2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس عملی به ظاهر ساده است ولی حاوی نکاتی بسیار ظریف و پیچیده می باشد که پزشک مربوطه باید کاملا به عمق مفاهیم تخصصی پزشکی در این زمینه و آناتومی صورت و اصول زیبایی صورت آشنا باشد تا کمترین عوارض بوتاکس را شاهد باشیم.

دوات آنلاین-هر فردی ترجیح می‌دهد زیباتر از آنچه که هست، نشان داده شود. با گذشت از سال‌های مختلف زندگی و افزایش سن، برخی علائم روی صورت نمایان می‌شود که تا حدی می‌تواند زیبایی ذاتی را تحت تاثیر قرار دهد. البته که برخی از عوامل دیگری به غیر از سن، مانند اخم کردن و عادت‌های خنده هم می‌توانند برخی خط و خطوط را روی پوست صورت ایجاد کنند. تزریق بوتاکس و ژل یک عمل دفاعی است که پوست صورت را در برابر چین و چروک مصون می‌دارد اما آیا تزریق بوتاکس ضرر دارد؟ عوارض تزریق بوتاکس چیست؟ با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر حمید وحیدی، متخصص و جراح پوست و مو گفت و گو کرده است .

 

وی در این باره می‌گوید: تزریق بوتاکس عملی به ظاهر ساده است ولی حاوی نکاتی بسیار ظریف و پیچیده می باشد که پزشک مربوطه باید کاملا به عمق مفاهیم تخصصی پزشکی در این زمینه و آناتومی صورت و اصول زیبایی صورت آشنا باشد تا کمترین عوارض بوتاکس را شاهد باشیم.

 

دکتر وحیدی خاطرنشان کرد: برای یک تزریق امن و بی‌خطر و طبیعی بوتاکس قبل از تزریق، متخصص پوست به شما مشاوره می دهد و در این جلسه تا می‌توانید سوال کنید تا نکته و نقطه مبهمی برای شما باقی نماند و انتظارات شما درست برآورده شود.این متخصص و جراح پوست و مو عوارض بوتاکس را اینگونه تشریح کرد : درمان با تزریق بوتاکس معمولا خوب تحمل می‌شود و عوارض جانبی بسیار اندک هستند و واکنش‌های حساسیتی عمومی بسیار کم و ضعیف و قابل کنترل و موقت هستند.وی افزود: از عوارض احتمالی بوتاکس می توان به درد، قرمزی، ورم مختصر در ناحیه تزریق و سردرد و حالت تهوع مختصر و بد حالی ملایم و سبک اشاره کرد که خفیف و زود گذر است و این عوارض موضعی بیشتر در نزدیکی محل تزریق اتفاق می افتد.

 

دکتر وحیدی عنوان کرد : بیشترین عارضه جانبی تزریق بوتاکس فلج و ضعف نسبی در عضلات مجاور و یا ناخواسته است که بیشتر از چند هفته بسته به شدت و حدت تزریق و عضله ای که بیشتر از حد عادی متاثر است، نمی‌باشد. این متخصص اظهار کرد: تقریبا سه درصد از کسانی که تزریق بوتاکس انجام می دهند ممکن است دچار افتادگی پلک فوقانی شوند که این مشکل به علت تاثیر ناخواسته دارو روی عضله پلک بالا است برای همین از بیماران بعد از تزریق خواسته می شود که به مدت سه تا چهار ساعت سر خود را بالا بگیرند و از مالش ناحیه تزریق خودداری کنند. منقبض کردن عضلات مورد تزریق به صورت چند نوبت تا یک روز بعد از تزریق می‌تواند به عدم انتشار دارو و افزایش جذب آن کمک کند.وی بیان کرد: ضعف و دوبینی عضلات تحتانی یا خارجی چشم می تواند در اثر تزریق بوتاکس ایجاد شود که باعث اکتروپیون و باز ماندن چشم می گردد و متعاقبا کراتیت و دوبینی به وجود آورد. درمان علامتی است.

 

دکتر وحیدی افزود : افرادی که برای درمان تورتیکولی گردن، بوتاکس تزریق می کنند نیز ممکن است دچار اختلال در بلع شوند که ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابند. گاهی نیز لازم می‌شود بیماران ازغذای نرم استفاده کنند ولی به هر حال این مشکل نشان دهنده مسمومیت نیست و اگر اختلال بلع شدید باشد ممکن است منجر به" آسپیراسیون "غذایی شود.این متخصص و جراح پوست ومو خاطرنشان کرد: گاهی بیمارانی که تزریق بوتاکس را در گردن انجام می‌دهند دچار ضعف در ناحیه گردن هنگام بلند شدن از حالت خوابیده می‌شوند که به علت تزریق مستقیم در عضله استرنو کلیدو ماستویید است. این حالت بیشتر در زنانی که گردن کشیده و بلند دارند رخ می دهد و با عدم تزریق در عضله استرنو کلیدو ماستویید و تزریق در عضله پلاتیسما این مشکل برطرف می شود.وی عنوان کرد: اثرعضلانی بر عضلات دور از تزریق با دستگاه‌های مخصوص الکترو میوگرافی نشان داده شده است. با این حال ضعف عمومی و فلج نسبی عضلات دور از تزریق به علت تزریق در عروق دیده می شود و باید از تزریق در عروق اجتناب کرد بدین خاطر که تزریق مقادیر زیاد در عروق می تواند علایمی شبیه بیماری "بوتولیسم" که به علت مسمومیت با سم بوتولینوم ایجاد می شود را به وجود آورد.

 

دکتر وحیدی ادامه داد: به علت تزریق بوتاکس، کبودی به علت آسیب به مویرگ‌های زیرجلدی ممکن است مخصوصا در بیمارانی که "آسپرین"یا "ویتامین ای" مصرف می‌کنند، به وجود آید و یک هفته قبل از تزریق باید مصرفشان قطع شود.وی عنوان کرد : سردرد بعد از تزریق بوتاکس نیز در شماری از افراد مشاهده می شود که ممکن است24 ساعت طول بکشد که مشکلی نیست.این متخصص در پایان گفت: از عوارض دیگر آن ناراحتی آنفلوآنزا مانند و نیز ندرتا آسیب به شبکه عصب بازویی است که با واسطه سیستم دفاعی بدن اتفاق می‌افتد وکلا حساسیت و آلرژی در تزریق بوتاکس نادر است.

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.