2022/01/29
۱۴۰۰ شنبه ۹ بهمن
دیباچه
دلشوره دارم چی کار کنم؛ توصیه های یک روان شناس

دلشوره دارم چی کار کنم؛ توصیه های یک روان شناس

دلشوره های مداوم خود را چگونه رفع و درمان کنیم؟ این سوالی است که یک روان شناس در این مطلب به آن پاسخ داده است.

دوات آنلاین -خیلی از من به دلشوره های شدید و آزاردهنده مبتلا هستیم به گونه ای که زندگی ما تحت تاثیر قرار گرفته است اما نمی دانیم برای درمان و برطرف کردن آن چه کار باید انجام بدهیم. دکتر سیدعلی ظریفی، روان‌شناس در یادداشتی در خراسان راه حل های مفیدی را ارئه داده تا بتوانیم بر دلشوره و اضطراب خود غلبه کنیم.

 

 نکته مهم و قابل بیان این است که شما باید بتوانید با مدیریت و حل کردن مشکلات‌ و دغدغه‌هایتان، شرایط زندگی عادی را به دست بیاورید. چند تا تکنیک برای کنترل استرس و دلشوره زیاد پیشنهاد می‌کنم تا انجام دهید. البته حتما برای حل این مسئله، کشف دلایل آن و... به صورت حضوری به یک روان شناس مراجعه کنید.

چگونه دلشوره خود را درمان کنیم

مراقب باشید درگیر حس درماندگی نشوید

تمام عوامل استرس‌زا تحت کنترل شما نیستند، اما می توانید برخی از آن‌ها را کنترل کنید. سعی کنید بخش‌هایی از زندگی خود را که می‌توانید تغییر دهید و در ابتلای شما به استرس موثر هستند، تحت کنترل خود درآورید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از خیالبافی راحت شویم

 

یکی از راه‌های کاهش اضطراب این است که بیشتر نه بگویید. این به‌ویژه در صورتی که شما وظایفی بیش از توان خود تقبل می‌کنید، کاربردی است زیرا کلنجار رفتن با مسئولیت‌های فراوان، می‌تواند در شما حس درماندگی ایجاد کند. اگر انتخاب کنید که کدام وظایف را بپذیرید و به مواردی که به صورت غیرضروری، بار وظایف شما را افزایش می‌دهند نه بگویید، می‌توانید سطح استرس خود را کاهش دهید.

 

ورزش؛ راه حل رفع دلشوره

ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش اضطراب است. در صورتی که با ورزش، بدن خود را تحت فشار جسمانی قرار دهید، می‌توانید از فشار و استرس‌ذهنی خود بکاهید و البته، این کار دلایلی دارد:

 

1- کاهش هورمون‌های استرس‌زا

ورزش در بلندمدت، سطح هورمون‌های استرس‌زا (مثل کورتیزول) را در بدن شما پایین‌تر می‌آورد. همچنین به رهاسازی اندورفین کمک می‌کند که متشکل از ترکیباتی شیمیایی است که روحیه شما را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

 

2- بهبود کیفیت خواب برای درمان دلشوره

ورزش، کیفیت خواب شما را که ممکن است تحت تاثیر منفی استرس و اضطراب قرار داشته باشد، بهبود می بخشد و به همین علت یکی از موثرترین راه های کاهش اضطراب است.

 

روان شناسی: فکر و خیال زیاد نشانه چیست

 

3- افزایش اعتماد به‌ نفس

وقتی شما به‌طور منظم ورزش می‌کنید، ممکن است احساس کنید که قابلیت و اعتماد به نفس بیشتری در خصوص بدن‌تان دارید و این موضوع به نوبه خود، سبب ارتقای وضعیت سلامت ذهنی شما می‌شود.

تکنیک هایی بای برطرف کردن و رفع دلشوره

ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

منظور از ذهن‌آگاهی، تمرینی است که شما را در لحظه کنونی قرار می‌دهد. این تمرین می تواند با تاثیرات اضطراب‌آور افکار منفی مقابله کند. چندین راه برای افزایش ذهن‌آگاهی وجود دارد از جمله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی، یوگا و... . یک تحقیق جدید روی دانشجویان کالج نشان داده که ذهن‌آگاهی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس مفید باشد که به نوبه خود به کاهش علایم اضطراب و افسردگی می‌انجامد.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.