصیت‌هایش استوار است.

 

آخرین ساخته محمد حسین مهدویان اثری جنایی و ساختارشکن متکی بر استعاره‌های و المان‌های ژنریک است که فیلم را به شدت متفاوت و برجسته می‌کند. فیلم با تاکید بر ویژگی فردی کارآگاه پلیس بر بروز رنج‌های درونی او صحه می‌گذارد.

عکسی از فیلم مرد بازنده

بازیگران فیلم مرد بازنده

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌ پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی بازیگران مرد بازنده هستند.

 

2 نقد بر فیلم مرد بازنده

مقایسه مرد بازنده و زخم کاری

هوشنگ گل‌مکانی در نقد به فیلم مرد بازنده عنوان کرد: مرد بازنده هم از نظر پرداخت و هم از نظر مضمون شباهت زیادی به سریال زخم کاری داشت و به نظر من محمدحسین مهدویان در این سال‌ها توانسته به یک کارگردان‌ مسلط و ماهر تبدیل شود باید گفت که او یک صنعتگر سینماست و به خوبی کارش را بلد است.

 

وی ادامه داد: شنیده‌ام که این فیلم در زمان بسیار کوتاهی ساخته شده است؛ ظاهرا فیلمبرداری آن از اوایل آذرماه شروع شده و این بسیار حیرت انگیز است که فیلمی با چنین شرایط دشواری در این مدت کوتاه ساخته شود و البته باید گفت که همه این‌ها نشان دهنده این است که یک کارگردان حرفه‌آی و مسلط به کار پشت فیلم قرار دارد.

 

منتقد سینما با اشاره به مضمون و محتوای فیلم مرد بازنده گفت: می‌توانیم بگوییم افشاگری‌هایی که در این سال‌ها نسبت به صاحبان قدرت صوت می‌گیرد در این فیلم وجود داشت و پایان باز آن یک حرکت جسورانه بود.

 

گل‌مکانی با اشاره با بازی بازیگران این فیلم عنوان کرد: خب طبیعتا وقتی یک کارگردان مسلط در یک فیلم حضور دارد طبیعی است که نسبت به انتخاب عوامل هم بسیار هوشمندانه عمل شود.

 

وی با بیان اینکه کست ثابت مهدویان در موفقیت این فیلم تاثیرگذار بوده گفت: وقتی یک گروه در فیلم‌های متعددی با هم کار می‌کنند شناخت خوبی ازهم پیدا می‌کنند و گاهی می‌توانند با یک اشاره به یکدیگر پیامی را برسانند و خیلی از کارگردانان سعی می‌کنند که با گروه ثابتی همکاری داشته باشند و حتما همین مسئله روی نتیجه کار تاثیر مثبت می‌گذارد.

عکسی از فیلم مرد بازنده

کارآگاه خاص در مرد بازنده

ایرنا در نقدی نوشت: ... کارآگاه جستجوگر فیلم غیر از ویژگی‌های روانی فردی که در درام بسیار موثر است، دارای نمودهایی بیرونی هم هست. مثل دندان عفونی و مصائبی که در روابط او با سینا، تنها پسرش، تجربه می‌کند. همه این مصائب به علاوه وظیفه‌های شغلی و اجتماعی موقعیتی است تا اراده قوی و تسلیم ناپذیر کاراگاه «خسرو احمدی» را در روندی دراماتیک به بوته آزمایش گذارد.

 

نوعی بی‌تفاوتی‌های احساسی تاثیر پذیرفته از محیط و نتایج وحشتاکی که از سبقه شخصیت محوری متوفی در لایه‌های مختلف روایی تنیده شده نوعی کنکاش‌گرایی را حول چند شخصیت شکل می‌دهد. این آزمایش‌ها فقط برای کارگاه پلیس طراحی نشده، بلکه «شهاب» کاراکتر به قتل رسیده فیلم نیز مشمول این آزمایش‌ها و پرسشگری واقع می‌شود.

 

جواد عزتی، کاراگاه خسروی فیلم، در چیدمان روایتی جستجوگر ناخواسته «جیک گیتِس» محله چینی‌ها را در ذهن متبادر می‌کند. البته ظاهر خسته و روان‌پریش‌تر احمدی تفاوت‌هایی این دو کاراکتر را برجسته می‌کند، اما خط روایت و موقعیتی که این دو شخصیت در آن قرار می‌گیرند چندان متفاوت نیست.

 

در چنین نئوآرهایی قرار نیست کاراگاه قاتل را دستگیر کنند و همچون فیلم کلوت (آلن جی پاکولا) قرار نیست، مسئله پلیسی و دغدغه قانون در پازل‌های دراماتیک فیلم حل شود. بلکه ویژگی‌های مقتول و اثر منفی که او بر سایر اطرافیانش می‌گذارد، گره‌های اصلی فیلم‌ را  دربرمی‌گیرد. 

 

مرد بازنده اثری وفادارانه به نئونوآر دهه هفتاد با شاخصه‌های پارانویایی است. در چنین ساختاری ویژگی‌هایی جنایی با ملودرام تنیدگی پیدا می‌کند و سرفصل‌های اخلاقی هیچکاکی بخشی از آن را دربرمی‌گیرد.

 

وقتی کاراکتر مرضیه در پایان فیلم این گره‌ها را حل می‌کند، درس‌های اخلاقی فیلم در مورد پایبندی و اخلاق‌گرایی عیان می‌شود.

 

البته مهدویان دیدگاه روشنفکرانه‌ای را چاشنی این جستجوگری می‌کند. نمایش نوعی از تنهایی زودرس در مورد کاراگاه احمدی، بیگانگی و تهی بودن زندگی در میانسالی و عدم پایبندی مقتول در روابط خانوادگی، لایه‌های فرعی و شاخ و برگ‌ها فراوانی را در فیلم می‌افزاید.

 

یکی از ویژگی‌های مهم فیلم مرد بازنده خلق و گسترش فضای پر از شک و نامطمئنی است که در فیلم به تدریج گسترش پیدا می‌کند. این شک مشمول افرادی مثل شهاب می‌شود که در اکوسیستم اقتصادی نامطلوبی رشد کرده‌اند و به همین تصاویر به غایت خفقانه‌ و دلگیرتر تصویر می‌شوند.

 

رمز و راز، ابهام و تیرگی‌ شخصیت‌ها و نوعی پرداخت مینیمالیستی کارگردان از چنان کیفیتی برخودار است که مرد بازنده را از سایر آثار مهدویان متمایز می‌کند.

 

 ویژگی مهدویان این است که در دایره محدود سینمای ایران که تغییر ژانر در آن ممکن نیست او هر بار سراغ فیلم یا سریالی در گونه متفاوتی می‌رود و گاهی به شخصیت‌هایی که در گذشته خلق کرده در قالب یک شخصیت جدید ادای دین می‌کند.

 

او در هر فیلمی سراغ یک قصه متفاوت می‌رود و گاهی به شخصیت‌هایی که در گذشته خلق کرده در قالب شخصیت‌ها تازه‌تر ادای دین کند. خسروی کاراگاه پلیس فیلم مرد بازنده ادامه امروزی نمایش مردان مقاومی محسوب می‌شود که مهدویان تصاویر سینمایی ممتازی را از آنان خلق کرده است.

 

مرد بازنده هوش و ذکاوتش را به در لباس یک پلیس وام دار فیلم های پلیسی ریویزیونیستی (تجدید نظرطلبانه) دهه هفتاد است. ترکیبی از تصاویر مینیمالیستی ژان پیر ملویل در کنار سبک قصه‌گویی به شیوه محله‌چینی‌ها با استفاده از فضاهای تیره، غیرآفتابی و معمولا بارانی و روایتی مرموز همراه با پیرنگ جفاکاری، قتل، خیانت که تأثیرهای نئونوآر را به صورتی اساسی‌تر در یک فیلم ایرانی بازتاب می‌دهد و حس اضطراب را در شرایط معاصر بازنمایی می‌کند.

 

در این فیلم با توجه به ساختار فیلم جواد عزتی از نظر تکنیکی نقشی که ارائه می‌دهد تقریبا فوق‌العاده و منحصر به فرد اجرا شده و شاخصه‌های ساختاری نئونوآر در بازی جواد عزتی تجلی پیدا می‌کند.

 

عزتی بازیگر تمام‌ناشدنی سینمای ایران است که از حیث اجرا و ایفای نقش‌های متفاوت ممتازترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. مجید نوروزی با اینکه نقش مکمل را در این فیلم اجرا می‌کند اما پتانسیل نادیده‌گرفته‌شده‌تری از خود را به اجرا می‌گذارد و شاید بتوان او را در این اثر به عنوان استعدادی دیرشناخته شده و هدر رفته در سینما کشف کرد.  

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.