2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
آیا همه افراد را می توان هیپنوتیزم کرد

آیا همه افراد را می توان هیپنوتیزم کرد

از هیپونتیزم برای درمان کدام بیماری ها می توان کمک گرفت و چه افرادی نباید از این روش استفاده کنند؟ توضیحات یک روان شناس را بخوانید.

دوات آنلاین -چگونه باید از فواید هیپنوتیزم بهره‌مند شویم؟ چه کسانی می‌توانند از این فن استفاده کنند؟ چرا باید از هیپنوتیزم کمک بگیریم؟ چه کسانی می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند؟ سید محسن کلانتر، روانشناس بالینی در یادداشتی در جام جم به این سوالات پاسخ داده است.

هیپنوتیزم برای درمان چه افرادی مفید است

چه افرادی نباید هیپنوتیزم شوند

هیپنوتیزم بستری برای درمان است؛ در واقع به‌کمک هیپنوتراپی مشکلی که برای رفع آن اقدام کرده‌ایم با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و توامان با آرامش برطرف شود. تحقیقات فراوان و ارزیابی‌های بالینی به‌وضوح نشان می‌دهد کسانی که برای مشکلات پزشکی از هیپنوتیزم استفاده کرده‌اند، عوارض جانبی از جمله درد، تهوع و خستگی پس از عمل کمتری داشته‌اند و به‌صورت کلی هیپنوتیزم مدیریت درد را به‌خوبی انجام می‌دهد و دوره نقاهت کوتاه‌تری را موجب می‌شود.

 

هیپنوتیزم می‌تواند به افراد برای کاهش اضطراب، بهبود خودباوری و اعتماد به نفس، اصلاح باورهای منفی و مخرب، ترک سیگار، کاهش وزن، اختلال خواب و... کمک کند؛ اما برای افرادی که افسردگی شدید، اختلال شدید روانی (روان‌پریشی) و اختلال دوقطبی دارند توصیه نمی‌شود.

چه کسانی هرگز نباید هیپنوتیزم شوند

چه کسانی را می توان با هیپنوتیزم درمان کرد

هیپنوتیزم‌پذیری افراد با یکدیگر متفاوت است، علت این تفاوت تا حدود زیادی بستگی به صفات شخصیت و مبانی عصب شناختی مغز دارد. برخلاف برخی سؤتعبیر‌های موجود تفاوتی بین زنان و مردان در هیپنوتیزم پذیری وجود ندارد و حداقل سن برای هیپنوتیزم شش‌سالگی است.

 

بیشتر بخوانید: دلایل علمی دژاوو یا آشنا پنداری چیست

 

بر اساس تحقیقات ۷درصد مردم هیپنوتیزم‌پذیری بالایی دارند، ۴۸درصد مردم هیپنوتیزم‌پذیری متوسط،۲۰ درصد مردم هیپنوتیزم‌پذیری پایینی دارند و ۲۵درصد جمعیت به‌علت مشکلات بیولوژیک و اختلالات روانی امکان هیپنوتیزم‌پذیری ندارند. افرادی که باهوش هستند و ارتباط اجتماعی مناسبی دارند نسبت به افرادی که بدبین، گوشه‌گیر و تعاملات میان‌فردی محدودی دارند پاسخ بهتری به هیپنوتیزم می‌دهند.

 

افرادی که هیپنوتیزم‌پذیری بالاتری دارند قدرت بیشتری در پالایش توجه نشان می‌دهند؛ یعنی می‌توانند محرک‌های محیطی را نادیده گرفته و به فعالیت مورد نظر خود بپردازند که این موضوع با تمرین‌های توجه و تمرکز تقویت می‌شود.

 

از هیپنوتیزم می‌توان تحت نظر پزشک یا روان‌شناس دوره‌دیده هیپنوتیزم استفاده کرد. در صورتی که برای مشکل شما هیپنوتیزم ابزار خوبی باشد متخصص پس از ارزیابی‌های لازم، تست‌های هیپنوتیزم‌پذیری را اجرا کرده و در صورت کمک به روند درمان از آن استفاده می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.