2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
نقد و نظر روان شناسی درباره مسابقه جوکر

نقد و نظر روان شناسی درباره مسابقه جوکر

مسابقه جوکر از نظر روان شناسی چه اثراتی دارد؟ آیا خودمان در خانه آن را انجام بدهیم یا نه؟ یک روان شناس در این باره نظر داده است.

دوات آنلاین -تماشای اتفاقات خنده‌دار و نخندیدن، کار ساده‌ای نیست. این موضوع، دستمایه ساخت مسابقه جوکر در شبکه نمایش خانگی شده که مورد استقبال کاربران هم قرار گرفته است.  در این برنامه از هنرمندان  خواسته شده به مدت 6 ساعت در هر نقشی که می‌خواهند بازی کنند، هرچه می‌خواهند بگویند و هر رفتار و احساسی که دارند بروز دهند ولی قانون بازی یکی از مهم‌ترین غریزه‌های انسانی را که خنده است در تمام لحظات، ممنوع کرده است. زینب‌ سادات ابن‌الرضا، کارشناس‌ ارشد روان‌ شناسی در یادداشتی در خراسان به نقد و تحلیل این برنامه پرداخته که در ادامه می خوانید.

عکسی از مسابقه جوکر

تضاد رفتاری بعد از سرکوب خنده

بازیکنان در مسابقه جوکر، نتایج سرکوب‌ کردن غریزه خندیدن را به نمایش می‌گذارند تا جایی که متوجه می‌شویم چگونه نادیده گرفتن هیجان خنده و بی‌توجهی به آن در لحظه مناسب، منجر به ظهور خشم و عصبانیت در افراد می‌شود. گزیدن لب، بیرون زدن رگ ‌های گردن، اخم کردن و ... که بارها از بازیگران این برنامه سر می‌زند، از نتایج سرکوب خنده است. همچنین تضادهایی در رفتارشان دیده می‌شود که هیچ وقت به صورت آگاهانه از خود نشان نمی‌دادند. در طول برنامه متوجه می‌شویم وقتی برای یکی از غرایزشان که خنده بوده مجبور به سرکوب می‌شوند، کم‌کم رابطه ‌هایی مثل همدلی، صمیمیت و شور و شوق کم رنگ می شود و حتی افراد آگاهانه به هم نگاه هم نمی‌کردند.

عکسی از مسابقه جوکر

خنده را باید جدی گرفت

در مجموع یکی از آسیب ‌هایی که افراد در طول زندگی تجربه می‌کنند، نادیده گرفتن و مدیریت نکردن غریزه‌های ذاتی است که این مسئله مستلزم آموزش است. خنده را باید مانند همه غریزه‌های دیگر جدی گرفت.

 

جلوگیری از خنده و همچنین وضع قانون برای آن تناقضات رفتاری زیادی ایجاد می‌کند. همان ‌طور که در برنامه جوکر دیدیم حتی به تحریف و جابه جایی در کلمات منجر شد و توانایی افراد در صحبت هم، کاهش قابل توجهی داشت.

عکسی از مسابقه جوکر

توصیه سیامک انصاری درباره مسابقه جوکر

سیامک انصاری در بعضی بخش‌های برنامه جوکر به افراد توصیه می‌کند که این بازی را به صورت خانوادگی انجام دهند. از منظر روان شناسی بازی‌ها تاثیر بسیار زیادی در روان و تربیت افراد دارد. یکی از مزیت ‌های قابل توجه آن گذراندن ساعاتی در کنار خانواده است.

 

همچنین باعث تقویت قوه استدلال و بهبود خوش ‌خلقی و اعتماد به ‌نفس در اعضای خانواده می‌شود. بازی جوکر، تمرین خوبی است که افراد بتوانند در این بازی به نقاط ضعف و قوت خود بپردازند و روی شیوه بروز هیجانات خود تمرکز بیشتری داشته باشند.

 

بعد از دیدن این برنامه و انجام این بازی، باید سعی کنیم یاد بگیریم در کنار رسیدن به لحظات خوش در زندگی، بدانیم غرایز مسری هستند و در بقیه افراد خانواده اثرگذار؛ پس تشویق کنیم یکدیگر را به خندیدن زیرا نه تنها رابطه‌ها را اثربخش‌تر  بلکه حال اعضای خانواده را هم بهتر می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.