2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
علائم پرکاری تیروئید در زنان و درمان غذایی

علائم پرکاری تیروئید در زنان و درمان غذایی

پرکاری تیروئید در زنان چه نشانه هایی دارد؟ زنان مبتلا به این مشکل چی بخورند و چه غذاهایی برایشان ممنوع است؟

دوات آنلاین -پرکاری تیروئید یک مشکل سلامت بسیار شایع است که باعث تولید غیرطبیعی هورمون‌های تیروئید می‌شود و سیستم متابولیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شرایط گاهی ممکن است مشکلاتی جدی ایجاد کند. مشکلات تیروئید در بین زنان‌ شیوع بیشتری دارد و به‌دلیل تغییرات مداوم هورمونی در طول زندگی زنان، تأثیر بیشتری بر آنها می‌گذارد. علائم پرکاری تیروئید و رژیم غذایی مناسب برای آن از این قرار است:

زنان از کجا بفهمند دچار مشکل پرکاری تیروئید هستند

نشانه های پرکاری تیروئید زنان

در زنان و مردان ممکن است شامل  تورم گردن، افزایش اشتها، ریزش مو، کاهش وزن، ضعیف شدن عضلات، مشکلات خواب، اسهال، مشکل در تنفس، بیقراری، حساسیت زیاد به گرما، لرزش دست، تکرر ادرار، تعریق زیاد وافزایش ضربان قلب باشد.

 

علائم پرکاری تیروئید در زنان ممکن است شامل تغییرات در چرخه قاعدگی نیز بشود. این مسأله خود را به صورت ‌تاخیر در قاعدگی‌ها یا طولانی‌تر شدن آن، ناباروری، گرگرفتگی و نوسانات خلقی نشان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: انواع عفونت‌های زنانه؛ علت‌ها و راه‌ پیشگیری

 

برای تشخیص پرکاری تیروئید لازم نیست فرد همه این علائم را تجربه کند. بدن افراد باهم متفاوت است؛ هر فردی بدن خود را میشناسد و می‌تواند تشخیص بدهد چه زمانی اتفاقی غیرعادی در حال وقوع است. در کنار درمان‌های دارویی امکان انجام عمل جراحی نیز برای برطرف‌شدن مشکل غده تیروئید وجود دارد.

چه خوراکی هایی برای درمان پرکاری تیروئید مفید است

برای درمان پرکاری تیروئید چی خوب است

براساس مطالعات مختلف بالینی و تغذیه‌ای، غذاها و گیاهان مختلفی وجود دارند که برای درمان پرکاری تیروئید بسیار مفید هستند. فهرستی از این مواد غذایی در زیر آمده است:

 

خانواده سبزیجات چلیپایی

این مواد غذایی دارای مقدار زیادی اسید کلروژنیک و کافئیک است که جذب ید را دشوارتر می‌کند. جذب ید عامل محرک بیماری پرکاری تیروئید است. کلم، تربچه، کلم بروکسل، گل کلم و کلم بروکلی از مواد غذایی حاوی این ترکیبات هستند.

 

تغذیه: برای تنظیم هورمون های زنانه چی بخوریم

 

بنابراین، سعی کنید سالاد حاوی این سبزیجات را زیاد مصرف کنید. همچنین نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد مصرف تربچه تولید بیش از حد هورمون‌های ایجاد کننده پرکاری تیروئید را تنظیم می‌کند.

 

زنان حبوبات و دانه‌ها را مصرف کنند

به گفته متخصصان تغذیه، مصرف حبوباتی مانند عدس و لوبیا برای پرکاری تیروئید، ضروری است. همچنین مصرف دانه‌ها و میوه‌های خشک مانند بادام زمینی، ارزن، کتان و دانه کاج که از تولید تیروکسین جلوگیری می‌کنند به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود.

 

بدانید: خوراکی های مفید و مضر در دوران قاعدگی

 

میوه‌ها و مواد غذایی خام برای درمان پرکاری تیروئید

مواد غذایی خام دارای مواد مغذی بیشتری هستند. بنابراین فلفل خام، هویج، اسفناج، چغندر و کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

غذاهای ممنوع در پرکاری تیروئد

برای پرکاری تیروئید در زنان مصرف جلبک دریایی و صدف دریایی، نمک یددار، سیر، جو، بادام هندی، بادام، پسته، دارچین، قهوه و همه ادویه‌های تند ممنوع است.

 

منبع: steptohealth.com

ترجمه: جام جم

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.